Su
bağlamı fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan kazanımların büyük bir
çoğunluğu için kullanılan ve öğretim materyallerinin ana malzemesi olan bir
bağlamdır. Su; madde döngüsü, hal değişimi, ısı - sıcaklık, bitki ve
hayvanlarda büyüme, boşaltım sistemi gibi konuların kavratılması için temel
materyaldir. Geleceğin öğretmenlerinin su bağlamı hakkında bildiklerinin
zihinlerinde nasıl yapılandırdıklarının ortaya çıkarılması gerek fen bilimleri
öğretmen adayları gerekse fen eğitimcileri için incelenmesi gereken bir
konudur. Bu gereksinimden yola çıkarak mevcut araştırma, fen bilimleri öğretmen
adaylarının “su bağlamı" üzerine düşüncelerini tespit etmeyi amaçlamaktadır.
Araştırma alan taraması (survey) yöntemi ile yürütülmüştür. Veriler, ülkemizde
öğretmen adayı yetiştiren bir eğitim fakültesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği
bölümünde öğrenim gören 1. sınıfta 103, 2. sınıfta 44, 3. sınıfta 61 ve 4.
sınıfta 88 olmak üzere toplam 296 fen bilimleri öğretmen adayının katılımıyla
toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 6 adet açık uçlu ve 2 adet
çizim sorusu olmak üzere toplam 8 sorudan oluşan “Su Bağlamı Testi”
kullanılmıştır. Hal değiştirme olayı olmamasına rağmen öğretmen adaylarının
yağmur, kar, dolu, çiy ve kırağı oluşumlarını kristalleşme olayı ile
açıklamaları, suyun katı haline örnek olan kar, dolu ve kırağı oluşumlarını
yorumlayamamaları ve üç haline yönelik suyun tanecikli yapılarını çizememeleri
tespit edilen önemli bulgular arasındadır. Araştırma soncunda 1., 2., 3., ve 4.
sınıfta öğrenim gören fen bilimleri öğretmen adaylarının suyun hal değişimi,
suyun farklı hallerinin tanecikli yapısı ve suyun yoğunluğuna yönelik konularda
yetersiz kavramaya sahip oldukları ve zihinlerinde bilimsel bilgilerle
değiştirilmesi gereken bir çok alternatif kavramanın yer aldığı tespit
edilmiştir.
Alternatif Kavramalar Fen Bilimleri Öğretmen Adayı Su Bağlamı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 37 Sayı: 2 |