Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Career Education and Career Planning Awareness for the Sports Industry

Yıl 2023, , 431 - 468, 30.06.2023
https://doi.org/10.7822/omuefd.1295267

Öz

The growth and development of companies in the sports industry and their survival in competition are significantly influenced by the results of economic output such as profit rates and productivity levels. However, the fact that these results are positive for the sports company is closely related to the competencies, knowledge level and good work performance of the company's employees. It is expected that individuals who have made the right career plans during their training and have received training that contributes to their career development will be more successful in their work. The success of the employee directly impacts the success of the company. The purpose of this study was to investigate the awareness of the Faculty of Physical Education students about their career, their clear goals in choosing a career, their beliefs about their skills and occupations, the adequacy of the education they received, and their thoughts about the correctness of their career choice. As a result of the study, it was found that career awareness was high on average among athletic training faculty students who provide workforce for the athletic industry, and that there were differences in terms of class and department variables. It is believed that the study will help the sports industry, which is a growing industry, in the selection of its workforce. It will also shed light on whether courses and training should be offered to provide career awareness to athletic training students during their education.

Kaynakça

  • Aytaç, S. (2005). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi planlaması gelişimi ve sorunları, Ezgi Kitabevi, Bursa, Türkiye.
  • Barutçugil, İ. (2004). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık. S., 25, Türkiye.
  • Bayraktaroğlu, S. (2006). İnsan kaynakları yönetimi. Sakarya: Gazi Kitabevi, Türkiye.
  • Becker, H. S. (1960). Notes on the concept of commitment, American Journal of Sociology, 66(1), 32-40. Bingöl, H., & Gündoğdu, C. (2020). Sporda kariyer planlamasının önemi. Sporda Yeni Akademik Çalışmalar-6, 119-127.
  • Bozyiğit, E. & Gökbaraz, N. (2020). Career stress determinants of the students in faculty of sports sciences. Journal of Computer and Education Research Year, 8(15), 181-200.
  • Büyükyılmaz, O., Ertaç, S. & Gökerik, M. (2016). Öğrencilerin kariyer planlama tutumlarının demografik faktörler açısından değerlendirilmesi: Karabük üniversitesi işletme fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2065-2076.
  • Coetzee, M. & Harry, N. (2015). Gender and hardiness as predictors of career adaptability: An explotary study among black call centre agents. South African Journal of Psychology, 45(1), 81-92.
  • Çakto, P., & Görgüt, İ. (2019). Beden eğitimi ve spor eğitimi gören öğrencilerin kariyer planlama süreçlerinin incelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 1(1), 69-80.
  • De Cenzo David, A. & Robbins Stephen, P. (1996). Human resource management, 15. Baskı Canada: John Wiley & Sons Inc. S., 266.
  • Dinçer, F. İ., Akova, O. & Kaya, F. (2013). Meslek yüksekokulu turizm ve otel işletmeciliği programı öğrencilerinin kariyer planlaması üzerine bir araştırma: İstanbul Üniversitesi ve Gümüşhane Üniversitesi örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 1(2), 42-56.
  • Donner, G. J. & Wheeler, M. M. (2001). Career planning and development for nurses: The time has come. International Nursing Review, 48(2), 79-85.
  • Durna, U. (2006). Üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 320-343.
  • Duru, H., Bayraktar, M. & Gültekin, F. (2020). Öğretmen adaylarının kariyer kararlarının algılanan kariyer engelleri ve kariyer geleceği açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 613-629.
  • Ertekin, A. B. (2020). Spor eğitimi alanında öğrenim gören öğrencilerin girişimcilik düzeyleri ile kariyer farkındalıkları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 14-27.
  • Fleishman, A.I. (1978). A method for simulating non-normal distributions. Psychometrika, 43(4), 521- 532.
  • Gül, H., Maksüdünov, A., Yamaltdinova, A. & Abdildaev, M. (2019). Öğrencilerin demografik özelliklerinin kariyer uyumluluğu ve iyimserliği ile ilişkisi: Kırgızistan örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(36), 34-46.
  • Güldü, Ö. & Kart, M.E. (2017). Kariyer planlama sürecinde kariyer engelleri ve kariyer geleceği algılarının rolü. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 72(2), 377-400.
  • Güner, O. & Hacıcaferoğlu, S. (2021). Spor bilimlerinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin kariyer farkındalıklarının incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(28), 111-130.
  • Gürdoğan, A. & Atabey, S. (2015). Öğrencilerin meslek stajından memnuniyet düzeylerinin kariyer hedeflerine etkisi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 91-113.
  • Howe, A. & Ives, G. (2001). Does community-based experience alter career preference? New evidence from a prospective longitudinal cohort study of undergraduate medical students. Medical Education, (35), 391-397.
  • Yılmaz, K. & Caz, Ç. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin kariyer planlamaları ile iş bulma kaygıları arasındaki ilişki. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 39-52.
  • Kılıç, Y., Coşkuner, Z. & Karakaya, Y. E. (2020). Spor bilimleri alanında eğitim alan öğrencilerin kariyer geleceklerine yönelik tutumları. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 2064-2078.
  • Kozak, M. & Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun öğrencilerin kariyer algılamaları: Anadolu üniversitesi örneği, Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), 41-53.
  • Luo, H. (2011). Generation of non-normal data: A study of Fleishman’s power method. Department of Statistics, Uppsala University.
  • Mardia, K.V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530.
  • Mumcu, H. E., Karakullukçu, Ö. F. & Karakuş, M. (2019). Youth employment in the sports sector. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2649-2665.
  • Özmen, H. İ., Çarıkçı, İ. H., & Dulupçu, M. A. (2023). Stratejik insan kaynağının geliştirilmesinde kariyer planlaması eğitimi: Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 137-149.
  • Pişkin, M. (2011). Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler. (B. Yeşilyaprak Ed.) Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya, (s.43-78.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007). Experimental designs using anova (p. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Taşkın, A. & Eren, T. (2016). UEFA Şampiyonlar liginde forvet oyuncularının performanslarının çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 79-106.
  • Taşlıyan, M., Arı, N. & Duzman, B. (2011). İnsan kaynakları yönetiminde kariyer planlama ve kariyer yönetimi; İİBF öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 25-33.
  • Tosun, Ü. & Güntaş, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin kariyer beklentileri ve empati eğilimleri: KKTC örneği. European Journal of Managerial Research Dergisi, 2(2), 23-38.
  • Uğur A. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi, Sakarya Kitabevi, Sakarya, s. 246-247.
  • Yavuz-Eroğlu, S. & Eroğlu, E. (2020). Career planning scale of students studied in sports sciences (cps): Validity and reliability study. International Journal of Progressive Education, 16(3), 123-131.
  • Yılmaz, A. (2019). Öğretmen adaylarının kariyer stresinin karma araştırma yaklaşımı ile incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 93-105.
  • Yule, G.U. & Kendall, M. G. (1949). An introduction to the theory of statistics, 13th ed. London: Griffin.

Kariyer Eğitimi ve Kariyer Planlama Farkındalığının Spor Endüstrisi İçin Önemi

Yıl 2023, , 431 - 468, 30.06.2023
https://doi.org/10.7822/omuefd.1295267

Öz

Spor endüstrisi içinde işletmelerin büyümesi, gelişmesi ve rekabet ortamı içinde ayakta kalabilmesi; kar oranları, verimlilik düzeyleri gibi ekonomik çıktıların sonucundan önemli oranda etkilenir. Fakat bu çıktıların spor işletmesi için olumlu olması işletme çalışanlarının yeterlilikleri, bilgi düzeyleri ve çalışma performanslarının iyi oluşuyla yakından ilgilidir. Eğitim aldıkları dönemde kariyer planlarını doğru yapmış ve kariyer gelişimlerine katkı sunacak eğitimler almış bireylerin, yaptıkları işte daha başarılı olmaları beklenir. Çalışanın başarısı işletmenin başarısına doğrudan yansır. Bu araştırmada, spor bilimleri fakültesinde eğitim gören öğrencilerin kariyerleri ile ilgili farkındalıkları, kariyer seçimlerinde net hedefleri, yetenekleri ve meslekleri ile ilgili inançları, almış oldukları eğitimin yeterliliği ve mesleki seçimlerinin doğruluğu ile ilgili düşüncelerinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, spor endüstrisine insan gücü kaynağı sağlayan spor bilimleri fakültelerinde eğitim gören öğrencilerin kariyer planlama farkındalık ortalamaları yüksek bulunmuş, sınıf ve bölüm değişkeni açısından farklılıklar tespit edilmiştir. Çalışmanın büyüyen bir endüstri olan spor endüstrisi işletmelerine elaman seçiminde yol gösterici olacağı, ayrıca spor bilimleri fakültesi öğrencilerine, eğitimlerini alırken kariyer farkındalığı yaratacak ders ve eğitimler verilmesi hususunda ışık tutacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aytaç, S. (2005). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi planlaması gelişimi ve sorunları, Ezgi Kitabevi, Bursa, Türkiye.
  • Barutçugil, İ. (2004). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık. S., 25, Türkiye.
  • Bayraktaroğlu, S. (2006). İnsan kaynakları yönetimi. Sakarya: Gazi Kitabevi, Türkiye.
  • Becker, H. S. (1960). Notes on the concept of commitment, American Journal of Sociology, 66(1), 32-40. Bingöl, H., & Gündoğdu, C. (2020). Sporda kariyer planlamasının önemi. Sporda Yeni Akademik Çalışmalar-6, 119-127.
  • Bozyiğit, E. & Gökbaraz, N. (2020). Career stress determinants of the students in faculty of sports sciences. Journal of Computer and Education Research Year, 8(15), 181-200.
  • Büyükyılmaz, O., Ertaç, S. & Gökerik, M. (2016). Öğrencilerin kariyer planlama tutumlarının demografik faktörler açısından değerlendirilmesi: Karabük üniversitesi işletme fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2065-2076.
  • Coetzee, M. & Harry, N. (2015). Gender and hardiness as predictors of career adaptability: An explotary study among black call centre agents. South African Journal of Psychology, 45(1), 81-92.
  • Çakto, P., & Görgüt, İ. (2019). Beden eğitimi ve spor eğitimi gören öğrencilerin kariyer planlama süreçlerinin incelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 1(1), 69-80.
  • De Cenzo David, A. & Robbins Stephen, P. (1996). Human resource management, 15. Baskı Canada: John Wiley & Sons Inc. S., 266.
  • Dinçer, F. İ., Akova, O. & Kaya, F. (2013). Meslek yüksekokulu turizm ve otel işletmeciliği programı öğrencilerinin kariyer planlaması üzerine bir araştırma: İstanbul Üniversitesi ve Gümüşhane Üniversitesi örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 1(2), 42-56.
  • Donner, G. J. & Wheeler, M. M. (2001). Career planning and development for nurses: The time has come. International Nursing Review, 48(2), 79-85.
  • Durna, U. (2006). Üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 320-343.
  • Duru, H., Bayraktar, M. & Gültekin, F. (2020). Öğretmen adaylarının kariyer kararlarının algılanan kariyer engelleri ve kariyer geleceği açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 613-629.
  • Ertekin, A. B. (2020). Spor eğitimi alanında öğrenim gören öğrencilerin girişimcilik düzeyleri ile kariyer farkındalıkları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 14-27.
  • Fleishman, A.I. (1978). A method for simulating non-normal distributions. Psychometrika, 43(4), 521- 532.
  • Gül, H., Maksüdünov, A., Yamaltdinova, A. & Abdildaev, M. (2019). Öğrencilerin demografik özelliklerinin kariyer uyumluluğu ve iyimserliği ile ilişkisi: Kırgızistan örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(36), 34-46.
  • Güldü, Ö. & Kart, M.E. (2017). Kariyer planlama sürecinde kariyer engelleri ve kariyer geleceği algılarının rolü. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 72(2), 377-400.
  • Güner, O. & Hacıcaferoğlu, S. (2021). Spor bilimlerinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin kariyer farkındalıklarının incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(28), 111-130.
  • Gürdoğan, A. & Atabey, S. (2015). Öğrencilerin meslek stajından memnuniyet düzeylerinin kariyer hedeflerine etkisi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 91-113.
  • Howe, A. & Ives, G. (2001). Does community-based experience alter career preference? New evidence from a prospective longitudinal cohort study of undergraduate medical students. Medical Education, (35), 391-397.
  • Yılmaz, K. & Caz, Ç. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin kariyer planlamaları ile iş bulma kaygıları arasındaki ilişki. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 39-52.
  • Kılıç, Y., Coşkuner, Z. & Karakaya, Y. E. (2020). Spor bilimleri alanında eğitim alan öğrencilerin kariyer geleceklerine yönelik tutumları. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 2064-2078.
  • Kozak, M. & Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun öğrencilerin kariyer algılamaları: Anadolu üniversitesi örneği, Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), 41-53.
  • Luo, H. (2011). Generation of non-normal data: A study of Fleishman’s power method. Department of Statistics, Uppsala University.
  • Mardia, K.V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530.
  • Mumcu, H. E., Karakullukçu, Ö. F. & Karakuş, M. (2019). Youth employment in the sports sector. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2649-2665.
  • Özmen, H. İ., Çarıkçı, İ. H., & Dulupçu, M. A. (2023). Stratejik insan kaynağının geliştirilmesinde kariyer planlaması eğitimi: Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 137-149.
  • Pişkin, M. (2011). Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler. (B. Yeşilyaprak Ed.) Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya, (s.43-78.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007). Experimental designs using anova (p. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Taşkın, A. & Eren, T. (2016). UEFA Şampiyonlar liginde forvet oyuncularının performanslarının çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 79-106.
  • Taşlıyan, M., Arı, N. & Duzman, B. (2011). İnsan kaynakları yönetiminde kariyer planlama ve kariyer yönetimi; İİBF öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 25-33.
  • Tosun, Ü. & Güntaş, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin kariyer beklentileri ve empati eğilimleri: KKTC örneği. European Journal of Managerial Research Dergisi, 2(2), 23-38.
  • Uğur A. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi, Sakarya Kitabevi, Sakarya, s. 246-247.
  • Yavuz-Eroğlu, S. & Eroğlu, E. (2020). Career planning scale of students studied in sports sciences (cps): Validity and reliability study. International Journal of Progressive Education, 16(3), 123-131.
  • Yılmaz, A. (2019). Öğretmen adaylarının kariyer stresinin karma araştırma yaklaşımı ile incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 93-105.
  • Yule, G.U. & Kendall, M. G. (1949). An introduction to the theory of statistics, 13th ed. London: Griffin.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zühal Yurtsızoğlu 0000-0003-2887-1222

Oğuzhan Gül 0000-0001-8048-6140

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 12 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Yurtsızoğlu, Z., & Gül, O. (2023). Kariyer Eğitimi ve Kariyer Planlama Farkındalığının Spor Endüstrisi İçin Önemi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 42(1), 431-468. https://doi.org/10.7822/omuefd.1295267