Bu çalışmanın amacını, üniversite öğrencilerinin yetersizlik duygusu ile genel aidiyet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi oluşturmaktadır. Bu araştırmada ayrıca üniversite öğrencilerinin yetersizlik duygusu cinsiyete, sınıf düzeyine ve algılanan sosyoekonomik düzeye göre incelenmiştir. Ayrıca üniversite öğrencilerinin genel aidiyet duygusu cinsiyete, sınıf düzeye ve algılanan sosyoekonomik düzeye göre incelenmiştir. Bu amaçla 326 gönüllü üniversite öğrencisinden bilgi toplanmıştır. Araştırmada 2014 yılında Akdoğan ve Ceyhan tarafından geliştirilen Yetersizlik Duygusu Ölçeği ve 2015 yılında Duru tarafından uyarlaması yapılan Genel Aidiyet Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analiz işleminde Spearman Korelasyon Testi ,Kruskal Wallis ve Mann- Whitney U Testi kulanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin yetersizlik duygusu ve genel aidiyet düzeyleri arasında istatiksel olarak negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Yetersizlik duygusu puanlarının sınıf düzeyine göre değişimi Kruskal Wallis testi ile incelenmiştir. Kruskal Wallis testi sonucuna göre üniversite öğrencilerinin sınıf düzeyleri arasında yetersizlik duygusu ölçeği puanları açısından istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır. Üniversite öğrencilerinin yetersizlik duygusu puanlarının algılanan sosyoekonomik düzeye göre değişimi Kruskal Wallis testi ile incelenmiştir. Yetersizlik duygusu puanlarının algılanan sosyoekonomik düzeye göre ise istatiksel olarak anlamlı farklılaştığı bulunmuştur. Buna göre yetersizlik duygusu ölçeği puanları algılanan sosoyoekonomik düzeye göre farklılık yaratmaktadır. Ekonomik durumlarını düşük olarak algılayan bireylerin diğer bireylere oranla yetersizlik duygusu düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin genel aidiyet duygusu puanlarının sınıf düzeyi ve algılanan sosyoekonomik düzeye göre değişimin incelendiği Kruskal Wallis testi sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin algılanan genel aidiyet duygusu ölçeği puanlarının sınıf düzeyi ve algılanan sosyoekonomik düzeye göre istatiksel olarak anlamlı farklılaşmadığı bulunmuştur.. Buna göre üniversite öğrencilerinin genel aidiyet ölçeği puanları sınıf düzeyine göre farklılık yaratmamaktadır. Kısaca üniversite öğrencilerinin genel aidiyet ölçeği puanları açısından bireylerin sınıf düzeyleri arasında ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir.
Üniversite öğrencilerinin yetersizlik duygusu ölçeği puanlarının cinsiyete göre değişiminin incelendiği Mann- Whitney U testi sonuçlarına göre yetersizlik duygusu puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı gözlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin yetersizlik duygusu ölçeği puanları kız ve erkek öğrenciler arasında farklılık göstermemektedir. Üniversite öğrencilerinin genel aidiyet puanlarının cinsiyete göre değişiminin incelendiği Mann- Whitney U testi sonuçlarına göre genel aidiyet duygusu puanlarının cinsiyete göre anlamlı farklılaşmadığı gözlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin genel aidiyet puanları kız ve erkek öğrenciler arasında farklılık göstermemektedir. Yetersizlik ve genel aidiyet alanında ayrı ayrı çalışmalar yapılmış olmasına rağmen bu iki kavramının birlikte ele alındığı çalışma olmamıştır.Yapılan araştırmanın bu açıdan önemli olduğu düşünülmektedir.Üniversite öğrencilerinin yetersizlik duygusu ile genel aidiyet düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılan bu çalışmada ilgili literatür tarandığında yetersizlik ve genel aidiyet duygularına birçok unsurun etki ettiği gözlemlenmiştir. Yapılan araştırmaya göre yetersizlik duygusu ve genel aidiyet arasında negatif yöndeki ilişki ve elde edilen diğer sonuçlardan hareketle bireylerin yetersizlik duygularını azaltıp genel aidiyet duygularını arttırmaya yönelik çalışmalar önemlidir. Bireylerin yetersizlik duygularını azaltıcı ve genel aidiyet duygularını arttırıcı psikolojik destek çalışmaları yürütülebilir. Psikolojik destek çalışmalarıyla bireylerin farklı bir gözle durumları yorumlamasına katkı sağlanabilir. Araştırma sonuçlarına göre algılanan sosyoekonomik durum bireylerin yetersizlik duygusu puanlarını etkilemektedir. Bu yüzden burs ya da yarı zamanlı iş gibi imkanlardan faydalanabilmeleri için bilgilendirme çalışmaları yapılabilir. Aynı zamanda genel aidiyet duygusuyla ilişkili alanyazınında farklı çalışmalar yapılmasına gereksinim olduğu gözlemlenmiştir. Kısacası gençlerin pozitif ve uyumlu bir şekilde hayatlarını devam ettirmeleri açısından bu iki kavram önemli görülmektedir.
genel aidiyet duygusu yetersizlik duygusu aidiyet üniversite öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 2 |