This study aims to put forth the perceptions of teachers towards the parents of students by using metaphor analysis. Phenomenological design, one of the qualitative research designs, was used in order to identify teachers’ metaphoric perceptions towards the concept of “parents of students”. Study group of this research consists of 148 teachers working in central districts of Kayseri city in the academic year 2011-2012. The study group was requested to complete the sentences starting with “Parents look like…because…” Content analysis method was used in order to analyze the data. Teachers who participated in the research developed 102 metaphors towards the concept of parents and 7 categories of parents were derived. These categories can be stated as parents who are directive and open to improvement, parents as a complementary element, self-interested parents, critical parents, protective parents, parents who know-it-all and indifferent parents. At the end of the research, it was found that most of the metaphors were gathered under parents who are directive and open to improvement (19,59 %). This is followed by parents as a complementary element (17,56 %), self-interested parents (15,54 %), critical parents (14,18 %), protective parents (14,18 %), parents who know-it-all (10,81 %) and finally indifferent parents (8,10 %).
Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin, öğrenci velilerine ilişkin algılarını metafor analizi ile ortaya koymaktır. Araştırmada, öğretmenlerin “öğrenci velisi” kavramına yönelik metaforik düşünme durumlarını belirlemek için nitel araştırma desenlerinden “olgu bilim” deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2011-2012 öğretim yılında Kayseri ili merkez ilçelerindeki okullarda görev yapan 148 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubundan, “ Öğrenci velisi ... ya benzer. Çünkü ...” şeklinde verilen cümleyi yazılı olarak tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin öğrenci velisi kavramına ilişkin olarak geliştirdikleri 102 metafor; yönlendirici ve gelişmeye açık olarak veli, tamamlayıcı bir unsur olarak veli, menfaatçi biri olarak veli, eleştirmen olarak veli, koruyucu olarak veli, çok bilen olarak veli ve ilgisiz veli olmak üzere 7 kategoride toplanmıştır. Araştırma sonucunda en çok metaforun yönlendirici ve gelişmeye açık olarak veli kategorisi (%19,59) altında toplandığı, bunu sırasıyla tamamlayıcı bir unsur olarak veli (%17,56), menfaatçi biri olarak veli (%15,54), eleştirmen olarak veli (%14,18), koruyucu olarak veli (%14,18), çok bilen olarak veli (%10,81) ve ilgisiz biri olarak veli (%8,10) kategorileri izlediği ortaya çıkmıştır
Diğer ID | JA64JV57GK |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 4 |