Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR BİLİMLERİ ALANINDAKİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 1, 50 - 60, 15.04.2021
https://doi.org/10.17155/omuspd.738481

Öz

Kalite, farklı ihtiyaç ve beklentiler doğrultusunda şekillendirilebilen, bireyin eğitim düzeyine, sosyal statüsüne, kültürel değerlerine ve ekonomik koşullarına bağlı olarak değişebilen öznel bir kavramdır. Hizmet veren kurum ve kuruluşların en büyük amacı, memnuniyeti sağlamak olup, bir eğitim kurumunun ürün ve hizmetlerinden yararlanan öğrenciler için kalite çok önem taşımaktadır. Türkiye’de üniversite sayısının artmasıyla birlikte, öğretim elemanlarının ve öğrencilerin lisansüstü eğitimle alakalı sorunlarının olduğu görülmektedir. Farklı bilim alanlarında olduğu gibi spor bilimleri alanında da bu sorunlar yaşanmaktadır. Yapısal, nicel yetersizlikler ve spor bilimleri eğitiminin farklı enstitülerde verilmesi gibi sorunlar örnek verilebilir. Bu araştırmada, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dallarında görev yapan öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusunda, lisansüstü eğitimde kalite yönetimi ortaya konulmuştur. Araştırmadaki veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanmış 5 sorunun yer aldığı bir görüşme formuyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiş ve verilerin çözümlenmesinde bilgisayar destekli nitel veri analizi yapılmıştır. Verilerin analizi ve çıkan durumun modellenmesi ise lisanslı QSR NVIVO-10 programıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretim elemanlarının görüşlerine göre enstitü memnuniyetlerinin düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Lisansüstü eğitimin kalitesi ve performansının artırılması için bu araştırmada verilen öneriler üst kurullarda ve üniversite birimlerinde değerlendirilmelidir.

Destekleyen Kurum

Fırat Üniversitesi BAP

Proje Numarası

BSY.18.02

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Alabaş, R., Kamer, S.T., & Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-International Journal of Educational Research, 3(4), 89-107. DOI:10.19160/E-IJER.59023
  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü eğitim yapmakta olan milli eğitim bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik öz- yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 87- 115.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177-187.
  • Çakar, Ö. (1997). Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim. TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri, 7, 65-75.
  • Dilci, T. (2009). Eğitim bilimleri alanında yürütülen lisansüstü eğitiminin öğrenci ve öğretim elemanları görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Ersen, H. (1997). Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi. İstanbul: Alfa Basım Dağıtım A.Ş.
  • Hoşgörür, V. (1997). Eğitimde Kalite ve Yönetimi Yaşadıkça. İstanbul: Eğitim Dergisi, 55.
  • Karakaya, Y.E., & Karataş, B. (2017). Spor bilimlerinde lisansüstü öğretimin mevcut durumu ve ihtiyaçları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1469-1482. doi:10.24106/kefdergi.332493
  • Karaman, S., & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book (2nd Edition). Calif.: SAGE Publications.
  • Pike, G.R., Smart, J.C., Kuh, G.D., & Hayek, J.C. (2011). Educational expenditures and student engagement: When does money matter?. Research in Higher Education, 47(7), 847-872. DOI:10.1007/S11162-006-9018-3
  • Starks, H., & Trinidad, S.B. (2007). Choosey our method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372-1380. DOI: 10.1177/1049732307307031
  • Şaşmaz, Ö.F., Yılmaz, T., & Güçlü, M. (2012). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 189-201.
  • Şişman, M. (1998). Toplam kalite yönetiminin okula uygulanması. Kamu Yönetiminde Kalite. I. Ulusal Kongresi. Ankara: 26–27 Mayıs 1998.
  • Tosun, M. (2012). Lisansüstü eğitimde kalite yönetimi: İnönü Üniversitesi sosyal bilimler Enstitüsü’nde bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Turhan, M., & Yaraş, Z. (2013). Lisansüstü programların öğretmen, yönetici ve denetmenlerin mesleki gelişimine katkısı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 43(43), 200-218.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S.M. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında eğitim hizmetleri kalitesini etkileyen faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15, 451-462.
  • Yılmaz, R. (2008). Türkiye’de lisansüstü öğrenim için öğrenci seçimi: kara harp okulu savunma bilimleri enstitüsünde bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

QUALITY MANAGEMENT IN POSTGRADUATE EDUCATION ACCORDING TO THE PERCEPTIONS OF ACADEMICS IN THE FIELD OF SPORTS SCIENCES: A QUALITATIVE STUDY

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 1, 50 - 60, 15.04.2021
https://doi.org/10.17155/omuspd.738481

Öz

Quality is a subjective concept that can be shaped in line with different needs and expectations and it may change depending on individuals’ education levels, social statuses, cultural values and economic conditions. The greatest aim of institutions and establishments that provide services is to ensure satisfaction while quality is very important for students who benefit from the products and services of an educational institution. With the increase in the number of universities in Turkey, it is observed that academics and students have problems about postgraduate education. Just as in other fields of science, such problems are also experienced in the field of sports sciences. These problems can be stated as structural problems, quantitative insufficiencies and providing the education of sports sciences in different institutes. In this study, quality management in post graduate education was revealed according to the perceptions of academics who serve in the departments of physical education and sports. The data in the study were collected by a 5-item interview form, which was developed by the researcher. The collected data were analyzed by content analysis method while in the analyses of the data, computer-driven qualitative (QSR NVIVO-10) data analyses were conducted. In the conclusion of the study, it was determined that according to the perceptions of the academics, the institute satisfaction was at low levels. To increase the quality and performance of postgraduate education, the suggestions presented in this study should be evaluated by supreme boards and university units.

Proje Numarası

BSY.18.02

Kaynakça

  • Alabaş, R., Kamer, S.T., & Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-International Journal of Educational Research, 3(4), 89-107. DOI:10.19160/E-IJER.59023
  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü eğitim yapmakta olan milli eğitim bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik öz- yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 87- 115.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177-187.
  • Çakar, Ö. (1997). Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim. TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri, 7, 65-75.
  • Dilci, T. (2009). Eğitim bilimleri alanında yürütülen lisansüstü eğitiminin öğrenci ve öğretim elemanları görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Ersen, H. (1997). Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi. İstanbul: Alfa Basım Dağıtım A.Ş.
  • Hoşgörür, V. (1997). Eğitimde Kalite ve Yönetimi Yaşadıkça. İstanbul: Eğitim Dergisi, 55.
  • Karakaya, Y.E., & Karataş, B. (2017). Spor bilimlerinde lisansüstü öğretimin mevcut durumu ve ihtiyaçları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1469-1482. doi:10.24106/kefdergi.332493
  • Karaman, S., & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book (2nd Edition). Calif.: SAGE Publications.
  • Pike, G.R., Smart, J.C., Kuh, G.D., & Hayek, J.C. (2011). Educational expenditures and student engagement: When does money matter?. Research in Higher Education, 47(7), 847-872. DOI:10.1007/S11162-006-9018-3
  • Starks, H., & Trinidad, S.B. (2007). Choosey our method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372-1380. DOI: 10.1177/1049732307307031
  • Şaşmaz, Ö.F., Yılmaz, T., & Güçlü, M. (2012). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 189-201.
  • Şişman, M. (1998). Toplam kalite yönetiminin okula uygulanması. Kamu Yönetiminde Kalite. I. Ulusal Kongresi. Ankara: 26–27 Mayıs 1998.
  • Tosun, M. (2012). Lisansüstü eğitimde kalite yönetimi: İnönü Üniversitesi sosyal bilimler Enstitüsü’nde bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Turhan, M., & Yaraş, Z. (2013). Lisansüstü programların öğretmen, yönetici ve denetmenlerin mesleki gelişimine katkısı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 43(43), 200-218.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S.M. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında eğitim hizmetleri kalitesini etkileyen faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15, 451-462.
  • Yılmaz, R. (2008). Türkiye’de lisansüstü öğrenim için öğrenci seçimi: kara harp okulu savunma bilimleri enstitüsünde bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selman Aksarı 0000-0003-1337-3538

Yunus Emre Karakaya 0000-0002-9858-2103

Proje Numarası BSY.18.02
Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aksarı, S., & Karakaya, Y. E. (2021). SPOR BİLİMLERİ ALANINDAKİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 12(1), 50-60. https://doi.org/10.17155/omuspd.738481