Yaşam boyu
öğrenme kavramının çok önemli olduğu günümüzde, kendi kendine öğrenebilen,
kendi öğrenme sorumluluğunu üstlenebilen bireyler yetiştirmek önem
kazanmaktadır. Bu sebeple öğretmenlerin öğrenen özerkliğini desteklemeleri gerekmektedir.
Bu araştırma, öğretmenlerin öğrenen özerkliğini destekleme düzeylerini
(cinsiyet, öğretmenlerin görev bölgeleri, okul kademesi vb. gibi) çeşitli
değişkenlere göre incelemeyi amaçlamaktadır. Öğretmenlerin öğrenen özerkliğini
destekleme düzeylerini tespit etmeye yönelik yapılan bu araştırmanın çalışma
grubunu değişik okul kademelerinde görev yapan toplam 338 öğretmen
oluşturmaktadır. Tarama yöntemiyle yapılan bu çalışmada öğretmenlerin öğrenen
özerkliğini destekleme düzeyleri çeşitli değişkenler açısından betimlenmeye
çalışılmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak “Öğrenen Özerkliğini
Destekleme Ölçeği” kullanılmıştır. Betimsel amaçla yüzde, frekans ve ortalama
tekniklerinden, fark testlerinde ise ölçek durumuna göre t-testi, anova, Mann Whitney
U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Bulgulara göre öğretmenler genel
olarak, özerklik destekleyici davranışları “çoğu zaman” gerekli bulmakta ve bu
davranışların “çoğu zaman” sergilemektedirler. Öğretmenlerin özerklik
desteğinin gerekliliği ve sergilenmesine ilişkin görüşleri arasında anlamlı
düzeyde farklılıklar bulunmaktadır. Bu görüşler öğretmenlerin cinsiyetlerine,
çalıştıkları okul türüne, deneyim yıllarına, branşlara ve görev yaptıkları
coğrafi bölgeye göre farklılaşmaktadır.
In today
when the concept of lifelong learning is very important, it is necessary to
educate individuals who can learn by own and can take charge of own learning
responsibilities. For this reason, teachers need to support learner autonomy.
This research aims to examine the level of
learner autonomy support of the teachers according to various variables.
The research group of the study consists of 338 teachers working in different
school levels. In this study conducted by survey model, the level of learner autonomy
support of the teachers has been tried to be described in terms of various
variables. “Learner Autonomy Support Scale” developed by Oğuz (2012) was used
as the data collection tool for this research. Percentage, frequency and
arithmetic mean analysis techniques in descriptive statistics and Mann Whitney U test and Kruskal Wallis tests
in difference tests were used in the data analysis procedure. According to the
findings, in general teachers perceive autonomy supporting behaviors necessary
“most of the time” and these behaviors are being demonstrated most of the time.
There is a statistically significant difference between the teachers’ views
regarding the necessity of autonomy support and its demonstration. These
opinions differ depending on gender, school type, professional seniortiy,
fields and geographical region.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı |