Many areas such as health, economy, business, social life, consumer behavior have been affected all over the world with the corona virus known as COVID-19, which emerged in Wuhan province of China in December 2019 and then spread to the whole world. With the increasing e-commerce trend and changing consumer behavior during the epidemic, the workload of the companies providing cargo services has increased. In this context, the main subject of this study is how the pandemic affects cargo employees, an important stakeholder of the logistics field. In the study, in which qualitative and quantitative research methods were used together, the effect of the pandemic on logistics activities was tried to be revealed primarily by comparing the number of PTT cargo deliveries. Later, 22 PTT delivery person working in the central district of Bartin were interviewed using a semi-structured interview technique. As a result, it was revealed that there was an increase of 26% in cargo deliveries compared to the pre-pandemic period, and the increased workload negatively affected the motivation and job satisfaction of the employees.
Covid 19 Logistic Activities Delivery Services Attitudes Towards Work
2019 yılının Aralık ayında Çin’in Wuhan eyaletinde ortaya çıkan ve daha sonra tüm dünyaya yayılan COVID-19 olarak bilinen koronavirüsle bütün dünyada sağlık, ekonomi, iş yaşamı, sosyal yaşam, tüketici davranışları gibi birçok alan etkilenmiştir. Salgın sürecinde artan e-ticaret eğilimiyle ve değişen tüketici davranışlarıyla kargo hizmeti veren kurumların iş yükü artmıştır. Bu bağlamda lojistik alanının önemli bir paydaşı olan kargo çalışanlarının pandemi sürecinden nasıl etkilendikleri bu çalışmanın ana konusunu oluşturmaktadır. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı çalışmada pandemi sürecinin lojistik faaliyetlere etkisi öncelikli olarak PTT kargo teslimat sayılarının karşılaştırılması ile ortaya konulmaya çalışılmıştır. Daha sonra Bartın İli Merkez ilçesinde görev yapmakta olan 22 PTT dağıtıcısı ile yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılarak görüşülmüştür. Araştırma sonucunda kargo teslimatlarında pandemi öncesi döneme oranla %26’lık bir artış olduğu, artan iş yükünün çalışanların motivasyonunu ve iş tatminini olumsuz yönde etkilediği ortaya koyulmuştur.
Covid 19 Lojistik Faaliyetler Kargo Hizmetleri İşe Yönelik Tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.