Badem, yüksek besin değerinin yanı sıra, tıp, kimya, kozmetik gibi birçok alanda kullanılan önemli bir tarım ürünüdür. Sağlıklı ürünlere ve bitki bazlı diyetlere yönelik tüketici eğilimine bağlı olarak bademe yönelik küresel talep artmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin kabuklu ve iç badem ticaretinde önemli ihracatçı ülkeler karşısındaki rekabet gücünün analiz edilmesidir. Çalışmanın kapsamı, 2003-2022 yılları arasındaki 20 yıllık dönemde dünya kabuklu ve iç badem ticaretine ait veriler oluşturmaktadır. Türkiye’nin uluslararası kabuklu ve iç badem ticaretinde rekabet gücünün belirlenmesinde “açıklanmış karşılaştırılmalı üstünlüğü” ölçmede yaygın olarak kullanılan Balassa ve Vollrath indekslerinin yanı sıra ithalat sızma oranı, dış rekabete açıklık, ihracat/ithalat oranı, net ihracat oranı ve uzmanlaşma katsayısından yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, Türkiye’nin kabuklu badem ticaretinde rekabet gücü olmadığı iç badem ticaretinde ise oldukça zayıf ve kırılgan bir rekabet gücünün olduğu belirlenmiştir. Dünya kabuklu ve iç badem ticaretinde önemli bir pazar hakimiyeti olan ABD, Türkiye’nin en güçlü rakibidir. Kabuklu badem ihracatında ABD dışında öne çıkan diğer ülkeler; Çin, Avustralya ve BAE iken, iç badem ihracatında; İspanya, Avustralya ve BAE öne çıkmaktadır. Ayrıca, badem üretim miktarı oldukça düşük olan BAE’nin ithalata bağlı olarak ihracat yaptığı belirlenmiştir. Badem dış ticaretinde ithalatçı konumda olan Türkiye, elverişli iklimiyle ve özellikle son yıllardaki tesis çalışmalarıyla badem üretimi ve ticaretinde önemli bir potansiyele sahiptir. Türkiye’nin badem ticaretinde sürdürülebilir bir rekabet gücüne ulaşılabilmesi için üretim ve verimliliğin artırılmasına yönelik etkin yatırım, araştırma-geliştirme ve destekleme politikalarının uygulanması gerektiği değerlendirilmektedir.
Açıklanmış karşılaştırmalı üstünlük Badem Rekabet gücü Türkiye
Bu makalede insan veya hayvan deneklerle herhangi bir çalışma bulunmaması nedeniyle etik onaya gerek duyulmamaktadır.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
Teşekkür edilecek kurum/kuruluş ve kişi bulunmamaktadır.
In addition to its high nutritional value, almonds are an important agricultural product used in many fields such as medicine, chemistry and cosmetics. Global demand for almonds is increasing due to the consumer trend towards healthy products and plant-based diets. The aim of this study is to analyze the competitiveness of Türkiye against important exporting countries in shelled and inner almond trade. The scope of the study consists of data on the world shelled and inner almond trade in the 20-year period between 2003-2022. In addition to the Balassa and Vollrath indices, which are widely used to measure the “revealed comparative advantage”, import leakage rate, openness to foreign competition, export/import ratio, net export ratio and specialization coefficient were used to determine Türkiye's competitiveness in international shelled and inner almond trade. As a result of the analysis, it has been determined that Türkiye does not have a competitive power in the shelled almond trade and has a very weak and fragile competitiveness in the inner almond trade. The U.S., which has a significant market dominance in the world shelled and inner almond trade, is Türkiye's strongest competitor. Other countries that stand out in shelled almond exports other than the USA, while China, Australia and UAE are in inner almond exports; Spain, Australia and the UAE stand out. In addition, it has been determined that the UAE, whose almond production is quite low, is re-exporting. Türkiye, which is an importer in almond foreign trade, has an important potential in almond production and trade with its favorable climate and especially with its facility works in recent years. It is considered that effective investment, research and development and support policies should be implemented to increase production and productivity in order to achieve a sustainable competitiveness in Türkiye's almond trade.
Revealed comparative advantage Almond Competitiveness Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarım Politikaları |
Bölüm | Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Şubat 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 40 Sayı: 1 |