Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin akademik
erteleme davranışları ile mükemmeliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkilerde
benlik saygısının aracı rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 381'i
(%55,8) kız, 302'si (%44,2) erkek olmak üzere toplam 683 lise öğrencisi
oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak; Kişisel Bilgi Formu, Akademik
Erteleme Ölçeği (Çakıcı, 2003), Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (Özbay ve
Mısırlı-Taşdemir, 2003), ve Rosenberg
Benlik Saygısı Ölçeği (Çuhadaroğlu, 1986) kullanılmıştır. Verilerin analizinde
doğrulayıcı faktör analizi (DFA), Pearson Korelasyon analizi, aracılık etkisini
belirlemek amacıyla yapısal eşitlik modeliyle yol analizi ve aracılık etkisinin
anlamlılığını belirlemek için Bootstrap analizi yapılmıştır. Araştırma
sonucunda değişkenler arasında anlamlı ilişkiler olduğu gözlenmiştir. Akademik
erteleme davranışı ile mükemmeliyetçilik düzeyi arasındaki ilişkilerde benlik saygısının tam aracı
rolünün olduğu görülmüştür. Ayrıca akademik erteleme davranışı ile
mükemmeliyetçiliğin aile beklentileri alt boyutu dışındaki alt boyutları
arasındaki ilişkilerde benlik saygısının kısmi aracılık rolüne sahip olduğu
bulgusu elde edilmiştir.
The purpose of this research is to investigate the
mediator role of self esteem in relationships between high school students’
academic procrastination and perfectionism. For this purpose, 683 high school
students (381 (55.8%) female and 302 (44.2%) male) constituted the study group
of this research. As data collection tools; Personal Information Form, Academic
Procrastination Scale, Multidimensional Perfectionism Scale, and Rosenberg
Self-Esteem Scale were used. In the analysis of data, confirmatory factor
analysis, Pearson Correlation Analysis, Bootstrap analysis to determine the
significance of the intermediary effect, path analysis to determine the
intermediary effect was performed. As a result of research, it is observed that
there are significant connections between the variables. It is found that there
is complete intermediary role of self esteem between academic procrastination
and perfectionism. Besides, it has been found that self esteem has partial
intermediary role in the relations between academic procrastination and
subscales of perfectionism excepting family expectation subscale.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |
İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76