Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Değerler Eğitimi Açısından Müzik Dersi Kitaplarındaki Çocuk Şarkıları

Yıl 2020, Cilt: 39 Sayı: 2, 153 - 178, 31.12.2020

Öz

Çocuk, değerler eğitimini ilk iç sosyal çevresi olan ailesinden öğrenir veya edinir. Daha sonra bu değerlerin uygulandığı yer ise dış sosyal çevresi olan sokak ve okuludur. Birey toplum içinde yaşarken öğrendiklerini pekiştirir, geliştirir ve böylece kendi kişiliğini oluşturur.
Müzik; insan davranışlarında, ruhunda, fıtratında ve yaşamında derin etkiler bırakan bir sanat dalıdır. İnsan küçük yaştayken müziğe daha düşkün ve yatkındır. Dolayısıyla çocuk gelişiminde müzik dersi göz ardı edilemeyecek kadar önemli bir alandır.
Bu çalışmada 2019/2020 eğitim öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından onaylı, ilkokullardaki 1-4. sınıf müzik dersi kitaplarında yer alan çocuk şarkıları, değerler eğitimi açısından incelenmiş, bu şarkılardaki değerler tespit edilerek şarkı metinlerinin değerler eğitimi bakımından önemine dikkat çekilmiştir. Müzik dersi kitaplarında yer alan toplam 60 adet çocuk şarkısı nitel araştırma yaklaşımlarından doküman tarama modeli esas alınarak incelenmiştir. Söz konusu kitaplardaki şarkı metinleri, taranarak değerler fişlenerek sınıflandırılmış, iletiler çıkarılmış ve bunlara bağlı tespit ve değerlendirmeler yapılmıştır. Ayrıca ilkokuldaki müzik dersi programı dışında tüm derslerin (Hayat Bilgisi, Türkçe, Matematik, Görsel Sanatlar, Müzik, İngilizce, Beden Eğitimi ve Oyun, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri) 2019 öğretim programları, öğrencinin kazanması gereken değerler açısından incelenmiştir. Araştırma neticesinde toplam 20 değere ait bulgu ve yorumlara ulaşılmış, incelenen şarkıların çocuklara değer aktarımı konusunda zengin örnekler içerdiği tespit edilmiştir. Bu sebeple değerler eğitiminde çocuk şarkılarından yararlanılmasının isabetli olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Bayram, Y. (2014). Divan Şiiriyle Değerler Eğitimi. Samsun.
  • Çağlayan, (2013). Ahlâk Pusulası Ahlâk ve Değerler Eğitimi. İstanbul: DEM Yayınları.
  • A Comte-Sponville, A. (2012). Büyük Erdemler Risalesi. Işık Ergüden (çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erikson, Erik H (1984). İnsanın Sekiz Çağı, Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsanî Değerler. İstanbul: DEM Yayınları.
  • Janki, D. (2005). İnsani Değerler. Bülent Özsoy (çev.). İstanbul: Okyanus Yayıncılık ve Yapımcılık LTD Şti.
  • Diaz, C. (2009). Değerler Eğitiminde On Anahtar Sözcük. Barış Yıldırım (çev.). İstanbul: Gün Yayıncılık.
  • İlkokul 1. Sınıf Müzik Ders Kitabı, (2019). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı yayınları.
  • İlkokul 2. Sınıf Müzik Ders Kitabı, (2019). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı yayınları.
  • İlkokul 3. Sınıf Müzik Ders Kitabı, (2019). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı yayınları.
  • İlkokul 4. Sınıf Müzik Ders Kitabı, (2019). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı yayınları.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2019). İlkokul Müzik Dersi (1, 2, 3, 4. sınıflar) Öğretim Programı.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç B. (2014). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yaman, E. (2012). Değerler Eğitimi Eğitimde Yeni Ufuklar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yörükoğlu, A. (2000). Aile ve Çocuk İstanbul: Özgür Yayınları.
  • İnternet Erişim: www.tdk.gov.tr
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Tüm Alanlar
Yazarlar

Mehmet Kara 0000-0003-4691-5460

Tuğba Emirhan 0000-0002-1663-8450

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 19 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kara, M., & Emirhan, T. (2020). Değerler Eğitimi Açısından Müzik Dersi Kitaplarındaki Çocuk Şarkıları. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(2), 153-178. https://doi.org/10.7822/omuefd.742422