With the advancement of technology and the introduction of digital applications into the living space, the transition to digitalization in education began to take place gradually. Studies on this subject positioned the use of technology played a secondary role in education. Following the declaration of a pandemic by the World Health Organization on March 12, 2020, all schools providing formal education in our country were closed. After this sudden development, starting from kindergarten, primary school, middle school, high school and universities changed their systems in a short period of a week and switched to digital education remotely through screens. Classes in formal education began to be simulated through screens by replacing them with virtual applications. Instead of real classes, the operational twin was engaged and the use of technology started to be tested in the simulation universe consisting of virtual classes. In this period, the students used the screens where they played games or spent their times for educational causes. Purpose of the research; the aim of this course is to investigate on which screens the educational contents simulated in a virtual environment through communication technologies are experienced. In this context, distance education studies in virtual classrooms created through digital screens during the pandemic period are discussed. In the research; descriptive analysis was conducted by examining the educational contents and virtual classroom applications that kindergarten, primary school, secondary school and university students accessed through different screens during the pandemic period whwn the schools were closed. In this research findings, it was observed that new media applications were used more than the television screen. One of the areas of use of the new media that is open to interaction is its structure suitable for performative learning in the field of education that we didn't know until today. New media supports content suitable for visualization and simulation. Thus, it allows more effective use than the television screen that exised before it. It is thought that when the new generation formal education that will be a source for the ‘Smart Society’ returns to formal education, a system that focuses on technology and screens are used more.
Teknolojinin ilerlemesi ve dijital uygulamaların yaşam alanına girmesiyle birlikte eğitim alanında da dijitalizasyona geçiş başladı. Bu konuda süregelen çalışmalar teknoloji kullanımını eğitimde yardımcı unsur olarak konumlandırıyordu. 12 Mart 2020 tarihinde Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi ilan edilmesinin ardından ülkemizde örgün eğitim veren tüm okullar kapatıldı. Bu ani gelişmenin ardından anaokulundan başlayarak, ilkokul, orta öğretim ve üniversiteler bir hafta gibi kısa bir sürede hızla uygulayageldikleri sistemi değiştirip ekranlar aracılığıyla uzaktan dijital eğitime geçti. Örgün öğretimdeki sınıflar sanal uygulamaları ile yer değiştirerek ekranlar aracılığıyla simüle edilmeye başlandı. Gerçek sınıflar yerine işlemsel ikizi devreye girmişti ve sanal sınıflardan oluşan simülasyon evreninde teknoloji kullanımı test edilmeye başlandı. Bu dönemde öğrenciler oyun oynadıkları yada boş vakitlerini değerlendirdikleri ekranları eğitim amaçlı kullanır olmuşlardı. Çalışmanın amacı; iletişim teknolojileri aracılığıyla sanal ortamda simüle edilen eğitim içeriklerinin hangi ekranlar üzerinden deneyimlendiğini araştırmaktır. Bu bağlamda pandemi döneminde dijital ekranlar aracılığıyla oluşturulan sanal sınıflarda yapılan uzaktan eğitim çalışmaları ele alınmaktadıır. Araştırmada; anaokulu, ilkokul, orta öğretim ve üniversite öğrencilerinin okulların kapalı olduğu pandemi döneminde, farklı ekranlar üzerinden ulaştıkları eğitim içerikleri ve sanal sınıf uygulamaları görsel materyaller üzerinden incelenerek betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma bulgularında öğrenciler tarafından televizyon ekranından daha çok yeni medya uygulamalarının kullanıldığı gözlenmiştir. Etkileşime açık yeni medyanın kullanım alanlarından birisi de bugüne kadar öne çıkmayan eğitim alanında performatif öğrenmeye uygun yapısıdır. Yeni medya görselleştirme ve simülasyona uygun içeriği desteklemektedir. Böylece kendisinden önce varolan televizyon ekranından daha efektif kullanıma izin vermektedir. ‘Akıllı toplum’a kaynaklık edecek yeni nesil örgün eğitime döndüğünde teknolojiyi merkeze alan ve ekranların daha fazla kullanıldığı bir sisteme geçileceği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 29 |