Historically, women’s movements, which started in
our country during the Constitutional years, were strengthened in the 1970s and
institutionalized in the 1990s. Today, a large number of civil society and
Non-Governmental Organizations (NGO) are active in the field of women’s rights
and try to be heard in various media. NGOs in the field should give importance
to public relations in order to reach a large mass as much as possible
especially for the issues such as prevention of violence against women and children
which its success is related to social responsibility sharing. Women NGOs
perform various activities in different media to gain social support, such as
other voluntary organizations. Internet and social media platforms are one of
the main tools women NGOs use to reach the public. What is important here is
how these organizations give information about different subjects in their
fields in other words how they frame their messages. Because framing can affect
personal and social perception. In this study, which aims to make the framing
analysis of the web sites and Facebook shares of ten women NGOs working in our
country, sharings have been analyzed according to the three basic framing
strategies of the social movements which suggested by Gamson (1992) as social,
consensus and collective action frames. As a result of the framing analysis
supported by content analysis, it is concluded that the most preferred frame of
these NGOs is the collective action frame.
Tarihsel olarak ülkemizde başlangıcı Meşrutiyet
yıllarına uzanan kadın hareketleri 1970’lerde güçlenmiş ve 1990’larda da
kurumsallaşmıştır. Bugün kadın hakları alanında çok sayıda Sivil Toplum
Kuruluşu (STK) aktiftir ve çeşitli mecralarda sesini duyurmaya çalışmaktadır.
Kadına ve çocuğa yönelik şiddetin önlenmesi gibi başarısı; toplumsal sorumluluk
paylaşımına bağlı olan konularda mümkün olduğunca geniş bir kitleye
ulaşılabilmesi için alandaki STK’lar halkla ilişkilere önem vermelidir. Kadın STK’ları da
diğer gönüllü kuruluşlar gibi toplumsal destek kazanmak için farklı kitle iletişim
araçlarında çeşitli aktiviteler gerçekleştirirler. Internet ve sosyal medya
platformları kadın STK’larının kamuya ulaşmak için kullandıkları temel
araçlardan biridir. Burada önemli olan bu kuruluşların mesajlarında konuları
ile ilgili nasıl bilgi verdikleri yani çerçeveledikleridir. Çünkü bir konunun
nasıl çerçevelendiği kişisel ve toplumsal algıyı etkileyebilir. Kadın
STK’larının web sitesi ve Facebook paylaşımlarının çerçeveleme analizini
yapmayı hedefleyen bu çalışmada, ülkemizde faaliyet gösteren on kadın STK’sının
internet ve sosyal medya paylaşımları Gamson’un (1992) ortaya koyduğu toplumsal
çerçeve, uzlaşı çerçevesi ve toplu eylem çerçevesi olmak üzere toplumsal
hareketlerin üç temel çerçeveleme stratejisine göre analiz edilmiştir. İçerik analizi
ile desteklenen çerçeve analizi neticesinde sözkonusu STK’ların en fazla tercih
ettiği çerçevenin toplu eylem çerçevesi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |