Mu’tezile ve Şîa arasında fikri bağlantı meselesi, hicri dördüncü asırdan
bugüne gündemden hiç düşmemiştir. Özellikle Sünni kelamcılar Şii-İmamiyye’nin
Mu’tezili kelam düşüncesinin büyük oranda etkisinde kaldığını iddia ederken,
İmamiyye’ye mensup kelamcılar da böyle bir etkinin varlığını reddetmekte ve
kelam anlayışlarının Kur’an’a ve İmamlar’ın sözlerine dayandığını ifade
etmektedirler. Biz bu çalışmada, Mu’tezili düşüncenin bugüne nakledilmesinde
büyük payı olan Kâdî Abdülcebbâr ile gerek kelam gerekse diğer İslami ilimler
sahasında velûd bir Şii-İmamiyye âlimi olan Ebû Ca’fer et-Tûsî arasında tevhid
ilkesi üzerinden bir karşılaştırma yaparak, söz konusu tartışmaya mütevazı bir
katkı sunmayı hedefledik. Her iki mütefekkirin bizzat kendi eserleri üzerinden
yaptığımız bu karşılaştırma bize bir kısım detay ihtilaflar istisna tutulursa,
ikisi arasında tam bir mutabakat olduğunu göstermiştir.
Güneş, Kamil. İslam Düşüncesinin Şekillenişinde Akıl ve Nass. İstanbul: İnsan Yayınları, 2003.
Hayyat, Muhammed b. Osman. el-İntisâr ve’r-redd alâ İbni’r-Râvendi’l-mülhid. thk. H. S. Nyberg. Beyrut: ed-Dâru’l-Arabiyye li’l-Kütüb, 1993.
İbn Haldun, Abdurrahman. Lübabu’l-muhassal fî usûli’d-dîn. thk. Abbas Mu-hammed Hasen Süleyman. Mısır: 1996.
İbn Nübâte, Cemâlüddin. Şerhu’l-Uyun. thk. Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim. Kahire: Daru’l-Fikri’l-Arabi, 1964.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. “el-Muhtasâr fî usûli’d-dîn”, Resâilü’t-tevhid ve’l-adl. İnceleme ve thk. Muhammed Imara. Kahire: 1988.
Abdülcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. el-Muğnî fî evbâbi’t-tevhîd ve’l-adl. VI/2 Cilt. thk. Mahmut Muhammed Kâsım. Mısır, ty.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. el-Muğnî fî ebvâbi’t-tevhid ve’l-adl. IV. Cilt. thk. Muhammed Mustafa Hilmi-Ebu’l-Vefa el-Ğanîmî. Kahi-re, ty.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. el-Muğnî fî evbâbi’t-tevhîd ve’l-adl: Halku’l-Kur’an. VII. Cilt. thk. İbrahim el-Ebyârî. Mısır: Matbaatu Dâri’l-Kütüb, 1961.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. el-Muğnî fî evvâbi’t-tevhîd ve’l-adl. XII. Cilt. thk. İbrahim Medkur. Kahire: ty.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. Şerhu’l-usûli’l-hamse: Mu’tezile’nin Beş İlkesi. 2 Cilt. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2013.
Kahraman, Abdullah. “Ebu Ca’fer et-Tûsî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklo-pedisi . 41: 435-437. Ankara: TDV Yayınları, 2012.
Korkmazgöz, Rıza. “Gazâlî’de Ma’rifetullah Düşüncesi ve Kelâmî İstidlâlin Değeri”. Kelam Araştırmaları Dergisi 14/1 (2016): 34-61
Kummî, Muhammed b. Ali b. Hüseyin Bâbeveyh. Kitâbu’t-tevhid. Tahran: 1375.
Makrîzî, Ahmed b. Ali. el-Hitat. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’s-Sâdır, ty.
Mez, Adam. el-Hadâratü’l-İslâmiyye fi’l-karni’r-râbi’. Arapçaya çev. Muhammed Abdül Hâdî Ebu Ride. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-Arabî, 1947.
Neşşar, Ali Sami. İslam’da Felsefi Düşüncenin Doğuşu. trc. Osman Tunç. 2 Cilt. İstanbul: İnsan Yayınları, 1999.
Razi, Fahruddin. Kelam’a Giriş (el-Muhassal). çev. Hüseyin Atay. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2002.
Şehristânî, Muhammed b. Abdülkerim. Nihâyetü’l-İkdâm fî ilmi’l-kelam. thk. Alf-red Guillaume. London, 1930.
Şehristânî, Muhammed b. Abdülkerim. el-Milel ve’n-nihal. trc. Mustafa Öz. İs-tanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2015.
Şeyh Abdullah Ni’met. Felâsifetü’ş-Şîa hayatuhum ve ârâuhum. İran: Dâru’l-Kitâbi’l-İslamiyye, 1987.
Şeyh Müfîd, Muhammed b. Nu’mân el-Ukberî. “el-Hikâyât fî muhâlefâti’l-Mu’tezile mine’l-Adliyye ve’l-Fark beynehüm ve beyne’ş-Şîati’l-İmâmiyye”, en-Nüketü’l-İ’tikâdiyye ve Resâilü Uhrâ, Silsiletü Müellefâti’ş-Şeyhi’l-Müfîd 10. thk. Muhemmed Rıza el-Huseynî el- Celâlî. Dâru’l-Müfîd, 1341.
Şeyh Müfîd, Muhammed b. Nu’mân el-Ukberî. “Evâilü’l-Makâlât”, Silsiletü Müellefâti’ş-Şeyhi’l-Müfîd 4. thk. İbrahim el-Ensârî. Kum: Dâru’l-Müfîd, 1431.
Taftazânî, Mes’ûd b. Ömer Sa’duddin. Şerhu’l-makâsıd. 5 Cilt. thk. Abdurrah-man Umeyra. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 1998.
Wolfson, H. Austryn. Kelam Felsefeleri. çev. Kasım Turhan. İstanbul: Kitabevi, 2001.
The Issue of the Intellectual Relation Between Mu’tezile and Şîa: A Comparison Between Qâdî Abd al-Jabbâr and Abû Ja’far al-Tûsî on Principle of Tawhid
The Issue of
intellectual relation between Mu’tezile and Şîa has always been on the agenda since
fourth century to present. Especially
Sunni theologians claim that the Shi'i-Imamite was influenced largely by the
Mu’tazilite theology while Imamite theologians reject such an effect and point
out that their understanding of theology is based on the Kur’an and the words
of Shi'i leaders. With this study we aimed to make a small contribution to this
discussion by making a comparison on the principle of tawhid between Qadi Abd al-Jabbar who has played a major role in the transfer of Mu’tazilite thought from the
past to the present and Ebu Ja’far al-Tûsî who was a prolific scholar in the
field of both theology and other Islamic sciences. This comparison, which we
made on the basis of both works, shows us that there is a complete agreement
between two aforesaid ones except of the details of the controversy.
Güneş, Kamil. İslam Düşüncesinin Şekillenişinde Akıl ve Nass. İstanbul: İnsan Yayınları, 2003.
Hayyat, Muhammed b. Osman. el-İntisâr ve’r-redd alâ İbni’r-Râvendi’l-mülhid. thk. H. S. Nyberg. Beyrut: ed-Dâru’l-Arabiyye li’l-Kütüb, 1993.
İbn Haldun, Abdurrahman. Lübabu’l-muhassal fî usûli’d-dîn. thk. Abbas Mu-hammed Hasen Süleyman. Mısır: 1996.
İbn Nübâte, Cemâlüddin. Şerhu’l-Uyun. thk. Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim. Kahire: Daru’l-Fikri’l-Arabi, 1964.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. “el-Muhtasâr fî usûli’d-dîn”, Resâilü’t-tevhid ve’l-adl. İnceleme ve thk. Muhammed Imara. Kahire: 1988.
Abdülcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. el-Muğnî fî evbâbi’t-tevhîd ve’l-adl. VI/2 Cilt. thk. Mahmut Muhammed Kâsım. Mısır, ty.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. el-Muğnî fî ebvâbi’t-tevhid ve’l-adl. IV. Cilt. thk. Muhammed Mustafa Hilmi-Ebu’l-Vefa el-Ğanîmî. Kahi-re, ty.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. el-Muğnî fî evbâbi’t-tevhîd ve’l-adl: Halku’l-Kur’an. VII. Cilt. thk. İbrahim el-Ebyârî. Mısır: Matbaatu Dâri’l-Kütüb, 1961.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. el-Muğnî fî evvâbi’t-tevhîd ve’l-adl. XII. Cilt. thk. İbrahim Medkur. Kahire: ty.
Abdulcebbâr, Kâdî Ebu’l-Hasen el-Hemedânî. Şerhu’l-usûli’l-hamse: Mu’tezile’nin Beş İlkesi. 2 Cilt. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2013.
Kahraman, Abdullah. “Ebu Ca’fer et-Tûsî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklo-pedisi . 41: 435-437. Ankara: TDV Yayınları, 2012.
Korkmazgöz, Rıza. “Gazâlî’de Ma’rifetullah Düşüncesi ve Kelâmî İstidlâlin Değeri”. Kelam Araştırmaları Dergisi 14/1 (2016): 34-61
Kummî, Muhammed b. Ali b. Hüseyin Bâbeveyh. Kitâbu’t-tevhid. Tahran: 1375.
Makrîzî, Ahmed b. Ali. el-Hitat. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’s-Sâdır, ty.
Mez, Adam. el-Hadâratü’l-İslâmiyye fi’l-karni’r-râbi’. Arapçaya çev. Muhammed Abdül Hâdî Ebu Ride. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-Arabî, 1947.
Neşşar, Ali Sami. İslam’da Felsefi Düşüncenin Doğuşu. trc. Osman Tunç. 2 Cilt. İstanbul: İnsan Yayınları, 1999.
Razi, Fahruddin. Kelam’a Giriş (el-Muhassal). çev. Hüseyin Atay. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2002.
Şehristânî, Muhammed b. Abdülkerim. Nihâyetü’l-İkdâm fî ilmi’l-kelam. thk. Alf-red Guillaume. London, 1930.
Şehristânî, Muhammed b. Abdülkerim. el-Milel ve’n-nihal. trc. Mustafa Öz. İs-tanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2015.
Şeyh Abdullah Ni’met. Felâsifetü’ş-Şîa hayatuhum ve ârâuhum. İran: Dâru’l-Kitâbi’l-İslamiyye, 1987.
Şeyh Müfîd, Muhammed b. Nu’mân el-Ukberî. “el-Hikâyât fî muhâlefâti’l-Mu’tezile mine’l-Adliyye ve’l-Fark beynehüm ve beyne’ş-Şîati’l-İmâmiyye”, en-Nüketü’l-İ’tikâdiyye ve Resâilü Uhrâ, Silsiletü Müellefâti’ş-Şeyhi’l-Müfîd 10. thk. Muhemmed Rıza el-Huseynî el- Celâlî. Dâru’l-Müfîd, 1341.
Şeyh Müfîd, Muhammed b. Nu’mân el-Ukberî. “Evâilü’l-Makâlât”, Silsiletü Müellefâti’ş-Şeyhi’l-Müfîd 4. thk. İbrahim el-Ensârî. Kum: Dâru’l-Müfîd, 1431.
Taftazânî, Mes’ûd b. Ömer Sa’duddin. Şerhu’l-makâsıd. 5 Cilt. thk. Abdurrah-man Umeyra. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 1998.
Korkmazgöz, Rıza. “Mu’tezile Ve Şîa Arasında Fikri Bağlantı Meselesi: Tevhid İlkesi Bağlamında Kâdî Abdülcebbâr Ve Ebû Ca’fer Et-Tûsî Arasında Bir Karşılaştırma”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 45 (Aralık 2018), 291-327. https://doi.org/10.17120/omuifd.471930.