One of the key
stakeholders involved in the tourism sector is professional tourist guides. Professional
tourist guides have important roles in promoting and marketing countries. Tourist
guide training in Turkey consists of a cascading process. Tourist guidance
education in Turkey is a difficult process. After the training is over, many
candidates are waiting for the guide candidates. As a result of these steps,
the right to be a professional tourist guide is gained. The subject of the
study is the future thinking of the students who are studying associate degree
tourist guides. In this research, a detailed field search was done.The purpose
of the research is to determine the perspectives for the future of the students
who receive tourism guidance education in associate degree. They were also
asked about the education they had received. Students of Marmaris Tourism
Vocational School Tourism Guidance Program participated in the research. Sampling
method is preferred. Quantitative data collection methods were collected by
questionnaire method. Survey questions were compiled from national literature.
As a result of there search, it was revealed that the students came in favor of
the education and their future concerns were at a low level after the training
started. They are also seen to be academic-focused.
Turizm sektöründe yer alan önemli
paydaşlardan biri profesyonel turist rehberleridir. Profesyonel turist
rehberleri ülkelerin tanıtım ve pazarlanmasında önemli rollere sahiptir. Türkiye’de
turist rehberliği eğitimi basamaklı bir süreçten oluşmaktadır. Turist
rehberliği eğitim sürecinin sona ermesiyle rehber adaylarını birçok aşama
beklemektedir. Bu aşamaların sonucunda profesyonel turist rehberi olma hakkı
kazanılmaktadır. Araştırmanın konusu önlisans turist rehberleriği eğitimi alan
öğrencilerin gelecek ile ilgili düşünceleridir. Bu araştırma kapsamında detaylı
bir alan yazın taraması yapılmıştır. Araştırmanın amacı önlisans turist
rehberliği eğitimi alan öğrencilerinin geleceğe ait bakış açılarının tespit
edilmesidir. Ayrıca almış oldukları eğitim ile ilgili de sorular
yöneltilmiştir. Araştırmaya Marmaris Turizm Meslek Yüksekokulu Turist
Rehberliği programı öğrencileri katılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi tercih
edilmiştir. Çalışma verileri nicel veri toplama yöntemlerinden anket yöntemi
ile elde edilmiştir. Anket soruları
ulusal literatür derlenerek oluşturulmuştur. Ayrıca araştırmanın sonucunda, turist
rehberliği öğrencilerinin sevdiği bölümü okudukları ve gelecek kaygılarının
düşük bir seviyede olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca akademik kariyere odaklı
oldukları tespit edilmiştir.
Eğitim Memnuniyeti Öğrenci Kaygısı Turist Rehberliği Marmaris
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 16 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı |