İş fırsatları ve iş piyasası, birçok ülkede yalnızca
bazı bölgelerde yoğunlaşmaktadır ve işgücü piyasasına katılmak isteyenlerin bu
duruma uyum sağlaması gerekmektedir. Çalışanların evi ve işyerleri arasındaki
mesafeler, bu uyumu zorlaştıran unsurlardandır. Mesleği ya da işi ne kadar
zorlu veya rahat olursa olsun, tüm çalışanların bir iş günü öncelikle işe
gitmek için yapılan yolculukla başlamaktadır. Günümüzde modern çalışma
biçimlerinin yaygınlaşması ile dahi çok az sayıda insan evden çalışma veya
işyerine bağımlı olmadan çalışma olanaklarına sahiptir. Bu çalışmada, gündelik
iş yolculuğunun etkilerini ve sonuçlarını tartışmak amacıyla, kaynakların
korunumu yaklaşımı ve iş talepleri- iş kaynakları yaklaşımı gibi teorilerden yararlanılmış
ve bu yaklaşımların yardımıyla, yolculuk sırasında yaşanan kaynak tüketiminin,
hayatın iş dışında kalan yönlerine, işe bağlılığa, işten geri çekilme
davranışlarına ve iş-yaşam dengesi gibi örgütsel sonuçlara nasıl etki ettiği ele
alınmıştır. Konunun, çalışma hayatını ele
alan kaynaklarda nadir tartışılmış olduğu tespit edilmiş ve bu yolculuğun
ortaya çıkardığı sonuçların nasıl ortadan kaldırılabileceği ile ilgili görüşler
ve öneriler tartışılmıştır.
Job
opportunities and job market are concentrated in some areas in many countries,
and those who wish to join the labor market need to relocate or mobilize
accordingly. For that, employees commute to work in the morning and travel back
in the evening. This journey, which must be endured daily by employees, is a
problem that should be addressed by organizational sciences. The distance
between home and work is at the top of every employee's challenges. No matter
how challenging or comfortable the job is, the ordinary day starts with the
commute. Even with the increasing implementation of modern forms of work, few
people still have work designs that enable them to work from home or work
without being dependent on the workplace. Commuting is an inevitable effort one
has to make in urbanized regions and it is a must to stay in the labor market.
For the purpose of discussing its effects and outcomes, theories which have
proven themselves in the literature have been utilized such as the conservation
of resources approach and work demands-resources approach. With the help of
these approaches, we discuss how the resource consumption during the commute
affect the work and non-work aspects of life, how they affect organizational
results such as commitment to the workplace, withdrawal behaviors, and work
life balance. Implications for further research and for practice are discussed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |