Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin ahlâki kimlik algıları ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin ahlâki kimlik algıları ile psikolojik iyi oluş düzeylerinin öğrenim gördükleri üniversite, bölüm, sınıf düzeyi, yaş, cinsiyet, mezun olunan lise türü, bölümünü sevme durumu ve ailenin ekonomik durumu gibi değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Çalışma betimsel korelasyonel araştırma modeli ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın evrenini Samsun Ondokuzmayıs Üniversitesi ve Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi eğitim fakültelerinde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri ilgili üniversitelerin 2021-2022 eğitim öğretim yılında eğitim fakültelerinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 678 öğrenciden elde edilmiştir. Çalışmada “Demografik Bilgi Formu”, “Ahlâki Kimlik Ölçeği” ve “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde iki değişkenin ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığını bulmak için t testi, ikiden fazla değişkenin ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığını bulmak için ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. İkiden fazla bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisini yordamak için de çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; üniversite öğrencilerinin ahlâki kimlik algıları ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin ahlâki kimlik algılarında yaş, okul, sınıf düzeyi ve bölüme göre anlamlı bir farklılık gözlenmezken; cinsiyet, bölümünü sevme ve mezuniyet durumlarında anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinde ise yaş, okul, sınıf düzeyi, bölüm ve mezuniyet durumlarına göre anlamlı bir farklılık gözlenmezken; cinsiyet ve bölümünü sevme durumunda anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Ayrıca ahlaki kimlik düzeyi, ekonomik durum ve bölümünü severek okuma durumunun psikolojik iyi oluş düzeyini yordadığı görülmüştür. Bu verilerden hareketle öğrencilerin ahlâki kimlik algıları ile psikolojik iyi oluş düzeyleri ve bunlarla ilgili diğer değişken ilişkilerinin ortaya konulması ile eğitim ortamlarında bunların dikkate alınmasının bu yetilerin gelişiminde katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
In this study, the relationship between university students' moral identity perceptions and their psychological well-being levels was investigated. In addition, it was investigated whether the moral identity perceptions and psychological well-being levels of university students differ according to variables such as the university, department, grade level, age, gender, type of high school they graduated from, the state of liking the department and the economic status of the family. The study was carried out with a descriptive correlational research model. The universe of the study consists of students studying at Samsun Ondokuz Mayıs University and Tokat Gaziosmanpaşa University education faculties. The data of the research were obtained from 678 students studying in different departments of education faculties of the relevant universities in the 2021-2022 academic year. “Demographic Information Form”, “Moral Identity Scale” and “Psychological Well-Being Scale” were used in the study. In the analysis of the data, t test was used to find the significance of the difference between the means of two variables, and one-way analysis of variance (ANOVA) was used to find the significance of the difference between the means of more than two variables. Multiple regression analyzes were used to predict the effect of more than two independent variables on the dependent variable. As a result of the research; It has been observed that there is a positive and significant relationship between university students' moral identity perceptions and their psychological well-being levels. While no significant difference was observed in the moral identity perceptions of university students according to age, school, grade level and department; A significant difference was observed in terms of gender, liking the department and graduation. While there is no significant difference in the psychological well-being levels of university students according to age, school, grade level, department and graduation status; A significant difference was observed in terms of gender and liking the department. In addition, it was seen that moral identity level, economic status and reading with pleasure predicted the level of psychological well-being. Based on these data, it is thought that revealing students' moral identity perceptions and psychological well-being levels and their relationships with other variables and taking them into account in educational environments will have important effects on the development of these abilities.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 2 |