Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Investigation of The Relationship Between The Attitude of Parent Which The University Students Perceived and Flirt (Dating) Anxiety

Yıl 2019, , 1282 - 1309, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.553036

Öz

The aim of this study was to investigate the effects
of perceived maternal attitudes and father attitudes on flirting anxiety levels
of university students. The study group; In 2016 - 2017 academic year, 582
students studying in 11 departments of Erzincan University Faculty of Education
are composed of 413 (252 male, 161 female) students determined by stratified
sampling method. Perceived Mother Attitude Scale, Perceived Father Attitude
Scale, Flirt Anxiety Scale and Personal Information Form were applied in the
study. This investigation is a descriptive research in the scanning model. In
the analysis of the data, t-test  One-Way
Variance Analysis and regression analysis 
were used. As a result of the study, it was seen that there was a
statistically significant difference between the perceived maternal attitudes,
perceived father attitudes and flirting anxiety scores. While there was no
significant difference between the variables of the students where they lived
and their perceived parental attitudes, there was a significant difference with
flirting anxiety. There is a statistically significant difference between the
maternal attitude scores perceived by the mother working variable. There was no
significant difference between mother working variable and flirt anxiety
scores. There was no statistically significant difference between the father's
study variable and the perceived father attitude scores and flirting anxiety
scores. No significant difference was found between the marital variance of the
parents of their parents and the perceived maternal attitude scores and
flirting anxiety scores. There was a significant difference between the
parents' marriages and their perceived father attitude scores.

Kaynakça

  • Arkonaç, A.S. (1998). Sosyal psikoloji (1.Bsm). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Atalay Yalçın, F. (2010). Genç yetişkinlerin çocuk yetiştirme tutumları ile algıladıkları ana-baba davranışları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ay, T. R. (2015). Lise öğrencilerinin anne-baba tutumlarının öğrencilerin sosyal problem çözme becerilerine ve depresyon düzeylerine etkisinin incelenmesi. Yayınlamamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, E. (2017). Ergenlerde çatışma çözme ve anne baba tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Er-bakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bakırcıoğlu, R. (2006). Ansiklopedik psikoloji sözlüğü, (1. Bsm). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve De-mirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri, (11. Baskı). Ankara: Pegem
  • Chorney, D.B. and Morris, T.L. (2008). Changing face of dating anxie-ty: Issues in assessment with special populations. Clinical Psychology: Science and Practice, 15(3), 224-238.
  • Glıckman, A.R. and La Greca, A.M. (2004). The dating anxiety scale for adolescents: Scale development and associations with adolescent functioning. Journal of Clinical Child and Adolescent Psy-chology, 33(3), 566-578.
  • Gürler, A. (2017). Ergenlerde anne baba tutumları ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Başakşehir örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kalkan, M. (2008a). Dating anxiety in adolescents: Scale development and effectiveness of cognitive-behavioral group counseling. Eurasian Journal of Educational Research, 32, 55-68.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi, (31.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mızrakçı, Ş. (1994). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarına etki eden faktörler: demografik özellikleri kendi yetiştiriliş tarzları çocuk gelişimine ilişkin bilgi düzeyleri ve çocuğun mizacına ilişkin algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özben, Ş. ve Argun, Y. (2002). Okul öncesi çocukların anne- babalarının çocuk yetiştirme tutumları ile ilgili değişkenlerin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 18-28.
  • Özyürek, A. (2004). Kırsal bölge ve şehir merkezinde yaşayan 5-6 yaş grubu çocuğa sahip anne- babaların çocuk yetiştirme incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özyürek, M. (2006). Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi (1.bsm). Ankara: Kök yayıncılık.
  • Poyraz, M. (2007). Babaların babalık rolünü algılamalarıyla kendi ebeveynlerinin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Santrock, W. J. (2016). Yaşam boyu gelişim (13.Bsm). (G. Yüksel, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Satılmış, M. (2010). Öğrencilerin mükemmeliyetçilik tutumları ile anne baba tutumlarının karşılaştırmalı incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tomaç, A. O.(2015). Ergenlikte flört kaygısının yordanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuzer, H. (2009). Ana-baba ve çocuk (21.baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri:SPSS uygulamalı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, M.(2004). İlköğretimde anne ve baba tutumlarının öğrenci başarısı üzerindeki etkisi:Hendek ilçesi örneği.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yılmazçoban, A. M. (2008). Flört ve görücü usulü evliliklerde psiko-sosyal özelliklerin etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yörükoğlu, A. (2007). Aile ve çocuk (7. Bsm.). İstanbul: Özgür Yayınları.

Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Anne Baba Tutumları ve Flört Kaygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2019, , 1282 - 1309, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.553036

Öz

Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin
algıladıkları anne tutumları ve baba tutumlarının flört kaygısı düzeylerine
etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2016
– 2017 eğitim-öğretim yılında Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde
bulunan 11 anabilim dalında öğrenim görmekte olan 582 öğrenciden tabakalı
örneklem yöntemiyle belirlenen 413 (252’si Erkek, 161’i kadın) öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Algılanan Anne Tutum
Ölçeği, Algılanan Baba Tutum Ölçeği, Flört Kaygısı Ölçeği ve Kişisel Bilgi
Formu uygulanmıştır. Bu araştırma tarama modelinde betimsel bir
çalışmadır.  Verilerin analizinde
t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi Regrasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda cinsiyet değişkeni ile algılanan anne tutumları, algılanan baba
tutumları ve flört kaygısı puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı
farklılık olduğu görülmüştür. Öğrencilerin yaşadıkları bölge değişkeni ile
algıladıkları anne ve baba tutumları arasında anlamlı bir fark bulunamazken,
flört kaygısıyla anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Anne çalışma değişkenine
göre algıladıkları anne tutum puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı
bir fark vardır. Anne çalışma değişkeni ile flört kaygısı puanları arasında
anlamlı bir farklılık yoktur. Baba çalışma değişkeni ile algılanan baba tutum
puanları ve flört kaygısı puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir
farklılık yoktur. Öğrencilerin anne babalarının evlilik şekli değişkeni ile
algıladıkları anne tutum puanları ve flört kaygısı puanları arasında anlamlı
fark bulunamamıştır. Öğrencilerin anne babalarının evlilik şekli değişkeni ile
algıladıkları baba tutum puanları arasında anlamlı farklılık görülmüştür. 

Kaynakça

  • Arkonaç, A.S. (1998). Sosyal psikoloji (1.Bsm). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Atalay Yalçın, F. (2010). Genç yetişkinlerin çocuk yetiştirme tutumları ile algıladıkları ana-baba davranışları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ay, T. R. (2015). Lise öğrencilerinin anne-baba tutumlarının öğrencilerin sosyal problem çözme becerilerine ve depresyon düzeylerine etkisinin incelenmesi. Yayınlamamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, E. (2017). Ergenlerde çatışma çözme ve anne baba tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Er-bakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bakırcıoğlu, R. (2006). Ansiklopedik psikoloji sözlüğü, (1. Bsm). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve De-mirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri, (11. Baskı). Ankara: Pegem
  • Chorney, D.B. and Morris, T.L. (2008). Changing face of dating anxie-ty: Issues in assessment with special populations. Clinical Psychology: Science and Practice, 15(3), 224-238.
  • Glıckman, A.R. and La Greca, A.M. (2004). The dating anxiety scale for adolescents: Scale development and associations with adolescent functioning. Journal of Clinical Child and Adolescent Psy-chology, 33(3), 566-578.
  • Gürler, A. (2017). Ergenlerde anne baba tutumları ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Başakşehir örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kalkan, M. (2008a). Dating anxiety in adolescents: Scale development and effectiveness of cognitive-behavioral group counseling. Eurasian Journal of Educational Research, 32, 55-68.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi, (31.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mızrakçı, Ş. (1994). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarına etki eden faktörler: demografik özellikleri kendi yetiştiriliş tarzları çocuk gelişimine ilişkin bilgi düzeyleri ve çocuğun mizacına ilişkin algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özben, Ş. ve Argun, Y. (2002). Okul öncesi çocukların anne- babalarının çocuk yetiştirme tutumları ile ilgili değişkenlerin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 18-28.
  • Özyürek, A. (2004). Kırsal bölge ve şehir merkezinde yaşayan 5-6 yaş grubu çocuğa sahip anne- babaların çocuk yetiştirme incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özyürek, M. (2006). Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi (1.bsm). Ankara: Kök yayıncılık.
  • Poyraz, M. (2007). Babaların babalık rolünü algılamalarıyla kendi ebeveynlerinin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Santrock, W. J. (2016). Yaşam boyu gelişim (13.Bsm). (G. Yüksel, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Satılmış, M. (2010). Öğrencilerin mükemmeliyetçilik tutumları ile anne baba tutumlarının karşılaştırmalı incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tomaç, A. O.(2015). Ergenlikte flört kaygısının yordanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuzer, H. (2009). Ana-baba ve çocuk (21.baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri:SPSS uygulamalı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, M.(2004). İlköğretimde anne ve baba tutumlarının öğrenci başarısı üzerindeki etkisi:Hendek ilçesi örneği.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yılmazçoban, A. M. (2008). Flört ve görücü usulü evliliklerde psiko-sosyal özelliklerin etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yörükoğlu, A. (2007). Aile ve çocuk (7. Bsm.). İstanbul: Özgür Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Çiftci 0000-0002-0971-8508

Fikret Gülaçtı 0000-0002-3200-1994

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çiftci, Z., & Gülaçtı, F. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Anne Baba Tutumları ve Flört Kaygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1282-1309. https://doi.org/10.26466/opus.553036

Cited By