BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FAKÜLTESİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE HAYAL ETTİKLERİ EĞİTİM ORTAMI

Yıl 2013, Cilt: 32 Sayı: 2, - , 01.06.2013
https://doi.org/10.7822/egt238

Öz

Öğrenim kurumlarındaki eğitim-öğretim faaliyetlerinin gözden geçirilmesi ve yeniden yapılanması sürecinde öğrencilerin memnuniyet düzeyleri ve görüşleri önem taşımaktadır. Bu çalışmada eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının eğitim hizmetlerinden duydukları memnuniyet düzeyleri çeşitli değişkenler açısından belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma 2012-2013 öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının memnuniyet düzeylerini belirlemek amacıyla “Eğitim Fakültesi- Öğrenci Memnuniyet Ölçeği” (Şahin, 2009) kullanılmıştır. Ölçek, Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümündeki farklı anabilim dallarında öğrenim gören 685 öğrenciye uygulanmış ancak doldurulmasındaki eksiklikler nedeniyle 13 anket analiz dışı bırakılmış, 672 anket değerlendirmeye alınmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının hayal ettikleri eğitim ortamını belirlemeye yönelik açık uçlu sorular sorulmuş ve öğretmen adaylarının yazılı görüşleri alınmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının eğitim fakültesinden genel olarak “az düzeyde” memnun oldukları ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının ölçeğin “danışmanlık hizmetleri” ve “ders ve ders programları” alt boyutlarından “orta düzeyde” memnun oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Nitel verilerin analizi sonucunda ise öğretmen adaylarının şu özelliklere sahip bir eğitim ortamı hayal ettikleri ortaya çıkmıştır; modern binalar, zengin olanaklar, yeni yöntemler, özgür ve bilimsel bir ortam, uygulamalı dersler, alanında uzman ve mesleki ve kişilik özellikleriyle öğretmen adaylarına model olabilecek öğretim elemanları.

Kaynakça

  • AÇAN B. ve SAYDAN R. (2009). “Öğretim Elemanlarının Akademik Kalite Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Kafkas Üniversitesi İİBF Örneği”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 225- 253.
  • ARSLANTAŞ H.İ. (2011). “Öğretim Elemanlarının Öğretim Stratejileri, Yöntem ve Teknikleri, İletişim ve Ölçme Değerlendirme Yeterliklerine Yönelik Öğrenci Görüşleri”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 8, S.15, s. 487– 506.
  • AWANG H.; ISMAİL, N.A. (2010). “Undergraduate Educatıon: A Gap Analysis of Students’ Expectations and Satisfaction”, Problems of Education in the 21st Century, V. 21, p.21-28.
  • CEYLAN S. ve DEMİRKAYA H. (2006). “Sınıf Öğretmen Adaylarının Sınıf Öğretmenliği Programı ve Program Dâhilinde Sunulan Hizmetler Konusundaki Memnuniyet Düzeyleri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 12, s.146-160.
  • DEVEBAKAN N., KOÇDOR H., MUSAL B. ve GÜNER G. (2003). “Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde Lisansüstü Eğitim Kalitesinin Arttırılması Kapsamında Öğrencilerin Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2),30-44.
  • EKİNCİ C.E. ve BURGAZ B. (2007). “Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklenti ve Memnuniyet A Memnuniyet Fakültesi Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 106-122. Ölçeği (EF-ÖMÖ) ile
  • ŞARA P. ve KOCABAŞ A. (2012). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Öğretmenliğini Tercih Nedenleri ve Aldıkları Eğitimle İlgili Görüşleri”, Turkish International Journal of Special Education and Guidance&Counceling. V. 1, I. 2, 8-17.
  • ŞEN H.Ş. ve ERİŞEN Y. (2002). “Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.22, S.1, 99-116.
  • TATLI H.Z., KOKOÇ M. ve KARAL H. (2011). “Satisfaction State of Computer Education and Instructional Technologies Students: Karadeniz Technical University Case”, İlköğretim Online, 10(3), 836-849.
  • ULUĞ F. (1999). Eğitimde Grup Süreçleri, TODAİE Yayın No:295: Ankara.
  • ULUSOY H., ARSLAN Ç., ÖZTÜRK N. ve BEKAR M. (2010). “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Memnuniyet Düzeylerinin Saptanması”, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, C.3,S.2, 15-24.
  • UZGÖREN N. ve UZGÖREN E. (2006). “Dumlupınar Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Memnuniyetini Etkileyen Bireysel Özelliklerin İstatistiksel Analizi-Hipotez Testi, Ki-Kare Testi ve Doğrusal Olasılık Modeli”, Dumlupınar Üniversitesi SBE Dergisi, (14), http://sbe.dumlupinar.edu.tr/17/173-192.pdf , E.T. 11.4.2013.
  • WANG J., GIBSON A.M. and SLATE J.R. (2007). “Effective Teachers as Viewed by Students at a 2 Year College: A Multistage Mixed Analysis”, Issues in Educational Research, 17(2), 272-295.
  • WEI C.C., RAMALU S.S. (2011). “Students Satisfaction towards the University: Does Service Quality Matters?” International Journal of Education, Vol. 3, No. 2,p. 1-15.

PROSPECTIVE TEACHERS’ LEVELS OF SATISFACTION WITH SCHOOLS OF EDUCATION AND THEIR IDEALIZED EDUCATIONAL SETTINGS

Yıl 2013, Cilt: 32 Sayı: 2, - , 01.06.2013
https://doi.org/10.7822/egt238

Öz

Students’ levels of satisfaction and opinions are significant in the process of revising and restructuring the activities at educational institutions. Taking into account a number of variables, this study seeks to reveal prospective students’ levels of satisfaction with the educational services at schools of education. The research was conducted in the 2012-2013 academic year at the School of Education of Ondokuz Mayıs University, and made use of the ‘Student Satisfaction Scale for Schools of Education’ (Şahin, 2009), which was administered to 685 students in various strands at the Department of Primary Education at the School of Education. 13 of the questionnaires returned were found to contain structural errors and were therefore not included in the study, which analysed 672 questionnaires. Further, open-ended questions were asked to the prospective teachers in order to catch a glimpse of their idealized educational settings, and their written opinions were collected. The study found that the prospective teachers were, in general, ‘not very’ satisfied with their school of education. The students were ‘fairly’ satisfied with the ‘academic advising services’ and ‘courses and course programmes’ enquired by the scale. The analysis of the qualitative data, on the other hand, revealed that the students’ idealized educational settings comprised modern buildings, many facilities, modern methods, a free and scientific environment, applied courses, and expert teaching staff with model professional and personal characteristics.

Kaynakça

  • AÇAN B. ve SAYDAN R. (2009). “Öğretim Elemanlarının Akademik Kalite Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Kafkas Üniversitesi İİBF Örneği”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 225- 253.
  • ARSLANTAŞ H.İ. (2011). “Öğretim Elemanlarının Öğretim Stratejileri, Yöntem ve Teknikleri, İletişim ve Ölçme Değerlendirme Yeterliklerine Yönelik Öğrenci Görüşleri”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 8, S.15, s. 487– 506.
  • AWANG H.; ISMAİL, N.A. (2010). “Undergraduate Educatıon: A Gap Analysis of Students’ Expectations and Satisfaction”, Problems of Education in the 21st Century, V. 21, p.21-28.
  • CEYLAN S. ve DEMİRKAYA H. (2006). “Sınıf Öğretmen Adaylarının Sınıf Öğretmenliği Programı ve Program Dâhilinde Sunulan Hizmetler Konusundaki Memnuniyet Düzeyleri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 12, s.146-160.
  • DEVEBAKAN N., KOÇDOR H., MUSAL B. ve GÜNER G. (2003). “Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde Lisansüstü Eğitim Kalitesinin Arttırılması Kapsamında Öğrencilerin Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2),30-44.
  • EKİNCİ C.E. ve BURGAZ B. (2007). “Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklenti ve Memnuniyet A Memnuniyet Fakültesi Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 106-122. Ölçeği (EF-ÖMÖ) ile
  • ŞARA P. ve KOCABAŞ A. (2012). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Öğretmenliğini Tercih Nedenleri ve Aldıkları Eğitimle İlgili Görüşleri”, Turkish International Journal of Special Education and Guidance&Counceling. V. 1, I. 2, 8-17.
  • ŞEN H.Ş. ve ERİŞEN Y. (2002). “Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.22, S.1, 99-116.
  • TATLI H.Z., KOKOÇ M. ve KARAL H. (2011). “Satisfaction State of Computer Education and Instructional Technologies Students: Karadeniz Technical University Case”, İlköğretim Online, 10(3), 836-849.
  • ULUĞ F. (1999). Eğitimde Grup Süreçleri, TODAİE Yayın No:295: Ankara.
  • ULUSOY H., ARSLAN Ç., ÖZTÜRK N. ve BEKAR M. (2010). “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Memnuniyet Düzeylerinin Saptanması”, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, C.3,S.2, 15-24.
  • UZGÖREN N. ve UZGÖREN E. (2006). “Dumlupınar Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Memnuniyetini Etkileyen Bireysel Özelliklerin İstatistiksel Analizi-Hipotez Testi, Ki-Kare Testi ve Doğrusal Olasılık Modeli”, Dumlupınar Üniversitesi SBE Dergisi, (14), http://sbe.dumlupinar.edu.tr/17/173-192.pdf , E.T. 11.4.2013.
  • WANG J., GIBSON A.M. and SLATE J.R. (2007). “Effective Teachers as Viewed by Students at a 2 Year College: A Multistage Mixed Analysis”, Issues in Educational Research, 17(2), 272-295.
  • WEI C.C., RAMALU S.S. (2011). “Students Satisfaction towards the University: Does Service Quality Matters?” International Journal of Education, Vol. 3, No. 2,p. 1-15.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Fen ve Bilgisayar Alanları Eğitimi
Yazarlar

Özlem ÖZÇAKIR Sümen Bu kişi benim

Kaya Tuncer Çağlayan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 32 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sümen, Ö. Ö., & Çağlayan, K. T. (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FAKÜLTESİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE HAYAL ETTİKLERİ EĞİTİM ORTAMI. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 32(2). https://doi.org/10.7822/egt238