In this study, the effect of
various factors on the school support perception of the class and branch
teachers who have inclusive students was investigated. Moreover, it's aimed to
examine teachers' views on ”school support in inclusive education” thanks to
semi-structured interviews. The study group of the quantitative research
consists of 318 teachers (117 class teachers and 201 branch teachers) who work
in primary and secondary schools in Kocaeli province in the 2018-2019 academic
year, apply inclusive education and have inclusive students. The study group of
the qualitative research consists of 20 volunteer teachers who participated in
the quantitative research and have free time for the interviews. The research
is formed by using mixed method that consists of quantitative research methods
and qualitative research methods. In the quantitative research ”Perceived
School Support Scale in İnclusive Education” which was adapted to Turkish by
Arslan and Kılıç (2016) was applied to teachers by using descriptive method of
research. In qualitative research , semi-structured interview technique was
used. In both stages, ”Personal Information Form was used to learn teachers'
personal features. In summarizing the data obtained from the quantitative
study, definitive statistics are presented as tables that consist of average,
standard deviation and standard error depending on the pattern of continuous
variables. Categorical variables are summarized as numbers and percent. The
normality of the numerical variables was checked by the Kolmogorov Smirnov
test. In the comparison of two independent groups, where the numerical
variables have normal distribution, Independent Samples t test was used. In the
comparison of more than two independent groups, One-Way ANOVA test was used if
the numerical variables have normal distribution and if the numerical variables
don't have normal distribution, Kruskal-Wallis H test was used. Pearson's
Correlation Coefficient was used to investigate the relationships between
numerical variables. It is concluded that teachers' perception of school
support in inclusive education vary significantly depending on their
educational background and whether a special education teacher exists in the
schools where they work. However, it's stated that variables such as gender,
age, branch, professional experience, type of education, class size, diagnosis
of inclusive students and existence of school counsellors have no effect on
teachers' perception of school support. In the findings part, the people who
support teachers in the process of inclusive education, the areas in which
teachers need support, the importance and effects of school support and
teachers' opinions on their own competences in inclusive education are examined
in detail.
Special Education Inclusive Education School support Special Needs
Bu çalışmada kaynaştırma öğrencisi bulunan sınıf ve
branş öğretmenlerinin okul desteği algısında çeşitli değişkenlerin etkisi incelenmiştir.
Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşmeler ile öğretmenlerin kaynaştırma eğitiminde
okul desteğine yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırmanın çalışma grubunu;
2018-2019 eğitim öğretim yılında Kocaeli ilinde kaynaştırma eğitimi uygulanan
ilkokul ve orta okullarda görev yapan ve
kaynaştırma öğrencisi bulunan 117 sınıf ve 201 branş öğretmeni olmak üzere
toplamda 318 öğretmen oluşturmuştur. Nitel araştırmanın çalışma grubunu ise
görüşme durumu ve zamanı uygun olan gönüllü 20 öğretmen oluşturmuştur.Araştırma
nicel araştırma yöntemleri ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı
karma yöntemle desenlenmiştir. Nicel
araştırmada betimsel tarama modeli kullanılarak öğretmenlere Arslan ve
Kılıç (2016) tarafından Türkçeye uyarlanan “Kaynaştırma Eğitiminde Algılanan
Okul Destek Ölçeği” uygulanmıştır. Nitel araştırmada yarı yapılandırılmış
görüşme tekniği kullanılmıştır. Her iki aşamada da öğretmenlerin kişisel
bilgilerini öğrenmek için “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Nicel
çalışmadan elde edilen verilerin özetlenmesinde tanımlayıcı istatistikler
sürekli değişkenler için dağılıma bağlı olarak ortalama, standart sapma ve
standart hata olarak tablo halinde verilmiştir. Kategorik değişkenler sayı ve
yüzde olarak özetlenmiştir. Sayısal değişkenlerin normallik testi Kolmogorov Smirnov
testi ile kontrol edilmiştir. Bağımsız iki grup karşılaştırılmalarında, sayısal
değişkenlerin normal dağılım gösterdiği durumlarda Independent Samples t testi
kullanılmıştır. Bağımsız ikiden fazla grup karşılaştırmalarında, sayısal
değişkenlerin normal dağılım gösterdiği durumlarda One-Way ANOVA testi, sayısal
değişkenlerin normal dağılım göstermediği durumlarda Kruskal-Wallis H testi
kullanılmıştır. Sayısal değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesinde
Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır.. Kaynaştırma eğitiminde
öğretmenlerin okul destek algısının, aldıkları eğitime ve görev yaptıkları okullarda özel eğitim
öğretmeni olma değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Ancak cinsiyet, yaş, branş, mesleki kıdem, aldığı eğitim türü, sınıf mevcudu,
kaynaştırma öğrencilerinin tanısı ve rehber öğretmen bulunma durumu gibi
değişkenlerin öğretmenlerin okul desteği algısında bir etkisinin olmadığı
belirlenmiştir. Öğretmenlerin kaynaştırma eğitim sürecinde destek aldıkları konular
ve kişiler, desteğe ihtiyaç duydukları alanlar, okul desteğinin önemi ve
etkileri, kaynaştırma eğitiminde kendi yeterlilikleri hakkındaki görüşleri
bulgular kısmında ayrıntılı olarak ele alınmıştır.
Özel Eğitim Kaynaştırma Eğitimi Okul Desteği Özel Gereksinimli Çocuk
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |