Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Preschool Teachers’ Evaluation of the Current Preschool Education Programme

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 23, 1649 - 1667, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.650624

Öz










This research aimed to identify teachers’ knowledge on the preschool education programme as it is substantial for the programme development process (Göle and Temel, 2015). The checking teachers’ practical approaches to programme regularly provide in depth information about the practicability of the programme. Therefore, this research focused on forty preschool teachers in a county of Osmaniye in order to determine teachers’ knowledge on the programme. For this reason, two different methods were used to collect the data over a year gap so as to cross-check their responses, which are group interviews and survey as mixed method (Cohen, Manion, and Morrison, 2011). As a result, the research shows that there are some conflicts to be solved in terms of practicability of the programme such as having a centralised programme, lack of information on programme and beliving in that they can achieve everything without reading the programme. Thereofore, an action list for future is suggested to be considered.

Kaynakça

  • Alisinanoglu, F., Kesicioglu, O. S., and Mart, M. (2013). Evaluation of pre-school children's development of geometric thought in the UK and Turkey according to Van Hiele Model. International Journal of Education and Research, 1(10), 1-10.
  • Arslan, S., and İlkay, N. (2015). Okulöncesi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 22-32.
  • Atlı, S. (2013). The pre-school education programmes implemented in the European Union countries and Turkey. Journal of Educational Policy Analysis, 2(2), 56-76.
  • Başaran, S., and Ulubey, Ö. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51, 1-38. doi:10.30964/auebfd.417643
  • Bell, J. (2005). Doing your research project: A guide for first-time researchers in education, health and social science. (4th ed.), Maidenhead: Open University Press.
  • Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  • Can Gül, Ş. (2009). Investigation of ealy childhood teachers' and student teachers' perceptions and behaviours about evalucation aspects of 2006 early childhood education programme. Unpublished Master Thesis, Pamukkale University, Denizli.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). London: Routledge.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2011). Research methods in education (7th ed.). Oxon: Routledge.
  • Cömert, S. (2003). 2002 yılı okulöncesi eğitim programı hakkında öğretmen görüşleri ve uygulamaları: Sakarya ili örneği. Unpublished Master Thesis, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. (148204)
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). London: SAGE.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing Among five approaches. London: SAGE.
  • Dilek, H. (2016). TC MEB 2013 okul öncesi eğitim programı ile 2006 programının karşılaştırılması. Pegem Atıf İndeksi, 585-604.
  • Durmuşçelebi, M., and Akkaya, D. (2011). Evaluating teachers' opinion according to 2006 preschool education programme:Kayseri Sample Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 255-272.
  • Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research (4th ed.). London: SAGE.
  • Gall, M. D., Gall, J. P., and Borg, W. R. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). London: Allyn and Bacon.
  • Göle, M., and Temel, F. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684.
  • Köksal, O., Balaban Dağal, A., and Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 46, 379-394.
  • Mart, M., Alisinanoğlu, F., and Kesicioğlu, O. S. (2015). An investigation of preschool teachers use of school gardens in Turkey. The Journal of International Social Research, 8(38), 721-727.
  • Ministry of National Education. (2013). Preschool education programme. Retrieved 23 April 2014 http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Oppenheim, A. N. (1992). Questionnaire design, interviewing and attitude measurement (2nd ed.). London: Continuum.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C., and Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri: Adana ili örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331.
  • Pişgin Çivik, S., Ünüvar, P. and Soylu, B. (2015). Pre-school Education Teacher's Opinion about the Implementation of 2013 Pre-school Education Program. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 174, 693-698.
  • Sarama, J., and Clements, D. H. (2019). From cognition to curriculum to scale. In D. C. Geary, D. B. Berch, and K. Mann Koepke (Eds.), Cognitive Foundations for Improving Mathematical Learning (Vol. 5, p. 143-173). Denver: Academic Press.
  • Şıvgın, N. (2005). Teachers perceptions to educational programmes applied in early years settings: Denizli Sample. Unpublished Master Thesis, Pamukkale University, Denizli.
  • Uzun, H. (2007). The Evaluation of Teachers’ Opinions About the Application of Preschool Education Curriculum in Malatya (a research on Kindergarten). Unpublished Master Thesis, İnönü University, Malatya.

Preschool Teachers’ Evaluation of the Current Preschool Education Programme

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 23, 1649 - 1667, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.650624

Öz

Bu araştırma program geliştirmenin önemli bir öğesi olarak (Göle and Temel, 2015) öğretmenlerin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerini belirlemeyi hedeflemiştir. Öğretmenlerin uygulamaya yönelik yaklaşımlarının düzenli olarak kontrol edilmesi, programın kullanılılışlığı hakkında derinlemesine bilgi sağlar. Bundan dolayı, bu araştırma Osmaniye ilinin bir ilçesinde bulunan 40 okul öncesi öğretmeninin program hakkındaki bilgilerini belirlemeye odaklanmıştır. Bu sebepten, karma yöntemden grup görüşmesi ve anketten (Cohen, Manion and Morrison, 2011) oluşan iki farklı yöntem bir yıllık ara ile öğretmen görüşlerini çapraz kontrol etmek için kullanılmıştır. Sonuç olarak, araştırma programın uygulanabilirliği açısından bazı çözülmesi gereken çelişkiler olduğunu göstermiştir. Örneğin, merkezi program olması, öğretmenlerin program hakkındaki yetersiz bilgisi ve kendilerin daha iyi uygulama yapacağına yönelik var olan inançları. Bunlardan dolayı, yapılacabilecekler birkaç madde ile öneri olarak sunulmuştur. 

Kaynakça

  • Alisinanoglu, F., Kesicioglu, O. S., and Mart, M. (2013). Evaluation of pre-school children's development of geometric thought in the UK and Turkey according to Van Hiele Model. International Journal of Education and Research, 1(10), 1-10.
  • Arslan, S., and İlkay, N. (2015). Okulöncesi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 22-32.
  • Atlı, S. (2013). The pre-school education programmes implemented in the European Union countries and Turkey. Journal of Educational Policy Analysis, 2(2), 56-76.
  • Başaran, S., and Ulubey, Ö. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51, 1-38. doi:10.30964/auebfd.417643
  • Bell, J. (2005). Doing your research project: A guide for first-time researchers in education, health and social science. (4th ed.), Maidenhead: Open University Press.
  • Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  • Can Gül, Ş. (2009). Investigation of ealy childhood teachers' and student teachers' perceptions and behaviours about evalucation aspects of 2006 early childhood education programme. Unpublished Master Thesis, Pamukkale University, Denizli.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). London: Routledge.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2011). Research methods in education (7th ed.). Oxon: Routledge.
  • Cömert, S. (2003). 2002 yılı okulöncesi eğitim programı hakkında öğretmen görüşleri ve uygulamaları: Sakarya ili örneği. Unpublished Master Thesis, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. (148204)
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). London: SAGE.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing Among five approaches. London: SAGE.
  • Dilek, H. (2016). TC MEB 2013 okul öncesi eğitim programı ile 2006 programının karşılaştırılması. Pegem Atıf İndeksi, 585-604.
  • Durmuşçelebi, M., and Akkaya, D. (2011). Evaluating teachers' opinion according to 2006 preschool education programme:Kayseri Sample Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 255-272.
  • Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research (4th ed.). London: SAGE.
  • Gall, M. D., Gall, J. P., and Borg, W. R. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). London: Allyn and Bacon.
  • Göle, M., and Temel, F. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684.
  • Köksal, O., Balaban Dağal, A., and Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 46, 379-394.
  • Mart, M., Alisinanoğlu, F., and Kesicioğlu, O. S. (2015). An investigation of preschool teachers use of school gardens in Turkey. The Journal of International Social Research, 8(38), 721-727.
  • Ministry of National Education. (2013). Preschool education programme. Retrieved 23 April 2014 http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Oppenheim, A. N. (1992). Questionnaire design, interviewing and attitude measurement (2nd ed.). London: Continuum.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C., and Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri: Adana ili örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331.
  • Pişgin Çivik, S., Ünüvar, P. and Soylu, B. (2015). Pre-school Education Teacher's Opinion about the Implementation of 2013 Pre-school Education Program. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 174, 693-698.
  • Sarama, J., and Clements, D. H. (2019). From cognition to curriculum to scale. In D. C. Geary, D. B. Berch, and K. Mann Koepke (Eds.), Cognitive Foundations for Improving Mathematical Learning (Vol. 5, p. 143-173). Denver: Academic Press.
  • Şıvgın, N. (2005). Teachers perceptions to educational programmes applied in early years settings: Denizli Sample. Unpublished Master Thesis, Pamukkale University, Denizli.
  • Uzun, H. (2007). The Evaluation of Teachers’ Opinions About the Application of Preschool Education Curriculum in Malatya (a research on Kindergarten). Unpublished Master Thesis, İnönü University, Malatya.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Mart 0000-0001-5055-9951

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2020
Kabul Tarihi 9 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Mart, M. (2020). Preschool Teachers’ Evaluation of the Current Preschool Education Programme. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1649-1667. https://doi.org/10.26466/opus.650624