In this study, it is aimed to define and compare
the Turkish culture and Western culture perceptions of Turkish students living
in Western and Turkish cultures and their aesthetic appreciation which is
thought to change accordingly. The study, designed with a mixed research model
that combines quantitative and qualitative research methods, was carried out
with participation of a total of 310 Turkish students of 12-17 years of age
living in Germany and in Turkey. In the survey, there are 15 questions
including an artwork from each of the Western culture and the Turkish culture,
which are similar in terms of the style, form, colour, subject and age of
production. The students chose the work they appreciated for each question and
wrote explanations why they preferred that work in every question. The
quantitative data obtained from the questionnaire were analysed by (two way)
Chi-Square test in the SPSS program. The students' responses, gathered with the
aim of revealing the effects of the works reflecting the culture on people
living in different cultures, were analysed by content analysis. As a result of
the research, it is understood that besides feeling the effect of the culture
they belonged to on the aesthetic preferences of the students, the other
cultures they live in also have an effect on them. The effects of cultural
factors such as language, religion, patriotism, popular culture and traditional
culture motifs were found to be intense in students' aesthetic appreciation.
Culture Aesthetic Preference Aesthetic Appreciation Art Education
Bu araştırmada Batı ve Türk kültüründe yaşayan
Türk öğrencilerin Türk kültürü ve Batı kültürü algılarını ve buna bağlı olarak
değişeceği düşünülen estetik beğenilerini tanımlamak ve karşılaştırmak
amaçlanmıştır. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı
karma araştırma modeli ile desenlenen bu araştırma Almanya ve Türkiye’de
yaşayan 12-17 yaş grubu toplam 310 Türk öğrencinin katılımıyla
gerçekleştirilmiştir. Ankette yapıldığı dönem, biçim, form, renk ve konu
bakımından benzerlik gösteren Batı ve Türk kültüründen birer eserin yer aldığı
15 soru bulunmaktadır. Öğrenciler her soru için beğendikleri bir eseri tercih
etmişler ve her soruda bu eseri neden tercih ettiklerini belirten ifadeler
yazmışlardır. Anketten elde edilen nicel veriler SPSS programında (iki yönlü)
Kay-Kare testi ile analiz edilmiştir. Kültürü yansıtan eserlerin farklı
kültürlerde yaşayan insanlar üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlayarak
elde edilen öğrenci cevapları ise içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda öğrencilerin estetik tercihlerinde ait oldukları
kültürün etkisi hissedildiği gibi içinde yaşadıkları diğer kültürlerin de
etkisinin olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin estetik beğenilerinde dil, din,
vatan sevgisi, popüler kültür ve geleneksel kültür motifleri gibi kültürel
faktörlerin etkisinin yoğunlukta olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |