The aim of this study was to investigate the effects
of perceived maternal attitudes and father attitudes on flirting anxiety levels
of university students. The study group; In 2016 - 2017 academic year, 582
students studying in 11 departments of Erzincan University Faculty of Education
are composed of 413 (252 male, 161 female) students determined by stratified
sampling method. Perceived Mother Attitude Scale, Perceived Father Attitude
Scale, Flirt Anxiety Scale and Personal Information Form were applied in the
study. This investigation is a descriptive research in the scanning model. In
the analysis of the data, t-test One-Way
Variance Analysis and regression analysis
were used. As a result of the study, it was seen that there was a
statistically significant difference between the perceived maternal attitudes,
perceived father attitudes and flirting anxiety scores. While there was no
significant difference between the variables of the students where they lived
and their perceived parental attitudes, there was a significant difference with
flirting anxiety. There is a statistically significant difference between the
maternal attitude scores perceived by the mother working variable. There was no
significant difference between mother working variable and flirt anxiety
scores. There was no statistically significant difference between the father's
study variable and the perceived father attitude scores and flirting anxiety
scores. No significant difference was found between the marital variance of the
parents of their parents and the perceived maternal attitude scores and
flirting anxiety scores. There was a significant difference between the
parents' marriages and their perceived father attitude scores.
Maternal Attitudes Fathers Attitudes Anxiety Flirting (Dating) Flirting (Dating) Anxiety
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin
algıladıkları anne tutumları ve baba tutumlarının flört kaygısı düzeylerine
etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2016
– 2017 eğitim-öğretim yılında Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde
bulunan 11 anabilim dalında öğrenim görmekte olan 582 öğrenciden tabakalı
örneklem yöntemiyle belirlenen 413 (252’si Erkek, 161’i kadın) öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Algılanan Anne Tutum
Ölçeği, Algılanan Baba Tutum Ölçeği, Flört Kaygısı Ölçeği ve Kişisel Bilgi
Formu uygulanmıştır. Bu araştırma tarama modelinde betimsel bir
çalışmadır. Verilerin analizinde
t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi Regrasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda cinsiyet değişkeni ile algılanan anne tutumları, algılanan baba
tutumları ve flört kaygısı puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı
farklılık olduğu görülmüştür. Öğrencilerin yaşadıkları bölge değişkeni ile
algıladıkları anne ve baba tutumları arasında anlamlı bir fark bulunamazken,
flört kaygısıyla anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Anne çalışma değişkenine
göre algıladıkları anne tutum puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı
bir fark vardır. Anne çalışma değişkeni ile flört kaygısı puanları arasında
anlamlı bir farklılık yoktur. Baba çalışma değişkeni ile algılanan baba tutum
puanları ve flört kaygısı puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir
farklılık yoktur. Öğrencilerin anne babalarının evlilik şekli değişkeni ile
algıladıkları anne tutum puanları ve flört kaygısı puanları arasında anlamlı
fark bulunamamıştır. Öğrencilerin anne babalarının evlilik şekli değişkeni ile
algıladıkları baba tutum puanları arasında anlamlı farklılık görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |