Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilimler Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerinin Eğitim Memnuniyeti Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 23, 1790 - 1808, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.646548

Öz

Bu çalışma sosyal bilimler alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin eğitim memnuniyetini ölçen bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bilgi toplumuna geçiş ile birlikte bilgiye ulaşma imkanları ve hızı artmış buna paralel olarak eğitim alanına verilen önem artmıştır. Eğitimin önem kazanması rekabeti ve üniversitelerin çağa ayak uydurma çabasını hızlandırmıştır. Bu bağlam içerisinde eğitim memnuniyetini ölçme ve değerlendirme faaliyetleri sadece üniversite dışındaki yapıları değil üniversitenin kendi iç kurumlarının da ilgisini çekmeye başlamıştır. Çalışma bu anlamda son yıllarda giderek önem kazanan eğitimde memnuniyet düzeyini çok boyutlu ve doğru bir biçimde ölçen bir ölçek geliştirmenin bu alanda önemli bir katkı sağlayacağını öngörmektedir. Ölçek geliştirme çalışması 2018/2019 eğitim öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesinde öğrenim gören Sosyoloji, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Türk Dili ve Edebiyatı ve Arkeoloji alanlarında öğrenim gören 424 öğrenciye uygulanmıştır. Çalışmada eğitim memnuniyeti açısından sadece hoca ve öğrenci ilişkisine bakılmamış, üniversitenin fiziksel altyapısına sosyal ve kültürel faaliyetlerine, kütüphanenin durumuna üniversitedeki kafe ve eğlence yerlerinin yeterlilik durumu gibi pek çok boyuta bakılarak eğitim memnuniyeti ölçülmüştür. Yapılan analizler doğrultusunda ölçeğin, sosyal bilimler alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin eğitim memnuniyetini ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu ortaya konulmuştur 

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2007). Yükseköğretimde değişim: Global trendler ve yeni mekanizmalar. İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayınları
  • Alves, H., ve Raposo, M. (2007). Conceptual model of student satisfaction in higher education. Total Quality Management, 18(5), 571-588.
  • Athiyaman, A. (1997). Linking student satisfaction and service quality perceptions: the case of university education. European Journal of Marketing, 31(7), 528-40.
  • Bakır, N. Ozan, F., Arslan, M., ve Gegez, A. E. (2016). Üniversite öğrencilerinde memnuniyet oluşturan unsurların saptanması: Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğrencileri İle Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi 38(1), 93-125.
  • Bryant, J. L. (2006). Assessing expectations and perceptions of the campus experience: The Noel-Levitz student satisfaction ınventory. New Directions for Community Colleges, içinde (134, s.25-35). San Francisco, CA: Jossey-Bass
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Basım). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cengiz, E. (2008).Üniversite eğitimi hizmetlerinde algılanan hizmet kalitesine göre pazar bölümlendirme: Karadeniz Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi örneği. Kocaeli Üniversitesi SBE Dergisi, 16(2), 48-67.
  • Cronbach, L. J., ve Shavelson, R. J. (2004). My current thoughts on coefficient alpha and successor procedures. Educational and Psychological Measurement, 64(3), 391-418.
  • Douglas, J., A. Douglas, ve B. Barnes. (2006). Measuring student satisfaction at a UK university. Quality Assurance in Education, 14 251–67
  • Ekinci, C. E. ve Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Eom, S. B., Wen, H. J., ve Ashill, N. (2006). The determinants of students’ perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An empirical investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215–235
  • Hair, J.F. Black, W.C. Babin, B.J. ve Anderson, R.E. (2010). Multivariate data analysis: Global Edition. (7th Edition), London:Pearson Higher Education.
  • Harvey, L. ve Williams, J. (2010). Fifteen years of quality in higher education. Quality in Higher Education, 16(1), 3–36.
  • Hasan, H. F. A., Ilias, A., Rahman, R. A. ve Razak, M. Z. A. (2008). Service quality and student satisfaction: A case study at private higher education ınstitutions. International Business Research, 1(3), 163-175.
  • Ketchen, D.J. ve Bergh, D.D. (2006). Research methodology in strategy and management. Emerald Group Publishing.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • Malik, M. E., Danish, R. Q., ve Usman, A. (2010). The impact of service quality on students’ satisfaction in higher education institutes of Punjab. Journal of Management Research, 2(2), 1–11.
  • Nalbantoğlu, H.Ü. (2003). Üniversite A.Ş.’de ‘Ersatz’ yuppie akademisyen. Toplum ve Bilim.97, 7-42
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. (5. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Şahin, A. E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin Eğitim Fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği (EF-ÖMÜ) ile değerlendirilmesi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 106-122.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R., ve Şahin Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(3), 429-452.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. (First Edition). Washington: American Psychological Association.
  • Yaşlıoğlu M.,M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85

Development of the Educational Satisfaction Scale of University Students Studying in Social Sciences

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 23, 1790 - 1808, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.646548

Öz

This study aims to develop a scale that measures the educational satisfaction of university students studying in the social sciences. With the transition to the information society, the opportunities and speed of access to information have increased and the importance given to education has increased. The importance of education accelerated the competition and the efforts of universities to keep up with the age. In this context, the activities of measuring and evaluating educational satisfaction have started to attract not only the institutions outside the university but also the internal institutions of the university. In this sense, the study predicts that developing a scale that accurately measures the level of satisfaction in education, which has become increasingly important in recent years, will make a significant contribution in this field. The scale development study was applied to 424 students studying Sociology, English Language and Literature, Turkish Language and Literature and Archeology at Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty of Arts and Sciences in 2018/2019 academic year. In this study, not only the relationship between teacher and student was examined in terms of educational satisfaction, education satisfaction was measured by considering the physical infrastructure of the university, its social and cultural activities, the state of the library service, the adequacy status of cafes and entertainment places in the university. As a result of the study, it was revealed that the scale is a valid and reliable scale that measures the educational satisfaction of university students studying in social sciences.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2007). Yükseköğretimde değişim: Global trendler ve yeni mekanizmalar. İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayınları
  • Alves, H., ve Raposo, M. (2007). Conceptual model of student satisfaction in higher education. Total Quality Management, 18(5), 571-588.
  • Athiyaman, A. (1997). Linking student satisfaction and service quality perceptions: the case of university education. European Journal of Marketing, 31(7), 528-40.
  • Bakır, N. Ozan, F., Arslan, M., ve Gegez, A. E. (2016). Üniversite öğrencilerinde memnuniyet oluşturan unsurların saptanması: Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğrencileri İle Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi 38(1), 93-125.
  • Bryant, J. L. (2006). Assessing expectations and perceptions of the campus experience: The Noel-Levitz student satisfaction ınventory. New Directions for Community Colleges, içinde (134, s.25-35). San Francisco, CA: Jossey-Bass
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Basım). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cengiz, E. (2008).Üniversite eğitimi hizmetlerinde algılanan hizmet kalitesine göre pazar bölümlendirme: Karadeniz Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi örneği. Kocaeli Üniversitesi SBE Dergisi, 16(2), 48-67.
  • Cronbach, L. J., ve Shavelson, R. J. (2004). My current thoughts on coefficient alpha and successor procedures. Educational and Psychological Measurement, 64(3), 391-418.
  • Douglas, J., A. Douglas, ve B. Barnes. (2006). Measuring student satisfaction at a UK university. Quality Assurance in Education, 14 251–67
  • Ekinci, C. E. ve Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Eom, S. B., Wen, H. J., ve Ashill, N. (2006). The determinants of students’ perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An empirical investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215–235
  • Hair, J.F. Black, W.C. Babin, B.J. ve Anderson, R.E. (2010). Multivariate data analysis: Global Edition. (7th Edition), London:Pearson Higher Education.
  • Harvey, L. ve Williams, J. (2010). Fifteen years of quality in higher education. Quality in Higher Education, 16(1), 3–36.
  • Hasan, H. F. A., Ilias, A., Rahman, R. A. ve Razak, M. Z. A. (2008). Service quality and student satisfaction: A case study at private higher education ınstitutions. International Business Research, 1(3), 163-175.
  • Ketchen, D.J. ve Bergh, D.D. (2006). Research methodology in strategy and management. Emerald Group Publishing.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • Malik, M. E., Danish, R. Q., ve Usman, A. (2010). The impact of service quality on students’ satisfaction in higher education institutes of Punjab. Journal of Management Research, 2(2), 1–11.
  • Nalbantoğlu, H.Ü. (2003). Üniversite A.Ş.’de ‘Ersatz’ yuppie akademisyen. Toplum ve Bilim.97, 7-42
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. (5. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Şahin, A. E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin Eğitim Fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği (EF-ÖMÜ) ile değerlendirilmesi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 106-122.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R., ve Şahin Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(3), 429-452.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. (First Edition). Washington: American Psychological Association.
  • Yaşlıoğlu M.,M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Gökulu 0000-0003-0374-7487

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2020
Kabul Tarihi 9 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Gökulu, G. (2020). Sosyal Bilimler Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerinin Eğitim Memnuniyeti Ölçeğinin Geliştirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1790-1808. https://doi.org/10.26466/opus.646548