Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Basic Individual Values on the Culture of Individualism and the Culture of Collectivism in Theology Students

Yıl 2021, Sayı: 50, 571 - 605, 24.06.2021
https://doi.org/10.17120/omuifd.894189

Öz

This study aims to examine the relationship between cultural dimensions and basic individual values in theology students and to analyze the predictive status of values on individualism and collectivism. To achieve this goal, the relational survey model was used. Portrait Values Questionnaire (PVQ57) and Individualism-Collectivism (IND-COL) Scale were used as the data collection tools. The universe of the research was determined by Necmettin Erbakan University Faculty of Theology undergraduate students, the sample of the study consisted of 440 students studying in the Necmettin Erbakan University Faculty of Theology during the fall semester of the 2019–2020 academic year. As a result of the research, a significant correlation was determined at various levels between cultural dimensions and basic individual values, and it was observed that basic values were significant predictors of individualism and collectivism.

Kaynakça

  • Arslan, Mustafa - Tunç, Esra. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimlerindeki Farklılaşmalar”. Değerler Eğitimi Dergisi 11/26 (2013), 7-39.
  • Büyüköztürk, Şener vd. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 12. Basım, 2012.
  • Can, Abdullah. SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2019.
  • Chiou, Jyh-Shen. “Horizontal and Vertical Individualism and Collectivism Among College Students in the United States, Taiwan, and Argentina”. The Journal of Social Psychology 141/5 (Ekim 2001), 667-678. https://doi.org/10.1080/00224540109600580
  • Coşkun, Mehmet Kamil. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri: İlahiyat - DKAB Karşılaştırması”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5/2 (2017), 507-516. https://doi.org/10.18506/anemon.291230
  • Cukur, Cem Safak vd. “Religiosity, Values, and Horizontal and Vertical Individualism—Collectivism: A Study of Turkey, the United States, and the Philippines”. The Journal of Social Psychology 144/6 (Aralık 2004), 613-634. https://doi.org/10.3200/SOCP.144.6.613-634
  • Demirutku, Kürşad - Tekinay, Sena. “Beşeri Değerler ile Devamsızlık Tutumları ve Gerekçeleri Arasındaki İlişkiler”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/3 (2016), 505-519.
  • Dirilen, Özlem. Relationship Between Values and Culture: A Comparison of Central Asian and Turkish University Students. The Middle East Technical University, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: SAGE Publications, 5th edition., 2018.
  • Field, Andy P. Discovering statistics using SPSS. Los Angeles: SAGE Publications, 3rd ed., 2009.
  • Günay, Ünver. Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan Yayınları, 2000.
  • Hair Jr, Joseph F. vd. Multivariate Data Analysis. Andover, Hampshire: Annabel Ainscow, Eighth edition., 2019.
  • Hofstede, Geert H. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications, 2nd ed., 2001.
  • Horozcu, Ümit. “İlahiyatçılara Yönelik Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması”. Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi 5/1 (2019), 27-40.
  • Karaca, Rüveyda. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 21. Baskı., 2010.
  • Kaymakcan, Recep - Meydan, Hasan. “Values in the Curricula of Religious Education and Social Studies in Primary Schools in the Context of Local-Universal Dilemma”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/2 Supplementary (2012), 1573-1587.
  • Kızılgeçit, Muhammed vd. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (Rize Örneği)”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/ (2015), 43-84.
  • Kumar, Ranjit. Research Methodology: A Step-by-Step Guide for Beginners. Los Angeles: SAGE, 3rd ed., 2011.
  • Kurt, Selim. “Toplumsal Güvenliğin Yükselişi”. The Journal of Academic Social Science Studies 7/37 (2015), 459-476. https://doi.org/10.9761/JASSS3010
  • Mehmedoğlu, Ali Ulvi. “İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Örneği)”. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 30/1 (2006), 133-167.
  • Özdemi̇r, Mustafa. “Din-Birey ve Toplum İlişkisi Üzerine (Ünver Günay, Peter Berger, E. M. Hamdi Yazır Örneği)”. Mütefekkir 4/7 (2017), 9-19.
  • Pallant, Julie. SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows. Maidenhead: Open University Press, 3. ed., [fully rev.]., 2007.
  • Pereira, Roberto vd. “On the Relationships between Norms, Values and Culture: Preliminary Thoughts in HCI”. Information and Knowledge Management in Complex Systems. ed. Kecheng Liu vd. 449/30-40. IFIP Advances in Information and Communication Technology. Cham: Springer International Publishing, 2015. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16274-4_4
  • Schwartz, Shalom H. “Beyond Individualism-Collectivism: New Cultural Dimensions of Values”. Individualism and Collectivism: Theory, Method, and Applications. ed. Uichol Kim vd. Thousand Oaks & Calif: SAGE Publications, Inc, 1994. Schwartz, Shalom H. vd. “Refining the Theory of Basic Individual Values”. Journal of Personality and Social Psychology 103/4 (2012), 663-688. https://doi.org/10.1037/a0029393
  • Seçer, İsmail. SPSS ve Lisrel ile Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık, 2013.
  • Singelis, Theodore M. vd. “Horizontal and Vertical Dimensions of Individualism and Collectivism: A Theoretical and Measurement Refinement”. Cross-Cultural Research 29/3 (1995), 240-275. https://doi.org/10.1177/106939719502900302
  • Stevens, James. Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences. New York: Routledge, 5th ed., 2009.
  • Şen, Ali. “Eğitim ile Bencillik Arasındaki İlişki: Dumlupınar Üniversitesi Örneği”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5/7 (2016), 1892-1904.
  • Tabachnick, Barbara G. - Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics. Harlow: Pearson, Pearson new international edition, Sixth edition., 2014.
  • Triandis, Harry C. “The Psychological Measurement of Cultural Syndromes”. American Psychologist 51/4 (1996), 407-415. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.4.407
  • Triandis, Harry Charalambos. Individualism & collectivism. Boulder: Westview Press, 1995.
  • Wasti, Arzu - Erdi̇l, Selin Eser. “Bi̇reyci̇li̇k ve Toplulukçuluk Değerleri̇ni̇n Ölçülmesi̇: Benli̇k Kurgusu ve Indcol Ölçekleri̇ni̇n Türkçe Geçerlemesi̇”. Yönetim Araştırmaları Dergisi 7/1-2 (2007), 39.
  • Yapıcı, Asım vd. “Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 11/42 (2012), 129-151.
  • Yapıcı, Asım - Zengin, Salih Zeki. “İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 1/4 (2003), 173-206.
  • Yayla, Atilla. “Toplumsal Düzenin Aracı Olarak Yargı”. Liberal Düşünce 24/93 (2019), 7-16.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dini Kuran Dili. İstanbul: Eser Neşriyat, 1971.

İlahiyat Öğrencilerinde Temel Değerlerin Bireycilik ve Toplulukçuluk Kültürüne Etkisi

Yıl 2021, Sayı: 50, 571 - 605, 24.06.2021
https://doi.org/10.17120/omuifd.894189

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilahiyat fakültesi öğrencilerinde kültür boyutları ile temel değerler arasındaki ilişkinin incelenmesi, değerlerin bireycilik ve toplulukçuluk kültürünü yordama durumunun analiz edilmesidir. Bu amacı gerçekleştirmek üzere model olarak, ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ise Bireycilik-Toplulukçuluk Ölçeği (BTÖ) ile birlikte Portre Değerler Anketi (PDA57) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu İlahiyat Fakültesi lisans öğrencileri oluştururken, örneklemi 2019-2020 öğretim yılı güz döneminde bu fakültenin farklı sınıflarında okuyan toplam 440 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, kültür boyutları ile temel değerler arasında çeşitli düzeylerde ve anlamlı korelasyon tespit edilmiş olup, temel değerlerin bireycilik ve toplulukçuluk kültürünün anlamlı yordayıcıları olduğu gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, Mustafa - Tunç, Esra. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimlerindeki Farklılaşmalar”. Değerler Eğitimi Dergisi 11/26 (2013), 7-39.
  • Büyüköztürk, Şener vd. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 12. Basım, 2012.
  • Can, Abdullah. SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2019.
  • Chiou, Jyh-Shen. “Horizontal and Vertical Individualism and Collectivism Among College Students in the United States, Taiwan, and Argentina”. The Journal of Social Psychology 141/5 (Ekim 2001), 667-678. https://doi.org/10.1080/00224540109600580
  • Coşkun, Mehmet Kamil. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri: İlahiyat - DKAB Karşılaştırması”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5/2 (2017), 507-516. https://doi.org/10.18506/anemon.291230
  • Cukur, Cem Safak vd. “Religiosity, Values, and Horizontal and Vertical Individualism—Collectivism: A Study of Turkey, the United States, and the Philippines”. The Journal of Social Psychology 144/6 (Aralık 2004), 613-634. https://doi.org/10.3200/SOCP.144.6.613-634
  • Demirutku, Kürşad - Tekinay, Sena. “Beşeri Değerler ile Devamsızlık Tutumları ve Gerekçeleri Arasındaki İlişkiler”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/3 (2016), 505-519.
  • Dirilen, Özlem. Relationship Between Values and Culture: A Comparison of Central Asian and Turkish University Students. The Middle East Technical University, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: SAGE Publications, 5th edition., 2018.
  • Field, Andy P. Discovering statistics using SPSS. Los Angeles: SAGE Publications, 3rd ed., 2009.
  • Günay, Ünver. Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan Yayınları, 2000.
  • Hair Jr, Joseph F. vd. Multivariate Data Analysis. Andover, Hampshire: Annabel Ainscow, Eighth edition., 2019.
  • Hofstede, Geert H. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications, 2nd ed., 2001.
  • Horozcu, Ümit. “İlahiyatçılara Yönelik Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması”. Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi 5/1 (2019), 27-40.
  • Karaca, Rüveyda. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 21. Baskı., 2010.
  • Kaymakcan, Recep - Meydan, Hasan. “Values in the Curricula of Religious Education and Social Studies in Primary Schools in the Context of Local-Universal Dilemma”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/2 Supplementary (2012), 1573-1587.
  • Kızılgeçit, Muhammed vd. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (Rize Örneği)”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/ (2015), 43-84.
  • Kumar, Ranjit. Research Methodology: A Step-by-Step Guide for Beginners. Los Angeles: SAGE, 3rd ed., 2011.
  • Kurt, Selim. “Toplumsal Güvenliğin Yükselişi”. The Journal of Academic Social Science Studies 7/37 (2015), 459-476. https://doi.org/10.9761/JASSS3010
  • Mehmedoğlu, Ali Ulvi. “İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Örneği)”. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 30/1 (2006), 133-167.
  • Özdemi̇r, Mustafa. “Din-Birey ve Toplum İlişkisi Üzerine (Ünver Günay, Peter Berger, E. M. Hamdi Yazır Örneği)”. Mütefekkir 4/7 (2017), 9-19.
  • Pallant, Julie. SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows. Maidenhead: Open University Press, 3. ed., [fully rev.]., 2007.
  • Pereira, Roberto vd. “On the Relationships between Norms, Values and Culture: Preliminary Thoughts in HCI”. Information and Knowledge Management in Complex Systems. ed. Kecheng Liu vd. 449/30-40. IFIP Advances in Information and Communication Technology. Cham: Springer International Publishing, 2015. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16274-4_4
  • Schwartz, Shalom H. “Beyond Individualism-Collectivism: New Cultural Dimensions of Values”. Individualism and Collectivism: Theory, Method, and Applications. ed. Uichol Kim vd. Thousand Oaks & Calif: SAGE Publications, Inc, 1994. Schwartz, Shalom H. vd. “Refining the Theory of Basic Individual Values”. Journal of Personality and Social Psychology 103/4 (2012), 663-688. https://doi.org/10.1037/a0029393
  • Seçer, İsmail. SPSS ve Lisrel ile Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık, 2013.
  • Singelis, Theodore M. vd. “Horizontal and Vertical Dimensions of Individualism and Collectivism: A Theoretical and Measurement Refinement”. Cross-Cultural Research 29/3 (1995), 240-275. https://doi.org/10.1177/106939719502900302
  • Stevens, James. Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences. New York: Routledge, 5th ed., 2009.
  • Şen, Ali. “Eğitim ile Bencillik Arasındaki İlişki: Dumlupınar Üniversitesi Örneği”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5/7 (2016), 1892-1904.
  • Tabachnick, Barbara G. - Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics. Harlow: Pearson, Pearson new international edition, Sixth edition., 2014.
  • Triandis, Harry C. “The Psychological Measurement of Cultural Syndromes”. American Psychologist 51/4 (1996), 407-415. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.4.407
  • Triandis, Harry Charalambos. Individualism & collectivism. Boulder: Westview Press, 1995.
  • Wasti, Arzu - Erdi̇l, Selin Eser. “Bi̇reyci̇li̇k ve Toplulukçuluk Değerleri̇ni̇n Ölçülmesi̇: Benli̇k Kurgusu ve Indcol Ölçekleri̇ni̇n Türkçe Geçerlemesi̇”. Yönetim Araştırmaları Dergisi 7/1-2 (2007), 39.
  • Yapıcı, Asım vd. “Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 11/42 (2012), 129-151.
  • Yapıcı, Asım - Zengin, Salih Zeki. “İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 1/4 (2003), 173-206.
  • Yayla, Atilla. “Toplumsal Düzenin Aracı Olarak Yargı”. Liberal Düşünce 24/93 (2019), 7-16.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dini Kuran Dili. İstanbul: Eser Neşriyat, 1971.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrfan Erdoğan 0000-0002-2452-1252

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 50

Kaynak Göster

ISNAD Erdoğan, İrfan. “İlahiyat Öğrencilerinde Temel Değerlerin Bireycilik Ve Toplulukçuluk Kültürüne Etkisi”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 50 (Haziran 2021), 571-605. https://doi.org/10.17120/omuifd.894189.