The main purpose of this study is to present the experiences of
academicians who conducted or have conducted SRP (scientific research project)
in a state university during the project execution process. In the study, the
phenomenological design, which is one of the qualitative research methods, was
employed. In this study, the phenomenon focused on can be expressed as “project
experience". The study group consists of 1 professor, 3 associate
professors, 12 lecturer Dr. and 1 research assistant Dr. In order to obtain
data about the experiences of the academicians on the Project an open-ended
question form, which consisted of five questions, was prepared by the
researchers. Moreover, four questions related to the demographic information
(title, work experience, the number of the conducted projects and the
department) of the study group were asked. The obtained data were analyzed
descriptively by the researchers using the NVivo 11 Qualitative Analysis
Program. According to the findings of the research, the academicians
participated in the study stated that they took part in these projects with the
aim of making contribution to the field. The academicians also expressed that
they found making scientific publications significant and therefore they
involved in the SRP process for making publications. Academicians stated that
while determining the individuals to be included in the project team, they paid
attention to select individuals with high level of field knowledge about the
project. Academicians stated that they
followed a solution-oriented approach and tried to find quick solution
suggestions in a way that did not prevent the progress of the project.
Academicians believed that a disciplined and collaborative approach was
important in this process and thought that it was important for them to produce
publications in this process. The academicians stated that they would be careful
in the selection of individuals who would take part in the project team. Some
of the academicians stated that they would give importance to discipline and
time management during the project process. Another issue that was considered
important by academicians was the preparation process. As a result, it can be
stated that academicians have obtained different and rich experiences from the
processes of their existing project execution that they can make use of in
future project activities.
Bu çalışmanın temel amacı; bir devlet
üniversitesinde BAP (bilimsel araştırma projesi) yürütücülüğü yapmış/yapmakta
olan akademisyenlerin proje yürütme sürecindeki deneyimlerini ortaya koymaktır.
Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseniyle yürütülmüştür. Bu
çalışma çerçevesinde üzerine odaklanılan olgu "proje deneyimi" olarak
ifade edilebilir. Araştırmanın çalışma grubunu; 1 profesör doktor, 3 doçent
doktor, 12 doktor öğretim üyesi ve 1 araştırma görevlisi doktor oluşturmaktadır.
BAP yürütücülüğü yapmış/yapmakta olan akademisyenlerin proje deneyimlerine
ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla dört demografik (unvan, kıdem,
yürütülmüş/yürütülmekte olan proje sayısı ve görev yapılan birim) ve beş açık
uçlu sorudan oluşan bir soru formu hazırlanmıştır. Elde edilen online veriler,
NVivo 11 Nitel Analiz Programı kullanılarak araştırmacılar tarafından betimsel
analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre; akademisyenler
öncelikle alana katkı sağlamak amacıyla bu projelerde yer aldıklarını ifade
etmişlerdir. Akademisyenlerin, ayrıca, yayın yapma amacıyla BAP sürecinde yer
aldıkları ve akademik yayın yapmayı önemsedikleri görülmüştür. Akademisyenler;
proje ekibinde yer alacak bireyler belirlenirken, proje konusunda alan
bilgisine sahip bireylerin yer almasına özen gösterdiklerini belirtmişlerdir.
Elde edilen bulgular doğrultusunda akademisyenler, çözüm odaklı bir yaklaşım
izlediklerini, projenin gidişatını engellemeyecek şekilde hızlı çözüm önerileri
bulmaya çalıştıklarını ifade etmişlerdir. Akademisyenler bu süreçte disiplinli
ve işbirlikçi bir yaklaşımın önemli olduğu ve bu süreçte yayın üretmenin
kendileri için önemli olduğu görüşündedirler. Akademisyenler, proje ekibinde
yer alacak bireylerin seçiminde titiz davranacaklarını ifade etmişlerdir.
Akademisyenlerin bazıları proje sürecinde disiplin ve zaman yönetimine önem
vereceklerini belirtmişlerdir. Akademisyenler tarafından önemsenen bir diğer
konu ise ön hazırlık sürecidir. Araştırmanın sonucuna göre, akademisyenlerin
mevcut proje yürütme süreçlerinde ileriki proje etkinliklerinde
faydalanabilecekleri farklı ve zengin deneyimler elde ettikleri ifade
edilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 21 |