This study aims to find out whether it is possible to overcome reading difficulties through the use of echo reading method. A qualitative case study design was employed as the methodological framework of the research. The “Mistake Analysis Inventory” developed through the works of Harris & Sipay (1990), Ekwall & Shanker (1988:412; cited by: Akyol, 2008:92) and May (1986), and adapted into Turkish by Akyol (2008) was used as the primary data collection tool. “Reading Texts” for grades 1-4 and “Voice Records of Pupil’s Reading” were also used as data in this study. The data collection process was carried out with a grade four pupil. The pupil selected fort the study does not have any mental or physical problem or difficulty in talking, but has a difficulty in reading fluently. The data of the study was carried out in three motnhs period and within this time the progress of pupil’s reading improvement was assessed on every week. The research findings reveal that the proportion of pupil’s mistakes while reading aloudly had been reduced to 57% during the research process. It has also found out that the proportions of pupil’s recognisation of words was increased from 90% to 98% and his understanding level improved to 85 from 15%. Moreover, a noticable improvement was observed in his skill of reading aloudly. As a result of all it could be said that the use of echo reading method has improved the pupil’s skills and capacities of recognisation, understanding and reading aloudly.
Bu araştırmanın amacı, yankılayıcı okuma yöntemi ile okuma güçlüğünün aşılıp aşılmayacağını belirlemektir. Araştırma, nitel çalışma modelinde olup durum çalışması niteliğindedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrencinin sesli okuma beceri düzeyini belirlemek için Akyol’un (2008), Harris ve Sipay (1990), Ekwall ve Shanker (1988:412; akt.: Akyol, 2008:92) ve May (1986)’den yararlanarak dilimize uyarladığı “Yanlış Analizi Envanteri” , “Okuma Metinleri (1-4. Sınıf Düzeyi)” ve “Öğrencinin Metin Okuma Ses Kayıtları” kullanılmıştır. Uygulama bir ilköğretim dördüncü sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Bu öğrencide, herhangi bir fiziksel veya zihinsel problem ya da dil ve konuşma bozukluğu olmamasına rağmen akıcı okuma problemi vardır. Uygulama üç ay sürmüş ve her hafta öğrencinin sesli okuma becerisinin gelişimi değerlendirilmiştir. Uygulamanın sonunda öğrencinin, sesli okuma hatalarının %57 oranında azaldığı; kelime tanıma yüzdesinin, %90-’dan %98’e, anlama düzeyinin ise %15’ten % 85’e çıktığı tespit edilmiştir. Sesli okuma becerisinde ise önemli gelişmeler gözlenmiştir. Uygulama öncesi ve sonrası veriler incelendiğinde, yankılayıcı okuma yönteminin uygulanmasının ardından; kelime tanıma, anlama ve sesli okuma becerisinde fark edilir derecede ilerleme olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Fen ve Bilgisayar Alanları Eğitimi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 31 Sayı: 2 |