Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Variables Associated with Chemistry Motivation: Case of KMYO

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 1310 - 1330, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.578106

Öz

Motivation is the driving force for reaching a goal. Students' motivation to learn chemistry will give clues about the success of chemistry education. In this study, 25-item Chemistry Motivation Scale was used. The cronbach alpha coefficient of the scale was found to be 0.931. In the study; income, gender, grade level, parental education level and whether the graduate high school chemistry differentiates chemistry motivation. The research was carried out on students who were studying at the Kocaeli Vocational School Chemistry program. The sample consists of 125 students. As a result of the study, it was seen that gender and income variable affected students' chemistry motivations. It was determined that the level of class, the level of parents' education and the high school did not differentiate the chemistry motivation. This result; When evaluated in terms of our country and cultural aspects, it can be interpreted that studying in chemistry department will lead to differences such as career, success, wage and status and will contribute to chemistry motivation. It is recommended that the studies to be carried out related to chemistry motivation should be designed as qualitative or mixed research. Also; It is considered that training in outdoor activities (outdoor) will increase the motivation of students. It is aimed to scale university students’ leisure time activities…..In addition, it was studied to determine the order of preference of leisure time activities by scaling according to students gender, class, location type and socioeconomic level variables. Research was conducted in 20142015 academic year spring on a total of 1457 students from various faculties. 64.2% of respondents (N=936) were female, 35.8% (N=521) were composed of male students. The data collection tool which has been specifically developed for this study by the researchers. 

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akpınar, B., Batdı, V. ve Dönder, A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi öğrenimine yönelik motivasyon düzeylerinin cinsiyet ve sınıf değişkenine göre değerlendirilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 15-26.
  • Alkan, F. ve Koyuncu, N. (2017). Analyzing the relatıonship between chemistry motivation with chemistry laboratory anixety through structural equation modeling. In The Eurasia Proceedings of Science, Technology, Engineering & Mathematics (EPSTEM) (p. 83-89), 26-29 October 2017, Antalya,Turkey.
  • Aşan, Ö. ve Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. (Ed. H. Can). Denizli: Arıkan Yayınevi.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirme kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Cassady, J. C. ve Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology 27, 270-29.
  • Çetin-Dindar, A. ve Geban, Ö. (2015). Fen bilimleri motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye ve kimyaya uyarlanması: Geçerlilik çalışması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 15-34
  • Deniş Çeliker, H., Tokcan, A. ve Korkubilmez, S. (2015). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon bilimsel yaratıcılığı etkiler mi?. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 167-192.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Kırklareli: Beta Basım.
  • Ergin, A. ve Karataş, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868-887.
  • Eskicioğlu, A. P. ve Alpat, Ş. (2017). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik kimya dersi motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi. JOTCSC, 2(2), 185-212.
  • Eymur, G. ve Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 246-255.
  • Glynn, S. M., Brickman, P., Armstrong, N. ve TaasoobshıRAZ, G. (2011). Science motivation questionnaire II: validation with science majors and nonscience majors. Journal of Research in Science Teaching, 48(10), 1159-1176.
  • Glynn, S. M., Taasoobshırazı, G. ve Brickman, P. (2007). Nonscience majors learning science: a theoretical model of motivation. Journal of Research in Science Teaching, 44(8), 1088–1107.
  • Güvendik, F. (2010). Kimya motivasyon ölçeğinin uyarlanması ve yapı geçerliğinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İlhan, N., Yıldırım, A. ve Sadi Yılmaz, S. (2012). Kimya motivasyon anketi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 297-310.
  • Kara, A. (2008). İlköğretim birinci kademede eğitimde motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 59-78.
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Mubeen, S. ve Reid, N. (2014). The measurement of motivation with science students. European Journal of Educational Research, 3(3), 129-144.
  • Sakar, D. ve Uluçınar-Sağır, Ş. (2018). Fen bilgisi eğitimi öğrencilerinin bilişötesi öğrenme stratejileri, kimya laboratuvar endişeleri ve kimya motivasyon düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelemesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6, 62-74.
  • Salta, K. ve Koulouglıotıs, D. (2011). Students’ motivation to learn chemistry: The Greek case. New Perspectives İn Science Education, 02.03.2019 tarihinde http://conference.pixel-online.net/science/common/download/Paper_pdf/292-SSE20-FP SaltaNPSE-2012.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Sharaabi-Naor, Y., Kesner, M. ve Shwartz, Y. (2014). Enhancing students’ motivation to learn chemistry. Journal of Education, 2(2), 100-123.
  • Şen, Ş. ve Yılmaz, A. (2014). Lise ve üniversite öğrencilerinin kimyaya yönelik motivasyonlarının incelenmesi: Karşılaştırmalı bir Çalışma. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(10), 17-37.
  • Uçkun, S. ve Üzüm, B. (2018). Geçmişten geleceğe yönetim teorileri ve uygulamaları. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö. (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 1-16.
  • Yaşar, M. (2014). İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 59-75.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 231-247.
  • Yılmaz, H. ve Huyugüzel-Çava, P. (2007). Reliability and validity study of the students’ motivation toward science learning (SMTSL) questionnaire. Elementary Education Online, 6(3), 430-440.

Kimya Motivasyonuyla İlişkili Değişkenler : KMYO Örneği

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 1310 - 1330, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.578106

Öz

Motivasyon, bir amaca ulaşmada insanı harekete geçirici güçtür. Öğrencilerin kimya bilimini öğrenmeye olan motivasyonları, kimya eğitiminin başarı hakkında ip uçları verecektir. Öğrencilerin kimya motivasyonlarının incelendiği çalışmada 25 maddelik Kimya Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğinin cronbach alpha katsayısı 0,931 olarak bulunmuştur. Araştırmada; gelir, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi ve mezun olunan lisenin kimya motivasyonunu farklılaştırıp farklılaştırmadığı incelenmiştir. Araştırma Kocaeli Meslek Yüksek Okulu Kimya programında öğrenim gören öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Örneklem 125 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda cinsiyet ile gelir değişkeninin öğrencilerin kimya motivasyonlarını etkilediği görülmüştür. Sınıf düzeyinin, anne-baba eğitim düzeyinin ve mezun olunan lisenin kimya motivasyonunu farklılaştırmadığı belirlenmiştir. Bu sonuç; özellikle ülkemiz şartları ve kültürel açıdan değerlendirildiğinde kimya bölümünde öğrenim görmenin kariyer, başarı, ücret, statü gibi farklılıklara yol açacağı ve kimyayı öğrenme motivasyonuna olumlu katkı yapacağı şeklinde yorumlanabilir. Kimya motivasyonuyla ilgili yapılacak çalışmaların nitel veya karma araştırma olarak kurgulanması önerilmektedir. Ayrıca; sınıf dışı ortamlarda (outdoor) eğitim verilmesinin öğrencilerin motivasyonunu artıracağı düşülmektedir.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akpınar, B., Batdı, V. ve Dönder, A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi öğrenimine yönelik motivasyon düzeylerinin cinsiyet ve sınıf değişkenine göre değerlendirilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 15-26.
  • Alkan, F. ve Koyuncu, N. (2017). Analyzing the relatıonship between chemistry motivation with chemistry laboratory anixety through structural equation modeling. In The Eurasia Proceedings of Science, Technology, Engineering & Mathematics (EPSTEM) (p. 83-89), 26-29 October 2017, Antalya,Turkey.
  • Aşan, Ö. ve Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. (Ed. H. Can). Denizli: Arıkan Yayınevi.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirme kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Cassady, J. C. ve Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology 27, 270-29.
  • Çetin-Dindar, A. ve Geban, Ö. (2015). Fen bilimleri motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye ve kimyaya uyarlanması: Geçerlilik çalışması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 15-34
  • Deniş Çeliker, H., Tokcan, A. ve Korkubilmez, S. (2015). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon bilimsel yaratıcılığı etkiler mi?. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 167-192.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Kırklareli: Beta Basım.
  • Ergin, A. ve Karataş, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868-887.
  • Eskicioğlu, A. P. ve Alpat, Ş. (2017). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik kimya dersi motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi. JOTCSC, 2(2), 185-212.
  • Eymur, G. ve Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 246-255.
  • Glynn, S. M., Brickman, P., Armstrong, N. ve TaasoobshıRAZ, G. (2011). Science motivation questionnaire II: validation with science majors and nonscience majors. Journal of Research in Science Teaching, 48(10), 1159-1176.
  • Glynn, S. M., Taasoobshırazı, G. ve Brickman, P. (2007). Nonscience majors learning science: a theoretical model of motivation. Journal of Research in Science Teaching, 44(8), 1088–1107.
  • Güvendik, F. (2010). Kimya motivasyon ölçeğinin uyarlanması ve yapı geçerliğinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İlhan, N., Yıldırım, A. ve Sadi Yılmaz, S. (2012). Kimya motivasyon anketi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 297-310.
  • Kara, A. (2008). İlköğretim birinci kademede eğitimde motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 59-78.
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Mubeen, S. ve Reid, N. (2014). The measurement of motivation with science students. European Journal of Educational Research, 3(3), 129-144.
  • Sakar, D. ve Uluçınar-Sağır, Ş. (2018). Fen bilgisi eğitimi öğrencilerinin bilişötesi öğrenme stratejileri, kimya laboratuvar endişeleri ve kimya motivasyon düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelemesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6, 62-74.
  • Salta, K. ve Koulouglıotıs, D. (2011). Students’ motivation to learn chemistry: The Greek case. New Perspectives İn Science Education, 02.03.2019 tarihinde http://conference.pixel-online.net/science/common/download/Paper_pdf/292-SSE20-FP SaltaNPSE-2012.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Sharaabi-Naor, Y., Kesner, M. ve Shwartz, Y. (2014). Enhancing students’ motivation to learn chemistry. Journal of Education, 2(2), 100-123.
  • Şen, Ş. ve Yılmaz, A. (2014). Lise ve üniversite öğrencilerinin kimyaya yönelik motivasyonlarının incelenmesi: Karşılaştırmalı bir Çalışma. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(10), 17-37.
  • Uçkun, S. ve Üzüm, B. (2018). Geçmişten geleceğe yönetim teorileri ve uygulamaları. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö. (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 1-16.
  • Yaşar, M. (2014). İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 59-75.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 231-247.
  • Yılmaz, H. ve Huyugüzel-Çava, P. (2007). Reliability and validity study of the students’ motivation toward science learning (SMTSL) questionnaire. Elementary Education Online, 6(3), 430-440.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serpil Özkurt Sivrikaya 0000-0003-0352-243X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Özkurt Sivrikaya, S. (2019). Kimya Motivasyonuyla İlişkili Değişkenler : KMYO Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 1310-1330. https://doi.org/10.26466/opus.578106