World ship demolition activities are
mainly carried out in Bangladesh, China, India, Turkey and Pakistan. Conducting
in so few countries leads to a high level of competition among countries, as
well as being influenced by each other's prices. So, there is no natural
situation for each other to follow their prices, and this can be reflected as a
flow of information to the variances of the prices. When this information flow
exists, volatility spreads can be observed between the prices. In this context,
this study aims to determine the flow of information between the major
countries operating in the demolition sector in the world by using the
causality in variance method. The dataset covers the dates between 8th January
2013 and 24th December 2018 and consist of 309 observations on a weekly basis.
According to the results, there are volatility spillovers from Turkish
demolition prices to all other country prices except China in terms of both
general cargo and tanker ships. In addition, there are volatility spillovers
from Pakistani tanker demolition prices to Bangladeshi and Indian prices. These
results reveal that the demolition business entities of other countries follow
the Turkish prices in determining general and tanker demolition prices, and
Pakistani prices only in determining tanker demolition prices. Thus, the
volatilities in Turkish and Pakistani prices are reflected in the prices of the
other demolition countries. On the other hand, Chinese has a special position
since its prices are not affected by the other prices and do not affect the
other prices.
Dünya gemi söküm işlemleri çoğunlukla Bangladeş, Çin,
Hindistan, Pakistan ve Türkiye’de yapılmaktadır. Az sayıda ülkede yapılması,
fiyatlarının birbirlerinden etkilenmelerinin yanı sıra ülkeler arasında yüksek
derecede rekabet ortamının olmasına neden olmaktadır. Bu yüzden birbirlerinin
fiyatlarını takip etmelerinden daha doğal bir durum yoktur ve bu durum
fiyatların varyanslarına bilgi akışı şeklinde yansımaktadır. Bu bilgi akışı
mevcut olduğunda, fiyatlar arasında oynaklık yayılımları gözlemlenmektedir. Bu
çerçevede bu çalışma, dünyada hurda piyasasında aktif olan ana ülkelerin
fiyatları arasındaki bilgi akışını varyansta nedensellik yöntemiyle tespit
etmeyi amaçlamaktadır. Veri seti 8 Ocak 2013 ve 24 Aralık 2018 tarihleri
arasını kapsamaktadır ve haftalık bazda 309 gözlemden oluşmaktadır. Sonuçlara
göre, Türk hurda fiyatlarından hem genel yük hem de tanker gemi tipinden de
olmak üzere Çin dışındaki tüm ülkelerin hurda fiyatlarına oynaklık yayılımları
tespit edilmiştir. Ayrıca, Pakistan tanker hurda fiyatlarından Bangladeş ve
Hindistan fiyatlarına da oynaklık yayılımları mevcuttur. Bu sonuçlar diğer
ülkelerdeki hurda işletmelerinin genel yük ve tanker hurda fiyatlarını
belirlerken Türk fiyatlarını izlediklerini, ve tanker hurda fiyatlarını
belirlerken de Pakistan fiyatlarını izlediklerini ortaya koymaktadır. Böylece,
Türk ve Pakistan fiyatlarındaki oynaklıklar diğer hurda ülkelerinin fiyatlarına
yansımaktadır. Diğer taraftan Çin ise, fiyatı ne diğer fiyatları etkileyen ne
de diğer fiyatlardan etkilenen bir yapıda olduğu için özel bir konumdadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.