Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ŞEHİR VE KIRSALDA ÖĞRENİM GÖREN ÇOCUKLARIN BAZI MOTORİK ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 98 - 106, 01.07.2017
https://doi.org/10.17155/omuspd.322776

Öz

Çalışma Ordu ilinde şehir ve kırsal bölgede yaşayan 8-10 yaş grubu öğrencilerin
bazı motorik özelliklerinin ne ölçüde geliştiğini tespit etmeyi amaçlamıştır. Çalışmaya
Ordu ilinde bir özel okul ve bir köy okulunda öğrenim gören yaşları 8-10 yaş
arasında değişen 40 kız ve 40 erkek öğrenci olmak üzere toplam 80 öğrenci
katılmıştır. Çocukların temel motorik özelliklerini belirlemek için; tek ayak
üzerinde durma, çabukluk, yakalama, durarak uzun atlama, fırlatma ve 12,20 m sürat
koşusu bölümlerinden oluşan motor performans test protokolü uygulanmıştır. Verilerin
analizinde Independent samples t-test uygulanmıştır. Şehir ve kırsalda öğrenim
gören öğrencilerin performans değerleri karşılaştırıldığında tek ayak üzerinde
durma değişkeninde anlamlı fark bulunmamıştır (p>0,05). Diğer bağımsız değişkenlerde
çabukluk, (p<0,05), yakalama, durarak uzun atlama, fırlatma ve 12,20 m sürat
koşusu değerlerinde (p<0,01) şehirde okuyan öğrencilerle kırsalda okuyan
öğrenciler arasında anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. İki okul arasında
karşılaştırma yapıldığında özel okulda okuyan kız öğrencilerin yakalama,
durarak uzun atlama, fırlatma ve koşu değişkenlerinde anlamlı fark görülmüştür
(p<0,01).  Özel okulda okuyan erkek
öğrencilerde ise yakalama ve durarak uzun atlama değişkeninde anlamlı farklar
tespit edilmiştir (p<0,05). 
Çalışmamızda özel okulda okuyan öğrencilerin motorik özelliklerinde daha
fazla gelişme olduğu görülmüştür. Bu farkın nedenini eğitim gördükleri eğitim
ortamının ve eğitici ilgisinin kalitesine, sosyoekonomik şartlara ve bilinçli
ebeveynlere bağlayabiliriz.

Kaynakça

  • Honig SA. Parent involvement in early childhood education. revised edition, Linda Kessler, Washington D. C., 1990;1-43.
  • İnan M. Erken çocuklukta hareket gelişimi, gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. (Editör: M. Sevinç), Morpa: İstanbul, 2003.
  • Şen S. İletişim dilinin 4–5 yaş çocuklarının bağımlılık davranışlarına etkisi üzerine deneysel bir çalışma, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya, 1997.
  • Bronfenbrenner U, Ceci SJ. Heredity, environment, and the question “How?” a first approximation. R. Plomin ve G. E. McClearn (Ed.), Nature-Nurture, s. 313-324; Kağıtçıbaşı, Çiğdem, Kültürel Psikoloji Kültür Bağlamında İnsan ve Aile, YKY, İst. 998, s. 158.
  • Erdoğan İ. İşletmelerde davranış. İstanbul Üniversitesi, İşletme Fak. Yay. No: 242, İst. 1991, s. 96-97.
  • Eroğlu F. Davranış bilimleri. İst. 1996, s. 88.
  • MEB, (2006). İlköğretim kurumlar yönetmeliği, Proje ve Performans Görevleri Genelgesi. Ankara.
  • Paykoç F. (2005). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu. 11 Mayıs 2014
  • Tamer K, Pulur A. Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ada Matbaacılık Ltd. Şti. Ankara, 2001.
  • Çamlıyer H. Eğitim bütünlüğü içinde çocuk hareket eğitimi ve oyun. Can Ofset Basım, İzmir, 1999.
  • Gülüm V. Adana ilindeki beden eğitimi öğretmenlerinin ilköğretim okullarında uygulanmakta olan beden eğitimi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Özer DS, Özer K. Çocuklarda motor gelişim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Gallahue D. (1989) Understanding motor development. Carmen, Indiana: Benchmark Pres. 2007.
  • Morris MA, Atwater EA, Williams JM, Wilmore HJ. Motor performance and antropometric screening measurements for preschool age children. Motor Development: Theory into Practice, Managroph 3 Motor Skills. 1980.
  • Gökmen H, Karagül T, Aşçı FH. Psikomotor gelişim, GSGM Yayın No: 139 Ankara. 1995.
  • Wrotniak BH, Epstein LH, Dorn JM, Jonesc KE, Kondilisc VA. The relationship between motor proficiency and physical activity in children. Pediatrics 2006; 118:1758- 65.
  • Barnett LM, Van Beurden E, Morgan PJ, Brooks LO. Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. Journal of Adolescent Health 2009; 44: 252–59.
  • Tanyeri Y. İlköğretim I, II, III. ve IV, V. sınıflarında beden ve oyun eğitimine verilen önem, Atatürk Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (atabesbd) 2001;1 (4) :154-156.
  • Bayraktar A, Saygın Ö. 7-11 yaş arası kız çocukların fiziksel aktivite düzeyleri ve vücut kompozisyonlarının incelenmesi, 11.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 10-12 Kasım, Antalya, 2010.
  • Koçak S, Kartal A. İlköğretim öğrencilerinin bir öğretim döneminde fiziksel uygunluk gelişimlerindeki değişimin incelenmesi, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2003; 8 (1) : 53-60.
  • İmamoğlu O, Çoknaz H. İlköğretim programlarında yer alan beden eğitimi dersleri ile öğrencilerin fiziksel gelişimlerinin araştırılması, Atatürk Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (atabesbd). 2002; 4 (2) : 5-11.
  • Koç H, Tekin A. Beden eğitimi derslerinin çocuklarda seçilmiş motorik özellikler üzerine etkisi, 7. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. Kongresi 25-27 Mayıs 2011, VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 2011; Özel Sayı, 9-17.

COMPARISON OF CHILDREN WHO STUDY IN CIVIC AND RURAL AREAS IN TERMS OF SOME MOTORIC FEATURES

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 98 - 106, 01.07.2017
https://doi.org/10.17155/omuspd.322776

Öz

The
objective of this study is to find out to what extent some basic motoric
features of children between the ages of 8 and 10 who were living in civic and
rural areas developed. A total 80 students consisting of 40 females and 40
males, whose ages ranged from 8 to 10 and who were studying at a private school
and a public village school in Ordu participated in this study. Motor
performance test protocol, which included the stages of standing on one foot,
agility, gripping, long jump, throwing and 12,20 meter sprint was applied to
find out the basic motoric features of the children. Independent samples t-test
was used for the analysis of the data. When the performance values of the
students studying at private school and public village school were compared, no
significant difference was found in the variable of standing on one foot
(p>0.05). Significant differences were found in other independent variables
of agility (p<0.05), gripping, long jump, throwing and 12.20-meter sprinting
(p<0.01) between students studying in city and rural area. When the two
schools were compared, significant differences were found in the gripping, long
jump, throwing and sprint variables of female students in private school
(p<0.01). Significant differences were also found in gripping and long jump
variables of female students in private school (p<0.01). In our study, more
development was found in the motoric features of students studying at private
school. This difference can be explained with the quality of educational
environment and care of the trainers, socioeconomic conditions and conscious
parents.

Kaynakça

  • Honig SA. Parent involvement in early childhood education. revised edition, Linda Kessler, Washington D. C., 1990;1-43.
  • İnan M. Erken çocuklukta hareket gelişimi, gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. (Editör: M. Sevinç), Morpa: İstanbul, 2003.
  • Şen S. İletişim dilinin 4–5 yaş çocuklarının bağımlılık davranışlarına etkisi üzerine deneysel bir çalışma, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya, 1997.
  • Bronfenbrenner U, Ceci SJ. Heredity, environment, and the question “How?” a first approximation. R. Plomin ve G. E. McClearn (Ed.), Nature-Nurture, s. 313-324; Kağıtçıbaşı, Çiğdem, Kültürel Psikoloji Kültür Bağlamında İnsan ve Aile, YKY, İst. 998, s. 158.
  • Erdoğan İ. İşletmelerde davranış. İstanbul Üniversitesi, İşletme Fak. Yay. No: 242, İst. 1991, s. 96-97.
  • Eroğlu F. Davranış bilimleri. İst. 1996, s. 88.
  • MEB, (2006). İlköğretim kurumlar yönetmeliği, Proje ve Performans Görevleri Genelgesi. Ankara.
  • Paykoç F. (2005). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu. 11 Mayıs 2014
  • Tamer K, Pulur A. Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ada Matbaacılık Ltd. Şti. Ankara, 2001.
  • Çamlıyer H. Eğitim bütünlüğü içinde çocuk hareket eğitimi ve oyun. Can Ofset Basım, İzmir, 1999.
  • Gülüm V. Adana ilindeki beden eğitimi öğretmenlerinin ilköğretim okullarında uygulanmakta olan beden eğitimi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Özer DS, Özer K. Çocuklarda motor gelişim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Gallahue D. (1989) Understanding motor development. Carmen, Indiana: Benchmark Pres. 2007.
  • Morris MA, Atwater EA, Williams JM, Wilmore HJ. Motor performance and antropometric screening measurements for preschool age children. Motor Development: Theory into Practice, Managroph 3 Motor Skills. 1980.
  • Gökmen H, Karagül T, Aşçı FH. Psikomotor gelişim, GSGM Yayın No: 139 Ankara. 1995.
  • Wrotniak BH, Epstein LH, Dorn JM, Jonesc KE, Kondilisc VA. The relationship between motor proficiency and physical activity in children. Pediatrics 2006; 118:1758- 65.
  • Barnett LM, Van Beurden E, Morgan PJ, Brooks LO. Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. Journal of Adolescent Health 2009; 44: 252–59.
  • Tanyeri Y. İlköğretim I, II, III. ve IV, V. sınıflarında beden ve oyun eğitimine verilen önem, Atatürk Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (atabesbd) 2001;1 (4) :154-156.
  • Bayraktar A, Saygın Ö. 7-11 yaş arası kız çocukların fiziksel aktivite düzeyleri ve vücut kompozisyonlarının incelenmesi, 11.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 10-12 Kasım, Antalya, 2010.
  • Koçak S, Kartal A. İlköğretim öğrencilerinin bir öğretim döneminde fiziksel uygunluk gelişimlerindeki değişimin incelenmesi, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2003; 8 (1) : 53-60.
  • İmamoğlu O, Çoknaz H. İlköğretim programlarında yer alan beden eğitimi dersleri ile öğrencilerin fiziksel gelişimlerinin araştırılması, Atatürk Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (atabesbd). 2002; 4 (2) : 5-11.
  • Koç H, Tekin A. Beden eğitimi derslerinin çocuklarda seçilmiş motorik özellikler üzerine etkisi, 7. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. Kongresi 25-27 Mayıs 2011, VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 2011; Özel Sayı, 9-17.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Hareket ve Antrenman Bilimleri
Yazarlar

Fatih Uygun

Faruk Yamaner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uygun, F., & Yamaner, F. (2017). ŞEHİR VE KIRSALDA ÖĞRENİM GÖREN ÇOCUKLARIN BAZI MOTORİK ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8(2), 98-106. https://doi.org/10.17155/omuspd.322776