Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Parents' Opinions on the Adaptation Process at the Beginning of Preschool Education

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 656 - 681, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.571801

Öz

The aim of this study is to determine the views of parents about the adaptation process that was initially experienced in pre-school education. In this study, the case study method was used from qualitative research designs. The study group of the study consisted of volunteers who want to support the study voluntarily among the parents of children between the ages of 36-48 months who started their preschool education institutions for the first time in three central districts of Erzurum province in 2018/2019 academic year. The sample of the study consisted of thirty-three women and seven men. The semi-structured interview form developed by the researcher was used in the data collection process. According to the results of the study, they stated that their children are in a concern of separation and do not want to go to school. During the same period, they stated that their children were in close contact with their teacher, that the children were staying with him at school until they were used to school, and that they frequently visited their children during this period, and that they were questioning themselves during the process and that they were nervous throughout the process.Parents expressed their children's communication with their teachers and school administrations positively in relation to the same process and expressed that they expected more support from the school guidance services. In addition, parents emphasized the need to be patient and determined throughout the process, and that all members of the family should act together in this process. However, the parents who participated in the study stated that preschool education should be compulsory. The research findings were discussed and explained based on the literature.

Kaynakça

  • Aslanargun, E. ve Tapan, F. (2012). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 11(2), 219-238.
  • Aydoğmuş K, Baltaş A; Batlaş, Z (2001). Ana-baba okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bağçeli Karaman, P., Şen, T., Alataş, S. ve Tütüncü, B. (2018). Okul öncesi dönemde okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 681-701.
  • Bahçeli, K. P. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum sürecine ilişkin anaokulu öğretmenlerinin ve annelerinin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2, 3-20.
  • Balaban, E. (2017). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve okul öncesi öğretmenlerinin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Tezsiz yüksek lisans projesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Balkaya, İ. (1998). Anaokuluna yeni başlayan çocukların okula uyum süreçlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Başaran, S; Gökmen, B ve Akdağ, B.(2014). Okul öncesi öğrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197-222.
  • Bloom, F.,S. ve Gaunghran, J. (1980). The child’s tie to both parents: separation pattern and nursery school adjustment. American Journal of Orto Psychiatry, 50(3), 505-552.
  • Büyük Öztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Carliste, E., Stanley, L. ve Kemple K.M. (2005). Opening doors: Understanding school and family ınvolvement. Early Childhood Education Journal, 33(3), 155-165.
  • Datar, A. (2006). Does delaying kindergarten entrance give children a head start? Economics of Education Review, 25(1), 43-62.
  • Deretarla Gül, E.(2019). Okula başlama ve okula uyum süreci.(www.google akademik.com.( 07.04.2019).
  • Durak, T.( 2011). Okul Öncesi Çocuk ve… İçinde “Okul Öncesi Çocuk ve İlk Öğretmeni”. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gresham, F. M. ve Elliott, S. N. (1987). The relationship between adaptive behaviour and social skills: Issues in definition and assessment. Journal of Special Education, 21(9), 167-181.
  • Kahraman, B. P.(2018). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum sürecine ilişkin anaokulu öğretmenlerinin ve annelerinin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 3-20
  • Karasan, S. (2015). Bireylerin ebeveynlerinin göstermiş oldukları ebeveyn tutumları ile sahip oldukları düşünme stilleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, Ö.S ve Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1311-1324.
  • Kıldan, O. A. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin okul öncesi dönemdeki çocukların okul korkularına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 49-73.
  • Ladd, G. W ve Price, J. M. (1987). Predicting children's social and school adjustment following. Developmental Psychology, 58(5), 1168-1189.
  • MEB(2015). UNİCEF okula uyum programı eğitici eğitim kitabı. s.12-31.Ankara: MEB.
  • Punch, K.F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Çev. D. Bayrak, H.B. Arslan, ve Z. Akyüz. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Reynolds, A.J and Bezruczko, N.(1993). School adjustment of children at risk through fourth grade. Merrill Palmer Quarterly, 16,117-132.
  • Seven, S.( 2011). Okula uyum öğretmen değerlendirmesi ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 29-42.
  • Soysal, Ş., Bodur, Ş. (2004). Bir büyüme masalı: Okul korkusu. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 13(6), 234–236.
  • Şahin, F. (2000). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi ve aktivite örnekleri. İstanbul: Ya-Pa.
  • Şepitçi, M. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin okul uyumu ile ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Yalçın, V.(2016). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum süreci ile ebeveynlerinin çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir.
  • Yeşilyaprak, B.(1989). Anne baba tutumlarının kişilik gelişimi üzerindeki etkisine ilişkin bir araştırma. Yapa 6. Okul Öncesi Eğitimi Yaygınlaştırma Semineri, 11-13 Mayıs, İstanbul, s.10.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H.(2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Sekizinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yoleri, S. (2014). The effects of age, gender, and temperament traits on school adjustment for preschool children. e-International Journal of Educational Research, 5(2), 54-66.
  • Yoleri, S. ve Tanış, H.M. (2014).İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum düzeylerinin etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2),130-141.
  • Yurdakul, S.(2001). Ana baba el kitabı. Adana: Nobel Kitabevi.

Okul Öncesi Eğitime Başlangıçta Yaşanılan Uyum Sürecine İlişkin Ebeveynlerin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 656 - 681, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.571801

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitime başlangıçta yaşanılan uyum sürecine ilişkin ebeveynlerin görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018/2019 eğitim öğretim yılında Erzurum iline bağlı üç merkez ilçede, çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına ilk defa başlayan ve devam eden 36-48 aylık yaş aralığına sahip çocukların ebeveynleri arasından gönüllü olarak çalışmaya destek vermek isteyenlerden oluşturulmuştur. Bu araştırma örnekleminin otuz üçünü bayan ve yedisini erkek olmak üzere toplam kırk ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ebeveynlerin okula uyum sürecinde yaşadıklarına ilişkin olarak en çok çocuklarının ayrılık kaygısı içerisinde olduklarını ve okula gitmek istemediklerini belirtmişlerdir. Aynı süreçte çocuklarının öğretmeniyle yakın iletişim içerisinde olduklarını, çocuklarının okula alışıncaya kadar okulda onunla birlikte kaldıklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte çocuklarını bu dönemde sık sık ziyaret ettiklerini, kendilerini sorguladıklarını ve süreç boyunca gergin olduklarını belirtmişlerdir. Ebeveynler aynı süreçle ilgili olarak çocuklarının öğretmeniyle ve okul yönetimleriyle iletişimlerini olumlu cümlelerle ifade ederken okul rehberlik servislerinden konuyla ilgili daha fazla destek beklediklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca ebeveynler bu süreci yaşayacak olan diğer ailelere süreç boyunca sabırlı ve kararlı olmalarını, ailenin bütün üyelerinin bu süreçte birlikte hareket etmesinin gerekliliğini vurgulamışlardır. Bununla birlikte çalışmaya katılan ebeveynlerin okul öncesi eğitimin zorunlu olması yönünde görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Araştırma bulguları literatüre dayandırılarak tartışılmış ve açıklanmaya çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Aslanargun, E. ve Tapan, F. (2012). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 11(2), 219-238.
  • Aydoğmuş K, Baltaş A; Batlaş, Z (2001). Ana-baba okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bağçeli Karaman, P., Şen, T., Alataş, S. ve Tütüncü, B. (2018). Okul öncesi dönemde okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 681-701.
  • Bahçeli, K. P. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum sürecine ilişkin anaokulu öğretmenlerinin ve annelerinin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2, 3-20.
  • Balaban, E. (2017). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve okul öncesi öğretmenlerinin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Tezsiz yüksek lisans projesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Balkaya, İ. (1998). Anaokuluna yeni başlayan çocukların okula uyum süreçlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Başaran, S; Gökmen, B ve Akdağ, B.(2014). Okul öncesi öğrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197-222.
  • Bloom, F.,S. ve Gaunghran, J. (1980). The child’s tie to both parents: separation pattern and nursery school adjustment. American Journal of Orto Psychiatry, 50(3), 505-552.
  • Büyük Öztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Carliste, E., Stanley, L. ve Kemple K.M. (2005). Opening doors: Understanding school and family ınvolvement. Early Childhood Education Journal, 33(3), 155-165.
  • Datar, A. (2006). Does delaying kindergarten entrance give children a head start? Economics of Education Review, 25(1), 43-62.
  • Deretarla Gül, E.(2019). Okula başlama ve okula uyum süreci.(www.google akademik.com.( 07.04.2019).
  • Durak, T.( 2011). Okul Öncesi Çocuk ve… İçinde “Okul Öncesi Çocuk ve İlk Öğretmeni”. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gresham, F. M. ve Elliott, S. N. (1987). The relationship between adaptive behaviour and social skills: Issues in definition and assessment. Journal of Special Education, 21(9), 167-181.
  • Kahraman, B. P.(2018). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum sürecine ilişkin anaokulu öğretmenlerinin ve annelerinin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 3-20
  • Karasan, S. (2015). Bireylerin ebeveynlerinin göstermiş oldukları ebeveyn tutumları ile sahip oldukları düşünme stilleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, Ö.S ve Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1311-1324.
  • Kıldan, O. A. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin okul öncesi dönemdeki çocukların okul korkularına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 49-73.
  • Ladd, G. W ve Price, J. M. (1987). Predicting children's social and school adjustment following. Developmental Psychology, 58(5), 1168-1189.
  • MEB(2015). UNİCEF okula uyum programı eğitici eğitim kitabı. s.12-31.Ankara: MEB.
  • Punch, K.F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Çev. D. Bayrak, H.B. Arslan, ve Z. Akyüz. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Reynolds, A.J and Bezruczko, N.(1993). School adjustment of children at risk through fourth grade. Merrill Palmer Quarterly, 16,117-132.
  • Seven, S.( 2011). Okula uyum öğretmen değerlendirmesi ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 29-42.
  • Soysal, Ş., Bodur, Ş. (2004). Bir büyüme masalı: Okul korkusu. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 13(6), 234–236.
  • Şahin, F. (2000). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi ve aktivite örnekleri. İstanbul: Ya-Pa.
  • Şepitçi, M. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerilerinin okul uyumu ile ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Yalçın, V.(2016). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum süreci ile ebeveynlerinin çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir.
  • Yeşilyaprak, B.(1989). Anne baba tutumlarının kişilik gelişimi üzerindeki etkisine ilişkin bir araştırma. Yapa 6. Okul Öncesi Eğitimi Yaygınlaştırma Semineri, 11-13 Mayıs, İstanbul, s.10.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H.(2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Sekizinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yoleri, S. (2014). The effects of age, gender, and temperament traits on school adjustment for preschool children. e-International Journal of Educational Research, 5(2), 54-66.
  • Yoleri, S. ve Tanış, H.M. (2014).İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum düzeylerinin etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2),130-141.
  • Yurdakul, S.(2001). Ana baba el kitabı. Adana: Nobel Kitabevi.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayhan Bulut 0000-0001-6482-8032

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 11 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Bulut, A. (2019). Okul Öncesi Eğitime Başlangıçta Yaşanılan Uyum Sürecine İlişkin Ebeveynlerin Görüşleri. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 656-681. https://doi.org/10.26466/opus.571801