This study was carried out to determine the relationships and differences between teacher self-efficacy and teacher entrepreneurship characteristics of teacher candidates who are studying at Education Faculties. For the purpose of the study, data were collected from the students of two different faculties of education affiliated with Gaziantep University. Correlation analysis performed on the data set showed that there was a positive and statistically significant relationship between teacher candidates' entrepreneurial tendencies and teacher self-efficacy. In addition, the t-test revealed that there were significant differences between the students of Gaziantep Faculty of Education and Nizip Faculty of Education with respect to both entrepreneurship and teacher self-efficacy levels. It was found that the t-test on the gender variable of the prospective teachers differed significantly in terms of entrepreneurial characteristics and teacher self-efficacy in terms of statistically significant difference between men and women. Psychological Counseling and Guidance, Classroom, Social Studies, Mathematics, Turkish and English Language Teaching Departments, which are part of the study, were statistically differentiated statistically in terms of entrepreneurship and teacher self-efficacy. It is possible to think that the motives that improve teacher trainees' entrepreneurship characteristics and the motives that elevate their teacher self-efficacy are the same or similar. This should be considered in the context of curriculum and syllabus design given in the faculties of education of teachers. Thus, it will be possible to educate individuals who are both better trained professionally and who can respond to the needs of the era at a higher level.
Bu çalışma, Eğitim Fakültelerinde okuyan öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik ve öğretmen girişimcilik özellikleri arasındaki ilişki ve farklılıkları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında veriler, Gaziantep Üniversitesine bağlı iki farklı eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarından toplanmıştır. Veri seti üzerinde yapılan korelasyon analizi, öğretmen adaylarının girişimcilik eğilimleri ile öğretmen öz-yeterliği arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak t-testi, Gaziantep Eğitim Fakültesi ve Nizip Eğitim Fakültesi öğrencileri arasında hem girişimcilik hem de öğretmen öz-yeterlik düzeyleri açısından anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının cinsiyet değişkeni bakımından girişimcilik özellikleri ve öğretmen öz-yeterlikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Araştırmanın örneklemini oluşturan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Sınıf, Sosyal Bilgiler, Matematik, Türkçe ve İngilizce Öğretmenliği Bölümleri, girişimcilik ve öğretmen öz-yeterliği açısından istatistiksel olarak ayrıştırılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlardan hareketle öğretmen adaylarının girişimcilik özelliklerini ve motivasyonlarını arttıran güdülerinin aynı veya benzer olduğunu söylemek mümkündür. Bu durum, öğretmenlerin eğitim fakültelerinde verilen müfredat ve müfredat tasarımı bağlamında ele alınabilir. Böylelikle hem profesyonel olarak daha iyi eğitilmiş hem de çağın ihtiyaçlarına daha yüksek düzeyde cevap verebilen bireyler yetiştirmek mümkün olacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 11 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |