Bu çalışma, öğretmenlerin istihdam şekillerine göre, iş doyum düzeyleri ile iş performansları arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla ile gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan bu araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Erzurum ilinin güneyinde yer alan ilçelerdeki (Hınıs, Tekman, Karayazı ve Karaçoban) okullarda görev yapan kadrolu, sözleşmeli ve ücretli (Ek Ders karşılığı görev yapan) 104 okulu ve 1294 öğretmeni kapsamaktadır. Bu araştırma evreninden, küme ve tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 875 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Bu öğretmenlere hem ‘Minnesota İş Tatmini Ölçeği’ hem de ‘İş Performansı’ ölçeği uygulanmıştır. Daha sonra öğretmenlerin verdiği cevaplar SPSS 20 programında okutulmuş olup iki değişken arasındaki korelasyona bakılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin iyi ve iş performansı algılarının çok iyi düzeyde olduğu, öğretmenlerin iş doyum algıları ile performans algıları arasında pozitif yönde orta seviyede bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Benzer biçimde, mesleki kıdemi fazla olan tecrübeli öğretmenlerin genç öğretmenlere oranla iş doyum ve performans ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmektedir. Araştırma neticesinde ön lisans mezunu öğretmenlerin iş doyum ortalamaları, lisans ve yüksek lisans mezunu öğretmenlere kıyasla daha düşük düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin istihdam şekline göre, iş doyum ve performans değerleri incelendiğinde, ücretli öğretmenlerin kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlere oranla ortalamalarının daha düşük olduğu görülmektedir. Araştırma neticesinde, iş doyumumun iş performansını yüksek düzeyde anlamlı şekilde etkilediği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 40 Sayı: 1 |