Araştırma Makalesi
PDF Zotero Mendeley EndNote BibTex Kaynak Göster

Determining the Metaphors of the Students in the Child Development Program for the Concepts of “Child” and “Child Development

Yıl 2020, Cilt 15, Sayı 25, 3654 - 3683, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.654029

Öz

The aim of this study is to determine the perceptions of the students in the child development program about the concepts of “child” and “child development” by means of metaphors. A qualitative research method phenomenology pattern was used in the study. 104 students participated voluntarily with a non-random sampling method. A semi-structured interview form was used to collect data. Descriptive and content analyzes were preferred for data analysis. As a result of the interpretation of the analysis; 51 different metaphors for the concept of children and the first three most frequently metaphors were found to be play dough, empty plates, and dough. It was found that these metaphors were given due to their characteristics such as being able to teach, take shape, give happiness, receive attention and love and reflect what they have learned. It was determined that 71 different metaphors for the concept of child development and the first three most frequently metaphors were a tree, mother and life. It was found that these metaphors were given because of their characteristics such as giving education, teaching, shaping, giving direction and meeting the needs. In general, It was determined that the second-grade students consider that the "child" can be educated and the first-grade students regarded as a source of happiness. In addition, it was found that a significant number of first and second-year students considered child development as informative. In line with the results, recommendations were made.

Kaynakça

  • Akgün E. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Aral, N., Fındık Tanrıbuyurdu, E., Yurteri Tiryaki, A., Sağlam, M., ve Aysu, B. (2015). Türkiye’de çocuk gelişimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(1), 7-16.
  • Argyropoulou, E.ve Hatira, K., (2014). Metaphors and drawings as research tools of head teachers' perceptions on their management and leadership roles and responsibilities. European Early Childhood Education Research Journal, 22(4), 496-512. https://doi.org/10.1080/13502-93X.2014.947832
  • Arık, S., ve Yılmaz, M. (2017). Attitudes of science teachers towards environmental problems and their metaphorical perceptions for environmental pollution. Kastamonu Education Journal, 25(3), 1147-1164.
  • Bağcı, H., ve Aslan Bağcı, Ö. (2018). Çocuk gelişimi programı öğrencilerinin bilgi okuryazarlıkları ile kişisel gelişim yönelimlerinin incelenmesi. Turkish Studies Information Technologies & Applied Sciences, 13(6), 39-52, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13375
  • Bölükbaş, N., Kahraman, A., Kahraman, Y., ve Kalaycı, G. (2010). Ordu ili kız meslek lisesi çocuk gelişimi bölümü son sınıf öğrencilerinin çocuklara yönelik ilk yardım uygulamaları ile ilgili bilgi düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3) , 52-59
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Cameron, L. (2010). Discourse context and the development of metaphor in children. Current Issues in Language and Society, 3(1), 49-64. https://doi.org/10.1080/13520529609615452
  • Ceylan, M . (2019). Doğa etkinliklerine katılan çocukların “doğa” kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6 (2), 38-48.
  • Demirbaş, E. A. (2015). Çocuk gelişimi bölümü üniversite öğrencilerinin “çocuk” kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 295-303.
  • Demirkuş, N. (2019). Öğrenme öğretmen kuram ve yaklaşımları ders notları. 28.11.2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/omk.html adresinden erişilmiştir.
  • Glesne, C. (2013). Introduction to qualitative research (Trans. Ed. Ersoy, A., ve Yalcinoglu, P.). Ankara: Anı Publishing.
  • Harman. G. ve Şeker, R., (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel araştırma yapmaya yönelik metaforik algıları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35,109-123.
  • Hove, G. Schauwer, E., Mortier, K., Bosteels, S., Desnerck, G., ve Loon, J. (2009). Working with mothers and fathers of children with disabilities: metaphors used by parents in a continuing dialogue. European Early Childhood Education Research Journal, 17(2), 187-201, https://doi.org/10.1080/13502930902951379
  • Karakuyu, A. (2016). Çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin bakışıyla çocuk istismarı. 2. International Congress of Social Sciences, China to Adriatic, Hatay, Türkiye
  • Kuyucu, Y., Şahin, M., ve Kapıcıoğlu, O. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin “çocuk” kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 43-53.
  • Lecce, S., Ronchı, L., Del Sette, P., Bıschettı, L., ve Bambını, V. (2019). Interpreting physical and mental metaphors: Is Theory of Mind associated with pragmatics in middle childhood? Journal of Child Language, 46(2), 393-407. doi:10.1017/S030500091800048X
  • McGlone, M. S. (2007). What is the explanatory value of a conceptual metaphor? Language and Communication, 27(2), 109-126,https://doi.org/-10.1016/j.langcom.2006.02.016
  • Melogno, S. Pinto, M. A., veOrsolini, M. (2017). Novel metaphors comprehension in a child with high-functioning autism spectrum disorder: A study on assessment and treatment. Frontiers in Psychology, 7, 1-8, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.02004
  • Merriam, S. B. (2013). A guide for qualitative research design and implementation (Trans. Ed. Turan, S.). Ankara: Nobel Publishing.
  • Miles, B. M., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publication.
  • Özdemir, T. Y., ve Orhan, M. (2019). Öğretmenlerin okul, okul yöneticisi ve öğrenci velisi kavramlarına yönelik metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 701-726.
  • Pesen, A. (2015). Ebeveynlerin “çocuk” kavramına yükledikleri metaforlar. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(15), 731-748.
  • Pesen, A., Kara, İ., ve Gedik, M. (2015). Çocuk gelişimi bölümü 2. sınıf öğrencilerinin “müdür” kavramına ilişkin metafor algıları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 28-48.
  • Piaget, J. (2010). Çocuğun gözü ile Dünya (Çeviren; Yerguz, İ). Ankara: Dost yayınları (Orijinal basım PressUniversitaires de France in 1947).
  • Piaget, J. (2011). Çocukta akıl yürütme ve karar verme (Çev. Siyavuşgil, S.E.). Ankara: Palme yayıncılık
  • Pramling, N. (2010). Unearthing metaphors: Figurativeness in teacher-child talk about soil and related matters. Early Childhood Education Journal, 38, 57-64.
  • Şahin, A. (2019). Eğitimde bilişim teknolojisi kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri: Metafor çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(31), 121-159, DOI:10.14520/adyusbd.492882
  • Semino, E. (2008). Metaphor in discourse. Cambridge UniversityPress
  • Shiu, S., Wang, S., ve Chen, Y. (2020). The effects of a small scale intervention to develop self-regulation in kindergarten children. Early Child Development and Care, 190(3), 333-347. https://doi.org/10.1080/03-004430.2018.1471474
  • Szokolszky, A. (2019). Perceiving metaphors: An approach from developmental ecological psychology. Metaphor and Symbol, 34(1), 17-32, https://doi.org/10.1080/10926488.2019.1591724
  • Tepetaş Cengiz, Ş. (2017). Çocuk ve çocukluk kavramı (Çocuk hakları Editör Meray, Z). Ankara: Pegeme yayıncılık
  • Tompkins, P., ve Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. The Caroline Newsletter, https://www.cleanlanguage.co.uk/Magic-of-Metaphor.html adresinden erişilmiştir.
  • Uysal Bayrak, H. (2019). Ebeveynlerin gözünden çocuk istismarı: Metaforik bir çalışma. Journal of Society& Social Work, 30(2), 376-389.
  • Uysal, A , Sola Özgüç, C. ve Uzunkol, E . (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının Rehberlik ve Araştırma Merkezlerine ilişkin metaforik algıları. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 48-63 . DOI: 10.33400/kuje.554572
  • Yating Y. (2019). Metaphorical representations of “leftover women”: between traditional patriarchy and modern egalitarianism.Social Semiotics, DOI: 10.1080/10350330.2019.1625515
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publishing.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk eğitiminde masalın yeri (Bin bir gece masalları örneği). SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 299-306.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. ve Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
  • Zembat, R., Tunçeli, H. İ., ve Akşin, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “okul yöneticisi” kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması. Hacettepe UniversityFaculty of HealthSciencejournal, 1(2), 446-459.

Çocuk Gelişimi Programında Okuyan Öğrencilerin “Çocuk” ve “Çocuk Gelişimi” Kavramlarına Yönelik Metaforlarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt 15, Sayı 25, 3654 - 3683, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.654029

Öz

Çalışmanın amacı çocuk gelişimi programında okuyan öğrencilerin “çocuk” ve “çocuk gelişimi” kavramlarına yönelik algılarını metaforlar yolu ile belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi olgubilim deseni kullanılmıştır. Seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi ile 104 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizleri tercih edilmiştir. Analizlerin yorumlanması sonucunda; çocuk kavramına yönelik 51 farklı metafor ve en çok tekrarlanan ilk üç metaforun oyun hamuru, boş levha ve hamur olduğu tespit edilmiştir. Bu metaforlar öğretilebilen, şekil alabilen, mutluluk veren, ilgi görmesi ve sevgi alması gereken, öğrendiklerini yansıtabilen gibi özelliklerinden dolayı verildiği tespit edilmiştir. Çocuk gelişimi kavramına yönelik 71 farklı metafor ve en çok tekrarlanan ilk üç metaforun ağaç, anne ve hayat olduğu belirlenmiştir. Bu metaforların eğitim vermesi, öğretmesi, şekil vermesi, yön vermesi ve ihtiyaçları karşılaması gibi özelliklerinden dolayı verildiği tespit edilmiştir. Genel olarak ikinci sınıfların çocuğu eğitilebilir birinci sınıfların ise mutluluk kaynağı olarak gördükleri belirlenmiştir. Ayrıca birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin önemli bir bölümünün çocuk gelişimini bilgi verici olarak gördükleri tespit edilmiştir. Sonuçların paralelinde öneriler belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Akgün E. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Aral, N., Fındık Tanrıbuyurdu, E., Yurteri Tiryaki, A., Sağlam, M., ve Aysu, B. (2015). Türkiye’de çocuk gelişimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(1), 7-16.
  • Argyropoulou, E.ve Hatira, K., (2014). Metaphors and drawings as research tools of head teachers' perceptions on their management and leadership roles and responsibilities. European Early Childhood Education Research Journal, 22(4), 496-512. https://doi.org/10.1080/13502-93X.2014.947832
  • Arık, S., ve Yılmaz, M. (2017). Attitudes of science teachers towards environmental problems and their metaphorical perceptions for environmental pollution. Kastamonu Education Journal, 25(3), 1147-1164.
  • Bağcı, H., ve Aslan Bağcı, Ö. (2018). Çocuk gelişimi programı öğrencilerinin bilgi okuryazarlıkları ile kişisel gelişim yönelimlerinin incelenmesi. Turkish Studies Information Technologies & Applied Sciences, 13(6), 39-52, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13375
  • Bölükbaş, N., Kahraman, A., Kahraman, Y., ve Kalaycı, G. (2010). Ordu ili kız meslek lisesi çocuk gelişimi bölümü son sınıf öğrencilerinin çocuklara yönelik ilk yardım uygulamaları ile ilgili bilgi düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3) , 52-59
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Cameron, L. (2010). Discourse context and the development of metaphor in children. Current Issues in Language and Society, 3(1), 49-64. https://doi.org/10.1080/13520529609615452
  • Ceylan, M . (2019). Doğa etkinliklerine katılan çocukların “doğa” kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6 (2), 38-48.
  • Demirbaş, E. A. (2015). Çocuk gelişimi bölümü üniversite öğrencilerinin “çocuk” kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 295-303.
  • Demirkuş, N. (2019). Öğrenme öğretmen kuram ve yaklaşımları ders notları. 28.11.2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/omk.html adresinden erişilmiştir.
  • Glesne, C. (2013). Introduction to qualitative research (Trans. Ed. Ersoy, A., ve Yalcinoglu, P.). Ankara: Anı Publishing.
  • Harman. G. ve Şeker, R., (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel araştırma yapmaya yönelik metaforik algıları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35,109-123.
  • Hove, G. Schauwer, E., Mortier, K., Bosteels, S., Desnerck, G., ve Loon, J. (2009). Working with mothers and fathers of children with disabilities: metaphors used by parents in a continuing dialogue. European Early Childhood Education Research Journal, 17(2), 187-201, https://doi.org/10.1080/13502930902951379
  • Karakuyu, A. (2016). Çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin bakışıyla çocuk istismarı. 2. International Congress of Social Sciences, China to Adriatic, Hatay, Türkiye
  • Kuyucu, Y., Şahin, M., ve Kapıcıoğlu, O. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin “çocuk” kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 43-53.
  • Lecce, S., Ronchı, L., Del Sette, P., Bıschettı, L., ve Bambını, V. (2019). Interpreting physical and mental metaphors: Is Theory of Mind associated with pragmatics in middle childhood? Journal of Child Language, 46(2), 393-407. doi:10.1017/S030500091800048X
  • McGlone, M. S. (2007). What is the explanatory value of a conceptual metaphor? Language and Communication, 27(2), 109-126,https://doi.org/-10.1016/j.langcom.2006.02.016
  • Melogno, S. Pinto, M. A., veOrsolini, M. (2017). Novel metaphors comprehension in a child with high-functioning autism spectrum disorder: A study on assessment and treatment. Frontiers in Psychology, 7, 1-8, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.02004
  • Merriam, S. B. (2013). A guide for qualitative research design and implementation (Trans. Ed. Turan, S.). Ankara: Nobel Publishing.
  • Miles, B. M., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publication.
  • Özdemir, T. Y., ve Orhan, M. (2019). Öğretmenlerin okul, okul yöneticisi ve öğrenci velisi kavramlarına yönelik metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 701-726.
  • Pesen, A. (2015). Ebeveynlerin “çocuk” kavramına yükledikleri metaforlar. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(15), 731-748.
  • Pesen, A., Kara, İ., ve Gedik, M. (2015). Çocuk gelişimi bölümü 2. sınıf öğrencilerinin “müdür” kavramına ilişkin metafor algıları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 28-48.
  • Piaget, J. (2010). Çocuğun gözü ile Dünya (Çeviren; Yerguz, İ). Ankara: Dost yayınları (Orijinal basım PressUniversitaires de France in 1947).
  • Piaget, J. (2011). Çocukta akıl yürütme ve karar verme (Çev. Siyavuşgil, S.E.). Ankara: Palme yayıncılık
  • Pramling, N. (2010). Unearthing metaphors: Figurativeness in teacher-child talk about soil and related matters. Early Childhood Education Journal, 38, 57-64.
  • Şahin, A. (2019). Eğitimde bilişim teknolojisi kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri: Metafor çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(31), 121-159, DOI:10.14520/adyusbd.492882
  • Semino, E. (2008). Metaphor in discourse. Cambridge UniversityPress
  • Shiu, S., Wang, S., ve Chen, Y. (2020). The effects of a small scale intervention to develop self-regulation in kindergarten children. Early Child Development and Care, 190(3), 333-347. https://doi.org/10.1080/03-004430.2018.1471474
  • Szokolszky, A. (2019). Perceiving metaphors: An approach from developmental ecological psychology. Metaphor and Symbol, 34(1), 17-32, https://doi.org/10.1080/10926488.2019.1591724
  • Tepetaş Cengiz, Ş. (2017). Çocuk ve çocukluk kavramı (Çocuk hakları Editör Meray, Z). Ankara: Pegeme yayıncılık
  • Tompkins, P., ve Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. The Caroline Newsletter, https://www.cleanlanguage.co.uk/Magic-of-Metaphor.html adresinden erişilmiştir.
  • Uysal Bayrak, H. (2019). Ebeveynlerin gözünden çocuk istismarı: Metaforik bir çalışma. Journal of Society& Social Work, 30(2), 376-389.
  • Uysal, A , Sola Özgüç, C. ve Uzunkol, E . (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının Rehberlik ve Araştırma Merkezlerine ilişkin metaforik algıları. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 48-63 . DOI: 10.33400/kuje.554572
  • Yating Y. (2019). Metaphorical representations of “leftover women”: between traditional patriarchy and modern egalitarianism.Social Semiotics, DOI: 10.1080/10350330.2019.1625515
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publishing.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk eğitiminde masalın yeri (Bin bir gece masalları örneği). SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 299-306.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. ve Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
  • Zembat, R., Tunçeli, H. İ., ve Akşin, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “okul yöneticisi” kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması. Hacettepe UniversityFaculty of HealthSciencejournal, 1(2), 446-459.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih GÜLEN (Sorumlu Yazar)
Muş Alparslan Üniversitesi
0000-0001-5092-0495
Türkiye


İsmail DÖNMEZ
Muş Alparslan Üniversitesi
0000-0002-7792-0169
Türkiye

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Yayınlandığı Sayı Yıl 2020, Cilt 15, Sayı 25

Kaynak Göster

APA Gülen, S. & Dönmez, İ. (2020). Çocuk Gelişimi Programında Okuyan Öğrencilerin “Çocuk” ve “Çocuk Gelişimi” Kavramlarına Yönelik Metaforlarının Belirlenmesi . OPUS International Journal of Society Researches , 15 (25) , 3654-3683 . DOI: 10.26466/opus.654029