Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Hizmet Uzmanlarının Gerçekleştirdikleri Mesleki Uygulamalarda ve Aldıkları Kararlarda Çocukların Katılım Hakkını Dikkate Alma Durumları

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 257 - 285, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.538109

Öz

Bu çalışmanın amacı sosyal hizmet uzmanlarının
mesleki uygulama süreçlerinde çocukların katılım hakkını dikkate alma
durumlarını incelemek ve çocuk katılımının önündeki engelleri ortaya
koymamaktadır. Nicel araştırma desenine dayalı olarak tasarlanan çalışmada
araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 36 maddeden oluşan soru formu
kullanılmıştır. Sosyal hizmet uzmanlarının meslek örgütlerinden birisi olan
Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği’ne (SHUDER) üye sosyal hizmet uzmanları ile bu
çalışma yürütülmüş ve 243 sosyal hizmet uzmanına ulaşılmıştır. İstatistiksel
analizler SPSS programında yapılmış olup kategorik değişkenler sıklık ve
yüzdesel değerlerle ifade edilmiştir. İlişki analizlerindeyse ki-kare testi
kullanılmıştır. Sosyal hizmet uzmanlarına göre çocuk katılımının önündeki en
büyük engel kurumsal yapıdır. Standartlaştırılmış prosedürler ve kurumların
hiyerarşik yapısı çocuk katılımını engellemektedir. İş yoğunluğu nedeni ile
çocuklarla iletişim kurmak ve fikirlerini almak zorlaşmaktadır. Çalışılan
kurumlarda çocuklarla görüşme yapılabilecek uygun, çocuk dostu alanlar
bulunmaması bir diğer engeldir. Ayrıca mesleki uygulamalarda süpervizyon
eksikliğinin katkısının olduğu ifade edilmektedir. Diğer taraftan çocukların
isteksizliği ve kendilerini iyi ifade edememeleri çocuk katılımının önündeki
diğer engeller olarak sıralanmıştır. Sosyal hizmet uzmanlarının ağır çalışma
koşulları ve kurumsal yapıların çocuk dostu olmaktan uzak oluşu çocukların
katılım hakkının önünde büyük bir engel oluşturmaktadır. Sosyal hizmet
uzmanlarının çocuklarla görüşme yapabilme becerilerinin artırılmasına yönelik
eğitimler, inceleme süreçlerine daha fazla vakit ayırmasına imkan sağlayacak
istihdam politikaları çocuk katılımına pozitif etki sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Akbaş, E., ve Atasü-Topçuoğlu, R. (2009). Modern çocukluk paradigmasının oluşumu: Eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 95-103.
  • Akyüz, E. (2001). Çocuk hakları sözleşmesinin temel ilkeleri ışığında çocuğun eğitim hakkı. Milli Eğitim Dergisi, 151(1), 445-455.
  • Arad-Davidzon, B., ve Benbenishty, R. (2008). The role of workers' attitudes and parent and child wishes in child protection workers' assessments and recommendation regarding removal and reunification. Children and Youth Services Review, 30(1), 107-121.
  • Barnes, V. (2011). Social work and advocacy with young people: Rights and care in practice. British Journal of Social Work, 42(7), 1275-1292.
  • Bell, M. (2002). Promoting children's rights through the use of relationship. Child & Family Social Work, 7(1), 1-11.
  • Bessant, J. (2004). Mixed messages: Youth participation and democratic practice. Australian journal of political science, 39(2), 387-404.
  • Bessell, S. (2011). Participation in decision-making in out-of-home care in Australia: What do young people say? Children and Youth Services Review, 33(4), 496-501.
  • Erbay, E. (2016). Çocuk hakları bağlamında çocuğun değeri, E. Erbay (Ed.), Çocuk Katılımı içinde (1-12). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Franklin, A., ve Sloper, P. (2005). Listening and responding? Children's participation in health care within England, The International Journal of Children's Rights, 13(1-2), 11-30. doi: https://doi.org/10.1163/1571818054545277.
  • Gunn, R. (2008). The power to shape decisions? An exploration of young people's power in participation. Health & social care in the community, 16(3), 253-261.
  • Hart, R. A. (1992). Children's participation: From tokenism to citizenship. Florence: International Child Development Centre.
  • Hart, R. A. (1997). Children's participation: The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care: Routledge.
  • Health, D. o. (2000). Framework for the Assessment of Children in Need and their Families: © British Crown Copyright.
  • Hill, M., Davis, J., Prout, A., ve Tisdall, K. (2004). Moving the participation agenda forward. Children & society, 18(2), 77-96.
  • Kanunu, Ç. K. (2005). Kanun numarası: 5395 kabul tarihi: 3/7/2005. Resmî gazete, 15, 25876.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara:Nobel Yayın Dağitim.
  • Karataş, K., ve Acar, H. (2008). Sosyal hizmet kuruluşlarında çocuk ve gençlerin katılımı. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 19(1), 29-44
  • McLeod, A. (2007). Whose agenda? Issues of power and relationship when listening to looked‐after young people. Child & Family Social Work, 12(3), 278-286.
  • Milletler, B. (1989). Çocuk Hakları Sözleşmesi.
  • Munro, E. (2001). Empowering looked after children. Child and Family Social Work, 6(2), 129-137.
  • Neydim, N. (2006). Türkiye’de çocuk edebiyati’nin gelişim çizgisi. Sivil Toplum Dergisi, 4(16), 119-121.
  • Parlak, B. (2011). Kamu yönetimi sözlüğü: MKM Yayıncılık.
  • Postman, N. (1995). Cocuklugun yok oluşu [The disappearance of childhood]: Ceviri: Kemal İnal), Ankara: Imge Kitabevi.
  • Pölkki, P., Vornanen, R., Pursiainen, M., ve Riikonen, M. (2012). Children's participation in child-protection processes as experienced by foster children and social workers. Child Care in Practice, 18(2), 107-125.
  • Sanders, R., ve Mace, S. (2006). Agency policy and the participation of children and young people in the child protection process. Child Abuse Review: Journal of the British Association for the Study and Prevention of Child Abuse and Neglect, 15(2), 89-109.
  • Sinclair, R. (2004). Participation in practice: Making it meaningful, effective and sustainable. Children & society, 18(2), 106-118.
  • Thomas, N. (2005). Has anything really changed? Managers' views of looked after children's participation in 1997 and 2004. Adoption & Fostering, 29(1), 67-77.
  • Thomas, N., ve O'Kane, C. (1999). Children's participation in reviews and planning meetings when they are ‘looked after’ in middle childhood. Child & Family Social Work, 4(3), 221-230. doi:10.1046/j.1365-2206.1999.00112.x
  • Timms, J. E., ve Thoburn, J. (2003). Your shout!: A survey of the views of 706 children and young people in public care: NSPCC.
  • Topçu, G. (2016). Çocukların katılım hakkı ve Türkiye’deki durum. In E. Erbay (Ed.), Çocuk Katılımı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Van Bijleveld, G., Dedding, C., ve Bunders-Aelen, J. (2014). Seeing eye to eye or not? Young people's and child protection workers' perspectives on children's participation within the Dutch child protection and welfare services. Children and Youth Services Review, 47, 253-259.
  • Vis, S. A., Holtan, A., ve Thomas, N. (2012). Obstacles for child participation in care and protection cases—why Norwegian social workers find it difficult. Child Abuse Review, 21(1), 7-23.
  • Vis, S. A., Strandbu, A., Holtan, A., ve Thomas, N. (2011). Participation and health–a research review of child participation in planning and decision‐making. Child & Family Social Work, 16(3), 325-335.
  • Vis, S. A., ve Thomas, N. (2009). Beyond talking–children's participation in Norwegian care and protection cases: Ikke bare snakk–barns deltakelse i Norske barnevernssaker. European Journal of Social Work, 12(2), 155-168.
  • Voice for the Child in Care. (2004). Start with the Child, Stay with the Child: A blueprint for a child-centred approach to children and young people in public care. London: Voice for the Child in Care.
  • Winter, K. (2011). The UNCRC and social workers' relationships with young children. Child Abuse Review, 20(6), 395-406.
  • Yağcıoğlu, S. (2016). Çocuk katılımında paradigma değişimi için bir araç: katılım temelli bilimsel araştırmalar.E. Erbay (Ed.), Çocuk Katılımı içinde (173-187), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, B., ve Başer, A. O. (2019). Acil servis tıbbi sosyal hizmet müdahaleleri, müracaatçı profili ve sosyal hizmet mülakatında dikkatedilmesi gereken durumlar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 286-308.
  • Yıldırım, B., Beydili, E., ve Görgülü, M. (2015). The effects of education system on to the child labour: An evaluation from the social work perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 518-522.
  • Zengin, O., ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarinin mesleki uygulamalari ve çalişma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 47-68.

Social Workers' Professional Practices and Decisions on the Right of Participation of Children in Their Decisions

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 257 - 285, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.538109

Öz

The aim of this study is to determine the status of
social workers in considering the right of children to participate in the
professional implementation process and the obstacles to child participation. A
questionnaire consisting of 36 items was used in the study which was designed
based on quantitative research design. Social work experts, one of the
professional organizations of social workers, have been working with members of
social services experts and 243 social workers have been reached. Statistical
analyzes were performed in SPSS program and categorical variables were
expressed with frequency and percentage values. Chi-square test was used for
correlation analysis. According to social workers, the biggest obstacle to
child participation is the institutional structure. Standardized procedures and
the hierarchical structure of institutions prevent child participation. It is
difficult to communicate with children and get their ideas due to the intensity
of work. It is another obstacle that there are no suitable child friendly areas
in which the children can be interviewed. In addition, it is stated that lack
of supervision in professional practices contributes. On the other hand, the
unwillingness of children and their inability to express themselves well are
other obstacles to child participation. The heavy working conditions of social
workers and the fact that institutional structures are far from being child
friendly constitute a big obstacle to children's right to participate.
Trainings to increase the ability of social workers to talk with children, and
employment policies that will allow them to spend more time on review processes
will have a positive impact on child participation.

Kaynakça

  • Akbaş, E., ve Atasü-Topçuoğlu, R. (2009). Modern çocukluk paradigmasının oluşumu: Eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 95-103.
  • Akyüz, E. (2001). Çocuk hakları sözleşmesinin temel ilkeleri ışığında çocuğun eğitim hakkı. Milli Eğitim Dergisi, 151(1), 445-455.
  • Arad-Davidzon, B., ve Benbenishty, R. (2008). The role of workers' attitudes and parent and child wishes in child protection workers' assessments and recommendation regarding removal and reunification. Children and Youth Services Review, 30(1), 107-121.
  • Barnes, V. (2011). Social work and advocacy with young people: Rights and care in practice. British Journal of Social Work, 42(7), 1275-1292.
  • Bell, M. (2002). Promoting children's rights through the use of relationship. Child & Family Social Work, 7(1), 1-11.
  • Bessant, J. (2004). Mixed messages: Youth participation and democratic practice. Australian journal of political science, 39(2), 387-404.
  • Bessell, S. (2011). Participation in decision-making in out-of-home care in Australia: What do young people say? Children and Youth Services Review, 33(4), 496-501.
  • Erbay, E. (2016). Çocuk hakları bağlamında çocuğun değeri, E. Erbay (Ed.), Çocuk Katılımı içinde (1-12). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Franklin, A., ve Sloper, P. (2005). Listening and responding? Children's participation in health care within England, The International Journal of Children's Rights, 13(1-2), 11-30. doi: https://doi.org/10.1163/1571818054545277.
  • Gunn, R. (2008). The power to shape decisions? An exploration of young people's power in participation. Health & social care in the community, 16(3), 253-261.
  • Hart, R. A. (1992). Children's participation: From tokenism to citizenship. Florence: International Child Development Centre.
  • Hart, R. A. (1997). Children's participation: The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care: Routledge.
  • Health, D. o. (2000). Framework for the Assessment of Children in Need and their Families: © British Crown Copyright.
  • Hill, M., Davis, J., Prout, A., ve Tisdall, K. (2004). Moving the participation agenda forward. Children & society, 18(2), 77-96.
  • Kanunu, Ç. K. (2005). Kanun numarası: 5395 kabul tarihi: 3/7/2005. Resmî gazete, 15, 25876.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara:Nobel Yayın Dağitim.
  • Karataş, K., ve Acar, H. (2008). Sosyal hizmet kuruluşlarında çocuk ve gençlerin katılımı. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 19(1), 29-44
  • McLeod, A. (2007). Whose agenda? Issues of power and relationship when listening to looked‐after young people. Child & Family Social Work, 12(3), 278-286.
  • Milletler, B. (1989). Çocuk Hakları Sözleşmesi.
  • Munro, E. (2001). Empowering looked after children. Child and Family Social Work, 6(2), 129-137.
  • Neydim, N. (2006). Türkiye’de çocuk edebiyati’nin gelişim çizgisi. Sivil Toplum Dergisi, 4(16), 119-121.
  • Parlak, B. (2011). Kamu yönetimi sözlüğü: MKM Yayıncılık.
  • Postman, N. (1995). Cocuklugun yok oluşu [The disappearance of childhood]: Ceviri: Kemal İnal), Ankara: Imge Kitabevi.
  • Pölkki, P., Vornanen, R., Pursiainen, M., ve Riikonen, M. (2012). Children's participation in child-protection processes as experienced by foster children and social workers. Child Care in Practice, 18(2), 107-125.
  • Sanders, R., ve Mace, S. (2006). Agency policy and the participation of children and young people in the child protection process. Child Abuse Review: Journal of the British Association for the Study and Prevention of Child Abuse and Neglect, 15(2), 89-109.
  • Sinclair, R. (2004). Participation in practice: Making it meaningful, effective and sustainable. Children & society, 18(2), 106-118.
  • Thomas, N. (2005). Has anything really changed? Managers' views of looked after children's participation in 1997 and 2004. Adoption & Fostering, 29(1), 67-77.
  • Thomas, N., ve O'Kane, C. (1999). Children's participation in reviews and planning meetings when they are ‘looked after’ in middle childhood. Child & Family Social Work, 4(3), 221-230. doi:10.1046/j.1365-2206.1999.00112.x
  • Timms, J. E., ve Thoburn, J. (2003). Your shout!: A survey of the views of 706 children and young people in public care: NSPCC.
  • Topçu, G. (2016). Çocukların katılım hakkı ve Türkiye’deki durum. In E. Erbay (Ed.), Çocuk Katılımı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Van Bijleveld, G., Dedding, C., ve Bunders-Aelen, J. (2014). Seeing eye to eye or not? Young people's and child protection workers' perspectives on children's participation within the Dutch child protection and welfare services. Children and Youth Services Review, 47, 253-259.
  • Vis, S. A., Holtan, A., ve Thomas, N. (2012). Obstacles for child participation in care and protection cases—why Norwegian social workers find it difficult. Child Abuse Review, 21(1), 7-23.
  • Vis, S. A., Strandbu, A., Holtan, A., ve Thomas, N. (2011). Participation and health–a research review of child participation in planning and decision‐making. Child & Family Social Work, 16(3), 325-335.
  • Vis, S. A., ve Thomas, N. (2009). Beyond talking–children's participation in Norwegian care and protection cases: Ikke bare snakk–barns deltakelse i Norske barnevernssaker. European Journal of Social Work, 12(2), 155-168.
  • Voice for the Child in Care. (2004). Start with the Child, Stay with the Child: A blueprint for a child-centred approach to children and young people in public care. London: Voice for the Child in Care.
  • Winter, K. (2011). The UNCRC and social workers' relationships with young children. Child Abuse Review, 20(6), 395-406.
  • Yağcıoğlu, S. (2016). Çocuk katılımında paradigma değişimi için bir araç: katılım temelli bilimsel araştırmalar.E. Erbay (Ed.), Çocuk Katılımı içinde (173-187), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, B., ve Başer, A. O. (2019). Acil servis tıbbi sosyal hizmet müdahaleleri, müracaatçı profili ve sosyal hizmet mülakatında dikkatedilmesi gereken durumlar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 286-308.
  • Yıldırım, B., Beydili, E., ve Görgülü, M. (2015). The effects of education system on to the child labour: An evaluation from the social work perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 518-522.
  • Zengin, O., ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarinin mesleki uygulamalari ve çalişma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 47-68.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ercüment Erbay 0000-0002-3760-0224

Ertuğrul Hatipoğlu Bu kişi benim 0000-0003-2153-4039

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 24 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Erbay, E., & Hatipoğlu, E. (2019). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Gerçekleştirdikleri Mesleki Uygulamalarda ve Aldıkları Kararlarda Çocukların Katılım Hakkını Dikkate Alma Durumları. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 257-285. https://doi.org/10.26466/opus.538109