Qutbuddin Shirazi discusses some topics of music in one section of his work
Durra al‐Taj, following the sytle of Safiyuddin Urmawi before him. In this paper,
we try to analyze the scales named dawr and jam‐i kamil in the book
above mentioned. What is interesting in his work can be put as follows: He is
the first person who used so called “h” distance which is the same with A2
(artık ikili); he seemed to have synthesized new modes (maqams) though
they handed down to us with different names; moreover he attempted to
generate different maqams by adding symmetrical notes and four notes
scales above to basic eight notes scales. From this perspective, Shirazi can be
accepted as a man of music who made new contributions to the music of his
age
Safiyyüddîn Urmevî’den sonra Dürretü’t-Tâc adlı eserinin bir bölümünü müzik teorisine ayıran Kutbüddîn Mahmud Şîrâzî olmuştur. Bu makalemizde Şîrâzî’nin adı geçen eserinde yer alan devir ve cem‘i-kâmil adlı dizileri incelenmiştir. Onun, günümüzde kullanılan artık ikili (A2) aralığının karşılığı olan “h” aralığını ilk kullanan kişi olması; günümüze farklı isimlerle gelen yeni makamların tertibini ortaya koyması; bir sekizli dizilerin tiz taraflarında hem simetrik genişleme yaparak hem de yine tiz tarafta bir sekizli diziye farklı bir dörtlü ilave ederek yeni makamlar oluşturma çabası dikkat çekici unsurlar olmuştur. Bu anlamda, Şîrâzî bu yaklaşım ve buluşlarıyla müziğin gelişimine katkılar sağlayan bir isim olarak anılabilir
h aralığı devirler cem‘i‐zü’l‐küll cem‘i‐kâmil simetrik genişleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 37 |