Kavramları anlamamız somutlaştırmamızda etkili olan metaforlar, kavramların oluşumu ve süreci hakkında düşüncelerimizi yapılandıran, yönlendiren, kontrol eden, ve iletişim sağlayan en etkili zihinsel araçlardan biri olarak ifade edilmektedir. Diğer bir ifadeyle; metafor kavramı ile vurgulanmak istenilen, bir kavram, olgu veya olayın başka bir kavram, olgu veya olaya benzetilerek açıklanmasıdır. İnsanların yüzme kavramına yükledikleri anlam yaşam biçimine göre de farklılaşabilir. İşte bu düşüncelerden hareketle, bu araştırmada insanların yüzme kavramına yükledikleri anlamın ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Bu anlamın metaforlar yoluyla ortaya çıkarılmasında nitel araştırma yöntemleri tercih edilmiştir. Bu fenomenolojik araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yüzmeye ilişkin metaforik algılarını keşfetmektir. Araştırmanın verileri elektronik ortamda hazırlanan yapılandırılmış form aracılığıyla toplanmıştır. Formun birinci bölümünde katılımcıların kişisel bilgilerine ilişkin sorular yer almıştır. İkinci bölümde ise metafor çalışmalarında sık sık kullanılan “Yüzme …… gibidir. Çünkü……” yapısı kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Harran Üniversitesi öğrencilerinden random bir şekilde toplanmıştır. Araştırmaya 156 kadın, 112 erkek toplam, 268 öğrenci katılmıştır. Verilerin analizinde katılımcıların araştırma konusu yapılan fenomeni nasıl deneyimlediklerine ilişkin kodlar ve temalar listelenmesi sonucunda, anlamsal bir bütün oluşturacak şekilde 6 tema elde edildi Bu temalar “İnsanın özgür olma arzusu”, “Sağlık ve rahatlama”, “Fiziksel aktivite”, “Yaşam mücadelesi”, “Doğayla özdeşleşme”, “Eğlence” başlıkları altında toplanmıştır. Elde edilen 6 tema genel manada olumlu algılar görülmektedir. Bu çalışmadaki bulgulara göre, öğrenciler “Yüzme” metaforuna ilişkin olumlu algılara sahip oldukları söylenebilir.
Metaphors, which are effective in understanding and concretizing concepts, are expressed as one of the most effective mental tools that structure, direct, control and communicate our thoughts about the formation and process of concepts. In other words; What is intended to be emphasized with the concept of metaphor is the explanation of a concept, phenomenon or event by analogy with another concept, phenomenon or event. The meaning that people attribute to the concept of swimming may also differ according to the lifestyle. Based on these considerations, this research aimed to reveal the meaning that people attribute to the concept of swimming. Qualitative research methods were preferred to reveal this meaning through metaphors. The aim of this phenomenological research is to explore the metaphorical perceptions of university students about swimming. The data of the research were collected through a structured form prepared in electronic environment. In the first part of the form, there were questions about the personal information of the participants. In the second part, “Swimming is like ……, which is frequently used in metaphor studies. Because……” structure is used. The data of the study were collected randomly from Harran University students. A total of 268 students, 156 women and 112 men, participated in the study. In the analysis of the data, as a result of listing the codes and topics about how the participants experienced the phenomenon, 6 themes were obtained to form a semantic whole. These themes were “Man’s desire to be free”, “Health and relaxation”, “Physical activity”, “Life struggle” They were gathered under the titles of “identification with nature” and “entertainment”. The 6 topics obtained show positive perceptions in general. According to the findings of this study, it can be said that the students have positive perceptions about the “swimming” metaphor.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1 |