BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE VE DERS DIŞI ETKİNLİKLERE YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2011, Cilt: 2 Sayı: 2, 51 - 59, 04.07.2011

Öz

ÖZET
Bu çalışmanın amacı Türk ortaöğrenim okullarındaki öğrencilerin, beden eğitimi ders ve ders dışı etkinliklerine karşı tutumlarını inceleyerek bu süreçte beden eğitimi öğretmenlerinin rolünü belirlemektir. Araştırmaya üç ildeki ortaöğrenim okullarında öğrenim gören toplam 990 öğrenci(512 erkek, 478 kız) katılmıştır. Çalışmada istatistiksel işlem olarak, frekans, yüzde ve ki-kare testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin beden eğitimi dersini her yıl almak isteme oranları oldukça yüksektir(%80,2). Öğrencilerin ders dışı aktivitelere en çok yönlendiren etkenler sıralamasında ise önceliği “çevre” (% 42,4) alırken, en son sırada “aile” ve “okul”dan sonra “beden eğitimi öğretmeni” (%12,6) gelmektedir. Yine öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelim motivasyonu erkek öğrencilerde %80,9 iken, bayanlarda %65,1 oranındadır. Ayrıca öğrencilerin ders dışı etkinliklerine katılım oranlarının istenilen seviyede olmadığı ve bu etkinliklerin de öğrencilerin beklentilerini tam olarak karşılayamadığı belirlenmiştir. Beden Eğitimi öğretmenlerinin hizmet içi eğitimi yanında, öğrencilerin ders dışı etkinliklerine katılım oranlarının istenilen seviyeye çıkarılması ve ders dışı etkinliklerin öğrencilerin beklentilerini tam olarak karşılayabilmesi sağlanmalıdır.
Anahtar kelimeler: Beden Eğitimi öğretmeni, tutum, öğrenci

Kaynakça

  • Varış F. Eğitim Bilimine Giriş, Atlas Kitapevi, Konya, 1994.
  • Sunay Y, Sunay H. Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersinden Beklentileri ve Beklentilerin Gerçekleşme Düzeyi, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4): 36, 38, 39, 48, 1996.
  • Daver PW, Pangraz RP. Dynamic Physical Edocation for Elemantary School Children, 4 th Edition, Washington, Arizona, USA, s2, 1975.
  • Taşmektepligil Y, Yılmaz Ç, İmamoğlu O, Kılcıgil E. İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Ders Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4 (4): 139-147, 2006.
  • Pehlivan Z. Fair-Play kavramının geliştirilmesinde Okul Sporunun Yeri, Spormetre, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Ankara Üniversitesi Basıevi, Ankara, s 52,2004.
  • Demirhan G, Altay F. Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği 2, Spor Bilimleri Dergisi, 12(2): Ankara, s 12, 2001.
  • Kaya O, Murathan T, Murathan F. İlköğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumları, 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20-22 Mayıs 2010), Elazığ, ss, 428-430, 2010.
  • Pehlivan Z, Öksüzoğlu P. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersinden beklentileri, 9. Uluslar arası spor bilimleri kongresi , Bildiri kitabı, s 639, Nobel Yayın ve Dağıtım , Muğla,2006.
  • Çınkır Ş. Okulda etkili öğretmen-öğrenci ilişkisinin yönetimi, Milli Eğitim Dergisi, sayı,161, s 154,2004.
  • Köse E. İlköğretim düzeyinde ders dışı etkiliklerin akademik başarıya ve okul kültürünü algılamaya etkisi, Doktora tezi, s25, 2003.
  • Gözaydın G, 13-14 Yaş okul çağı ergenlik döneminde uygulanan dans yüzme ve tenis etkinliklerinin çocuğun sosyal gelişimine etkisi, 9.Uluslararası spor bilimler kongresi Muğla- Nobel yayın dağıtım, s, 55, 2006.
  • Luke MD, Cope DL. Student attitudes toward teacher behavior and program content in school physical education. Teh Physical Educator, ss, 51, 57, 66, 1994.
  • Satina B, Hullgren F. The Absent bodyof girls made visible. Embodiment as teh focus in edocation. Studies in philosohy and Education, 521, 2001.
  • Hünük D, Demirhan G. İlköğretim sekizinci sınıf, lise birinci sınıf ve üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması, Spor bilimleri Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Ankara, 14(4):178,182, 2003.
  • Koca C, Güven B. İlköğretim 8. sınıf Kız ve Erkek öğrencilerin beden eğitimi ders ortamındaki beden yaşantıları, spor bilimleri dergisi, Hacettepe Ankara, 14(4): 171,2004.
  • Figley GE. Determinants of attitudes toward physical education, Journal of Teaching Physical Education 4, s, 229, 1985.

ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİ VE DERS DIŞI ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2011, Cilt: 2 Sayı: 2, 51 - 59, 04.07.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı Türk ortaöğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin, beden eğitimi ders içi ve ders dışı etkinliklerine karşı tutumlarını incelemek ve bu süreçte beden eğitimi öğretmenlerinin rolünü belirlemektir. Araştırmaya üç ildeki ortaöğretim okullarında öğrenim gören toplam 990 öğrenci (512 erkek, 478 kız) katılmıştır. Çalışmada istatistiksel işlem olarak, frekans ve yüzde hesaplanmasıyla ki-kare analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin beden eğitimi dersini her yıl almak isteme oranları oldukça yüksektir (%80,2). Beden eğitimi dersine yönelim motivasyonu erkeklerde (%80,9) kızlara göre (%65,1) daha yüksek orandadır. Fakat öğrencilerin ders dışı etkinliklere katılımları istenilen seviyede değildir ve etkinlikler öğrenci beklentilerini tam olarak karşılayamamaktadır. Öğrencilerin ders dışı aktivitelere en çok yönlendiren etkenler sıralamasında önceliği “sosyal çevre” (%42,4) almakta, bunu “aile” (%21,7), “okul” (%13,7) ve “beden eğitimi öğretmeni” (%12,6) takip etmektedir. Bu çerçevede öğrencinin beden eğitimi dersi ve ders dışı etkinliklerine yönelik tutumunu pozitif biçimde değiştirmek için yeni yaklaşımlar esasında beden eğitimi öğretmenlerinin hizmet içi eğitimi yanında, öğrencilerin ders dışı etkinliklerine katılım oranlarının istenilen seviyeye çıkarılması ve ders içi ve dışı etkinliklerin öğrencilerin beklentilerini tam olarak karşılayabilecek tarzda düzenlenmesi sağlanmalıdır

Kaynakça

  • Varış F. Eğitim Bilimine Giriş, Atlas Kitapevi, Konya, 1994.
  • Sunay Y, Sunay H. Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersinden Beklentileri ve Beklentilerin Gerçekleşme Düzeyi, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4): 36, 38, 39, 48, 1996.
  • Daver PW, Pangraz RP. Dynamic Physical Edocation for Elemantary School Children, 4 th Edition, Washington, Arizona, USA, s2, 1975.
  • Taşmektepligil Y, Yılmaz Ç, İmamoğlu O, Kılcıgil E. İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Ders Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4 (4): 139-147, 2006.
  • Pehlivan Z. Fair-Play kavramının geliştirilmesinde Okul Sporunun Yeri, Spormetre, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Ankara Üniversitesi Basıevi, Ankara, s 52,2004.
  • Demirhan G, Altay F. Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği 2, Spor Bilimleri Dergisi, 12(2): Ankara, s 12, 2001.
  • Kaya O, Murathan T, Murathan F. İlköğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumları, 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20-22 Mayıs 2010), Elazığ, ss, 428-430, 2010.
  • Pehlivan Z, Öksüzoğlu P. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersinden beklentileri, 9. Uluslar arası spor bilimleri kongresi , Bildiri kitabı, s 639, Nobel Yayın ve Dağıtım , Muğla,2006.
  • Çınkır Ş. Okulda etkili öğretmen-öğrenci ilişkisinin yönetimi, Milli Eğitim Dergisi, sayı,161, s 154,2004.
  • Köse E. İlköğretim düzeyinde ders dışı etkiliklerin akademik başarıya ve okul kültürünü algılamaya etkisi, Doktora tezi, s25, 2003.
  • Gözaydın G, 13-14 Yaş okul çağı ergenlik döneminde uygulanan dans yüzme ve tenis etkinliklerinin çocuğun sosyal gelişimine etkisi, 9.Uluslararası spor bilimler kongresi Muğla- Nobel yayın dağıtım, s, 55, 2006.
  • Luke MD, Cope DL. Student attitudes toward teacher behavior and program content in school physical education. Teh Physical Educator, ss, 51, 57, 66, 1994.
  • Satina B, Hullgren F. The Absent bodyof girls made visible. Embodiment as teh focus in edocation. Studies in philosohy and Education, 521, 2001.
  • Hünük D, Demirhan G. İlköğretim sekizinci sınıf, lise birinci sınıf ve üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması, Spor bilimleri Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Ankara, 14(4):178,182, 2003.
  • Koca C, Güven B. İlköğretim 8. sınıf Kız ve Erkek öğrencilerin beden eğitimi ders ortamındaki beden yaşantıları, spor bilimleri dergisi, Hacettepe Ankara, 14(4): 171,2004.
  • Figley GE. Determinants of attitudes toward physical education, Journal of Teaching Physical Education 4, s, 229, 1985.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Psiko Sosyal Alanlar
Yazarlar

Aycen Aybek Bu kişi benim

Osman İmamoğlu

Mehmet Taşmektepligil

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aybek, A., İmamoğlu, O., & Taşmektepligil, M. (2011). ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE VE DERS DIŞI ETKİNLİKLERE YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 51-59. https://doi.org/10.17155/spd.64279