Bireylerin bir şeyi başarabileceğine dair
inancı olarak tanımlanan öz-yeterlik birçok faktör üzerinde etkilidir. Yüksek
öz-yeterlik algısı bireylerin performanslarını pozitif yönde etkiler. Bu
nedenlerle bu araştırmanın amacı, çözüm odaklı kısa süreli yaklaşıma dayalı
grup rehberliği programının 8.sınıf öğrencilerinin öz-yeterlik düzeylerine olan
etkisini incelemektir. Araştırmaya İstanbul ili Bakırköy ilçesinde öğrenim
görmekte olan ortaokul 8. sınıf öğrencisi 145 kişi katılmıştır. Katılımcılara
Genel Öz-yeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Katılımcılar arasından uygun örnekleme
yöntemiyle, deney ve kontrol gruplarına 10’ar kişi seçilmiştir. Deney grubunu
oluşturulan bireylere araştırmacı tarafından hazırlanan altı oturumluk çözüm
odaklı kısa süreli grup rehberliği programı uygulanmıştır. Kontrol grubundaki
bireylere ise hiçbir işlem uygulanmamıştır. Araştırma 2x3’lük desen
kullanılmıştır. Elde edilen veriler ANOVA Tekniği ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda uygulanan programın katılımcıların öz-yeterlik düzeylerini
arttırdığı ve bu durumun izleme ölçümlerinde de korunduğu görülmüştür.
Çözüm odaklı kısa süreli yaklaşım Öz-yeterlik Grup rehberliği
Self-efficacy, defined as beliefs that
individuals can achieve something, is influential on many things. Having a high
self-efficacy perception may have positive effect on individuals' performances.
Therefore, the aim of current study was to investigate the effect of Solution-
Focused Brief Therapy Approach Based Group Guidance Program on students’
self-efficacy beliefs. Study participants were selected among 145 8th grade
middle school students in Bakırköy, Istanbul. In order to collect the data the
General Self-Efficacy Scale was administered. Convince sampling was used to
select 20 students, 10 each in experimental group and control group. A six
session Solution- Focused Brief Approach Based Group Guidance Program developed
by the researcher was applied to the experimental group. Any intervention was
not applied to participants in control group. The research used the 2x3
factorial design experiment method. A two-way analysis of variance (ANOVA) with
repeated measures was conducted to evaluate the effect of guidance program. As
a result of the study revealed that the Solution Focused Brief Approach Based
Group Guidance Program was significantly effective in increasing the
self-efficacy beliefs' of the participants in experimental group. The effect of
the program lasted during the follow-up tests.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 14 |