Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Yüzme Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2023, , 43 - 58, 27.04.2023
https://doi.org/10.17155/omuspd.1198433

Öz

Kavramları anlamamız somutlaştırmamızda etkili olan metaforlar, kavramların oluşumu ve süreci hakkında düşüncelerimizi yapılandıran, yönlendiren, kontrol eden, ve iletişim sağlayan en etkili zihinsel araçlardan biri olarak ifade edilmektedir. Diğer bir ifadeyle; metafor kavramı ile vurgulanmak istenilen, bir kavram, olgu veya olayın başka bir kavram, olgu veya olaya benzetilerek açıklanmasıdır. İnsanların yüzme kavramına yükledikleri anlam yaşam biçimine göre de farklılaşabilir. İşte bu düşüncelerden hareketle, bu araştırmada insanların yüzme kavramına yükledikleri anlamın ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Bu anlamın metaforlar yoluyla ortaya çıkarılmasında nitel araştırma yöntemleri tercih edilmiştir. Bu fenomenolojik araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yüzmeye ilişkin metaforik algılarını keşfetmektir. Araştırmanın verileri elektronik ortamda hazırlanan yapılandırılmış form aracılığıyla toplanmıştır. Formun birinci bölümünde katılımcıların kişisel bilgilerine ilişkin sorular yer almıştır. İkinci bölümde ise metafor çalışmalarında sık sık kullanılan “Yüzme …… gibidir. Çünkü……” yapısı kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Harran Üniversitesi öğrencilerinden random bir şekilde toplanmıştır. Araştırmaya 156 kadın, 112 erkek toplam, 268 öğrenci katılmıştır. Verilerin analizinde katılımcıların araştırma konusu yapılan fenomeni nasıl deneyimlediklerine ilişkin kodlar ve temalar listelenmesi sonucunda, anlamsal bir bütün oluşturacak şekilde 6 tema elde edildi Bu temalar “İnsanın özgür olma arzusu”, “Sağlık ve rahatlama”, “Fiziksel aktivite”, “Yaşam mücadelesi”, “Doğayla özdeşleşme”, “Eğlence” başlıkları altında toplanmıştır. Elde edilen 6 tema genel manada olumlu algılar görülmektedir. Bu çalışmadaki bulgulara göre, öğrenciler “Yüzme” metaforuna ilişkin olumlu algılara sahip oldukları söylenebilir.

Kaynakça

  • Akkoç, N. (2019). “Jean Paul Sartre’ın Özgürlük Anlayışının Önemi”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 20, S. 36, s. 217-233. doi: 10.21550/sosbilder.420474
  • Ayyıldız, T. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 13-25.
  • Baydar A, H. Ö. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Oyun Ve Fiziksel Aktivite Kavramlarına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (4), 170-183. doi: 10.33689/Spormetre. 945404
  • Coşkun, S. (2016). Özgürlük Problemi: Spinoza ve Kant. Dört Öge , (9) , 139-156.
  • Creswell, J. (2016). Veri Toplama (3. Baskıdan çeviri). (Çev. Ed. S. B. Demir). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal.
  • Ekici, G. (2016). Student-Teachers’ Metaphoric Perceptions Towards the Concept of “Computer” . Gaziantep University Journal of Social Sciences , 15 (3) , 755-781 . doi: 10.21547/jss.256704
  • Gönül, F. (2019). Rekreatif bir etkinlik olarak bale kavramına ilişkin metaforik algılar: İzmir ili örneği. Manisa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Manisa.
  • Gözen, E. (2019). Rekreasyon yönetimi bölümü lisans öğrencilerinin rekreasyon kavramına ilişkin metaforik algıları. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (3), 397-416. doi: 10.30692/Sisad.610227
  • Guerrero, M.C.M. & Villamil, O.S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6 (2), 95-120.
  • Hogler, R., Gross, M.A., Hartman, J.L. & Cunliffe, A.L. (2008). Meaning in organizational communication: Why metaphor is the cake, not the icing. Management Communication Quarterly, 21, 393-412.
  • Karabey, C. N. & İşcan, Ö. F. (2007). Örgütsel Özdeşleşme, Örgütsel İmaj Ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi: Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21 (2) , 231-241
  • Karaçam, S. & Aydın, F. (2014). Ortaokul öğrencilerinin teknoloji kavramına ilişkin algılarının metafor analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 545-572.
  • Karagün, E. (2021). İlkokul ve Ortaokulda Farklı Branşlarda Çalışan Öğretmenlerin “Beden Eğitimi” ve “Spor” Kavramlarına İlişkin Metaforları. Eğitim ve Bilim, 46(208). doi: 10.15390/EB.2021.9230
  • Karakaya, E. D. & Salici, O. (2016). Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2 (3) , 855-869 . DOI: 10.24289/ijsser.279029
  • Müminov, K. (2016). Dini Araştırmalar, Nikolay Berdyayev ve Sartre Felsefesinde Kişilik ve Özgürlük Problemi. 19(48), 9- 24
  • Koç, U. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi Kavramına İlişkinin Metaforik Algıları. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-20.
  • Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American psychologist, 55(1), 170.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan çeviri). (Çev. Ed. S. Turan) Nobel.
  • Nikitina, L. & Furuoka, F. (2008). Measuring metaphors: A factor analysis of students’ conceptions of language teachers. Metaphoric.de, 15, 161-180.
  • Oxford, R.L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R.Z., Saleh, A. & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50.
  • Palmquist, R.A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (1. Baskı). (Çev Ed. M. Bütün ve S. B. Şirin). Pegem.
  • Sevinç, Ö. S. & Ergenç, M. (2017). Düzce Üniversitesi’nin Bazı Fakültelerinde Öğrenim Görmekte Olan Lisans Öğrencilerinin “Spor” Hakkındaki Metaforları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 106-131.
  • Shaw, D.M. & Mahlios, M. (2011). Literacy Metaphors of Pre-Service Teachers: Do They Change After Instruction? Which Metaphors are Stable? How Do They Connect to Theories? Journal of Education for Teaching, 37(1), 77- 92.
  • Türkeli, A. (2019). Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2) , 119-129.
  • Uygun, T., Gökkurt, B., & Usta, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin matematik problemine ilişkin algılarının metafor yoluyla analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 536-556.
  • Yetim, A. A. & Kalfa, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin sporla ilgili metaforik algıları ve spor etkinliği dersi. SPORMETRE, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1),41-54.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

Metaphorical Perceptions of University Students on the Concept of Swimming

Yıl 2023, , 43 - 58, 27.04.2023
https://doi.org/10.17155/omuspd.1198433

Öz

Metaphors, which are effective in understanding and concretizing concepts, are expressed as one of the most effective mental tools that structure, direct, control and communicate our thoughts about the formation and process of concepts. In other words; What is intended to be emphasized with the concept of metaphor is the explanation of a concept, phenomenon or event by analogy with another concept, phenomenon or event. The meaning that people attribute to the concept of swimming may also differ according to the lifestyle. Based on these considerations, this research aimed to reveal the meaning that people attribute to the concept of swimming. Qualitative research methods were preferred to reveal this meaning through metaphors. The aim of this phenomenological research is to explore the metaphorical perceptions of university students about swimming. The data of the research were collected through a structured form prepared in electronic environment. In the first part of the form, there were questions about the personal information of the participants. In the second part, “Swimming is like ……, which is frequently used in metaphor studies. Because……” structure is used. The data of the study were collected randomly from Harran University students. A total of 268 students, 156 women and 112 men, participated in the study. In the analysis of the data, as a result of listing the codes and topics about how the participants experienced the phenomenon, 6 themes were obtained to form a semantic whole. These themes were “Man’s desire to be free”, “Health and relaxation”, “Physical activity”, “Life struggle” They were gathered under the titles of “identification with nature” and “entertainment”. The 6 topics obtained show positive perceptions in general. According to the findings of this study, it can be said that the students have positive perceptions about the “swimming” metaphor.

Kaynakça

  • Akkoç, N. (2019). “Jean Paul Sartre’ın Özgürlük Anlayışının Önemi”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 20, S. 36, s. 217-233. doi: 10.21550/sosbilder.420474
  • Ayyıldız, T. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 13-25.
  • Baydar A, H. Ö. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Oyun Ve Fiziksel Aktivite Kavramlarına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (4), 170-183. doi: 10.33689/Spormetre. 945404
  • Coşkun, S. (2016). Özgürlük Problemi: Spinoza ve Kant. Dört Öge , (9) , 139-156.
  • Creswell, J. (2016). Veri Toplama (3. Baskıdan çeviri). (Çev. Ed. S. B. Demir). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal.
  • Ekici, G. (2016). Student-Teachers’ Metaphoric Perceptions Towards the Concept of “Computer” . Gaziantep University Journal of Social Sciences , 15 (3) , 755-781 . doi: 10.21547/jss.256704
  • Gönül, F. (2019). Rekreatif bir etkinlik olarak bale kavramına ilişkin metaforik algılar: İzmir ili örneği. Manisa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Manisa.
  • Gözen, E. (2019). Rekreasyon yönetimi bölümü lisans öğrencilerinin rekreasyon kavramına ilişkin metaforik algıları. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (3), 397-416. doi: 10.30692/Sisad.610227
  • Guerrero, M.C.M. & Villamil, O.S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6 (2), 95-120.
  • Hogler, R., Gross, M.A., Hartman, J.L. & Cunliffe, A.L. (2008). Meaning in organizational communication: Why metaphor is the cake, not the icing. Management Communication Quarterly, 21, 393-412.
  • Karabey, C. N. & İşcan, Ö. F. (2007). Örgütsel Özdeşleşme, Örgütsel İmaj Ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi: Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21 (2) , 231-241
  • Karaçam, S. & Aydın, F. (2014). Ortaokul öğrencilerinin teknoloji kavramına ilişkin algılarının metafor analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 545-572.
  • Karagün, E. (2021). İlkokul ve Ortaokulda Farklı Branşlarda Çalışan Öğretmenlerin “Beden Eğitimi” ve “Spor” Kavramlarına İlişkin Metaforları. Eğitim ve Bilim, 46(208). doi: 10.15390/EB.2021.9230
  • Karakaya, E. D. & Salici, O. (2016). Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2 (3) , 855-869 . DOI: 10.24289/ijsser.279029
  • Müminov, K. (2016). Dini Araştırmalar, Nikolay Berdyayev ve Sartre Felsefesinde Kişilik ve Özgürlük Problemi. 19(48), 9- 24
  • Koç, U. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi Kavramına İlişkinin Metaforik Algıları. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-20.
  • Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American psychologist, 55(1), 170.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan çeviri). (Çev. Ed. S. Turan) Nobel.
  • Nikitina, L. & Furuoka, F. (2008). Measuring metaphors: A factor analysis of students’ conceptions of language teachers. Metaphoric.de, 15, 161-180.
  • Oxford, R.L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R.Z., Saleh, A. & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50.
  • Palmquist, R.A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (1. Baskı). (Çev Ed. M. Bütün ve S. B. Şirin). Pegem.
  • Sevinç, Ö. S. & Ergenç, M. (2017). Düzce Üniversitesi’nin Bazı Fakültelerinde Öğrenim Görmekte Olan Lisans Öğrencilerinin “Spor” Hakkındaki Metaforları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 106-131.
  • Shaw, D.M. & Mahlios, M. (2011). Literacy Metaphors of Pre-Service Teachers: Do They Change After Instruction? Which Metaphors are Stable? How Do They Connect to Theories? Journal of Education for Teaching, 37(1), 77- 92.
  • Türkeli, A. (2019). Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2) , 119-129.
  • Uygun, T., Gökkurt, B., & Usta, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin matematik problemine ilişkin algılarının metafor yoluyla analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 536-556.
  • Yetim, A. A. & Kalfa, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin sporla ilgili metaforik algıları ve spor etkinliği dersi. SPORMETRE, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1),41-54.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökhan Arıkan 0000-0001-8491-1941

Ali Culha 0000-0002-5215-0823

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Arıkan, G., & Culha, A. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Yüzme Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 14(1), 43-58. https://doi.org/10.17155/omuspd.1198433