BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokullarda Serbest Kıyafet Uygulamasının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 33 Sayı: 2, 480 - 491, 10.03.2015

Öz

Araştırma, sınıf öğretmenlerinin, velilerin ve öğrencilerin ilkokullarda serbest kıyafet uygulamasına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla iki alt boyuttan oluşan 20 maddelik bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçek geçerlik ve güvenirlik analizleri için 2013-2014 eğitim öğretim yılında Sakarya ili merkez ilçelerinde bulunan ilkokullarda görev yapan 307’si (%23) sınıf öğretmeni, 683’ü (%52) ilkokul öğrencisi ve 324’ü (%25) öğrenci velisi olmak üzere toplam 1314 kişiye uygulanmıştır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .78 olan ölçek, varyansın %60.5’ini açıklamaktadır. Ölçeğin alt boyutları “serbest kıyafeti destekleme” ve “serbest kıyafete karşı olma”dır. Kolmogorov-Smirnov testi sonucuna göre cinsiyet değişkeni için parametrik testlerden t testi, statü için varyans analizi; ilkokullarda serbest kıyafet uygulamasını destekleme düzeyleri için parametresiz testlerden Kruskal Wallis H testi yapılmıştır. Okul türü değişkeni için   parametresiz testlerden Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyete göre ilkokullarda serbest kıyafet uygulamasını destekleme boyutunda erkekler lehine, serbest kıyafet uygulamasına karşı çıkma boyutunda kadınlar lehine; ilkokullarda serbest kıyafet uygulamasını destekleme düzeyine göre destekleme boyutunda destekleyenler lehine; karşı çıkma boyutunda hiç desteklemeyenler lehine; statüye göre ilkokullarda serbest kıyafet uygulamasını destekleme boyutunda öğrenciler lehine, karşı çıkanlar boyutunda öğrenciler aleyhine, ölçek toplamında veliler aleyhine; okul türüne göre ilkokullarda serbest kıyafet uygulamasını destekleme boyutunda özel okullar lehine, karşı çıkma boyutunda devlet okulları lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • AÇIKALIN A.(2003). Dahabir Okul-Önlük-Forma-Giysi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 5-7.
  • AKBABA A. ve KONAK M. (2014). Yeni İlk Orta Ve Lise Kıyafet Yönetmeliğinin Veli Ve Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi. Turkish Studies, 9 (2), 21-40.
  • AKYÜZ Y. (1989). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları.
  • BÜYÜKÖZTÜRK Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem AYayınları.
  • CARUSO P. (1996). Individuality vs. Conformity: The Issue Behind School Uniforms. NASSP Bulletin, 80, 83-88.
  • DOĞAN İ. (2011). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • ERKAN S. (2003). Okullarda Tek Tip Ya Da Serbest Kıyafet. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34, 268-279.
  • FER S. (2005). Düşünme Stilleri Envanterinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 31-68.
  • HESAPÇIOĞLU M. & MEŞECİ-GİORGETTİ F. (2009). Siyah Önlük Beyaz Yakanın Kökeni. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (4), 1717-1750.
  • HOWE H. (1996). School Uniforms: Learning Toward The Spartans And Away From The Athenians. Education Week. http://www.edweek.org/ew/articles/1996/04/03/28howe.h15.html adresinden 24.02.2014 tarihinde alınmıştır.
  • KAHRAMAN İ. ve KARACAN H. (2013). Serbest Kıyafet Uygulamasının Öğrenciler Üzerindeki Etkilerine İlişkin Paydaş Görüşleri. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (5), 120-142.
  • KARASAR N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3 A Araştırma Danışmanlık Limited.
  • KIRAN H. (2001). İlköğretimde Öğrenci Kıyafetine İlişkin Tutumlar. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1, 79-84.
  • King Keith, A. (1998). Should School Uniforms Be Mandated İn Elementary School. Journal of School Health, 68 (1), 32-38.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB). (1997). İlk ve Ortaöğretimde Öğrenci Kıyafetleri. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), Ankara.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB). (2012). Milli Eğitim Bakanlığı ile diğer bakanlıklara bağlı okullardaki görevlilerle öğrencilerin kılık kıyafetlerine ilişkin yönetmelik. Resmi Gazete, 28480.
  • MURRAY R. K. (1997). The Impact Of School Uniforms On School Climate. NASSP Bulletin, 81 (593), 106.
  • ORTAYLI İ. (1987). İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. İstanbul: Hil Yayınları.
  • Preacher, K. J. & MacCallum, R. C. (2002). Exploratory Factor Analysis In Behavior Genetics Research: Factor Recovery With Small Sample Size. Behavior Genetics, 32(2), 153-161.
  • ÖZDAMAR K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • SAPNAS K. G. (2004). Letters To The Editor: Determining Adequate Sample Size. Journal of Nursing Scholarship, 36(1), 4.
  • RESMİ GAZETE [RG]. (2012). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmelik, 28480.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm İçindekiler
Yazarlar

Halil Sağlam Bu kişi benim

Cevdet Şen Bu kişi benim

Elif Tınmaz Bu kişi benim

Semra Süzer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 33 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağlam, H., Şen, C., Tınmaz, E., Süzer, S. (2015). İlkokullarda Serbest Kıyafet Uygulamasının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 33(2), 480-491. https://doi.org/10.7822/omuefd.33.2.10