Based on the fact that knowledge, skills and behaviors are tried to be gained through the curriculum, it is tried to be reflected in the Turkish textbooks based on the linguistic, mental and social developments of the students in the dimensions of listening/watching, speaking, reading and writing. Therefore, Turkish textbooks should be well prepared for this purpose and provide students with strategies that support literacy development through activities included in their content. From this point of view, the main purpose of this research is to reveal the general situation of the activities in the fourth grade Turkish textbooks in terms of literacy strategies. For this reason, the activities in the Turkish textbooks prepared and approved by the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic year were examined by Antonacci and C'ollaghan (2020) in the context of the strategies that support the development of literacy in the dimensions of reading and writing. In the research, the document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. As a result of the research, 840 activities in Turkish textbooks were evaluated within the scope of the purpose of the research, and 439 of these activities could be associated with strategies in the dimensions of reading and writing. In particular, the reflections of the strategies in the reading dimension were determined in 338 activities and in the writing dimension in 101 activities. It was determined that the literacy strategies, which were reflected in the activities, were repeated in the activities and that different literacy strategies were not sufficiently included. From this point of view, it has been concluded that Turkish textbooks are not sufficient in terms of literacy strategies that support literacy development.
Bilgi, beceri ve davranışların öğretim programları ile kazandırılmaya çalışılmasından hareketle dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma boyutlarında öğrencilerin dilsel, zihinsel ve sosyal gelişimleri esas alınarak Türkçe ders kitaplarında yansıtılmaya çalışılmaktadır. Dolayısıyla Türkçe ders kitaplarının bu amaç doğrultusunda iyi bir şekilde hazırlanması ve okuryazarlık gelişimini destekleyen stratejileri içeriğinde bulunan etkinlikler yoluyla öğrencilere sağlaması gerekmektedir. Buradan hareketle dördüncü sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan etkinliklerin okuryazarlık stratejileri bakımından genel durumunu ortaya koymak bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu nedenle 2022-2023 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve uygun görülmüş olan Türkçe ders kitaplarında bulunan etkinlikler Antonacci ve C’ollaghan (2020) tarafından okuma ve yazma boyutlarında belirtilen okuryazarlık gelişimini destekleyen stratejiler bağlamında incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkçe ders kitaplarında 840 etkinlik araştırmanın amacı çerçevesinde değerlendirilmiş olup bu etkinliklerin 439’u okuma ve yazma boyutlarındaki stratejilerle ilişkilendirilebilmiştir. Özellikle okuma boyutunda stratejilerin yansımaları 338 etkinlikte, yazma boyutunda ise 101 etkinlikte tespit edilmiştir. Etkinliklere yansımaları görülen okuryazarlık stratejilerinin etkinliklerde tekrar ettiği, farklı okuryazarlık stratejilerine yeterince yer verilmediği saptanmıştır. Buradan hareketle Türkçe ders kitaplarının okuryazarlık gelişimini destekleyen okuryazarlık stratejileri bakımından yeterli nitelikte olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Okuryazarlık Stratejileri Okuma Yazma Ders Kitapları Etkinlik.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 2 |