Bu araştırma, 40 yaş ve üstü öğretmenlerin emekliliği planlama sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Ordu ilindeki 2018-2019 eğitim-öğretim yılında okulların farklı kademelerinde görev yapmakta olan 40 yaş ve üstü öğretmenler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği kullanılmıştır. Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği, Finansal Planlama, Yaşam Tarzı Planlama, Psikososyal Planlama ve Sağlık Planlama olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin toplam bir boyutu bulunmamaktadır. Tüm değerlendirmeler dört ayrı alt boyut üzerinden yapılmaktadır. Tüm alt boyutların aritmetik ortalamaları “3”e çok yakındır. Ölçek alt boyut ortalamalarının tümü 2.61-3.40 ortalamalar arasında bulunan “benim için doğru olup olmadığından emin değilim” ölçeğinde yer almıştır. Elde edilen bu sonuçtan genel olarak öğretmenlerin emekliliği planlamada orta düzeyde bulundukları anlaşılmıştır. Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği alt boyutlarının aritmetik ortalamaları sıralandığında, emekliliği planlamada ilk sırayı sağlık boyutu yer almıştır (x̄=3.15). Bu alt boyutu (x̄=3.14) ile yaşam tarzını planlama alt boyutu çok yakından izlemiştir. Üçüncü sırada (x̄=2.96) ile emekliliği finansal açıdan planlama alt boyutu bulunmaktadır. Son sırada ise (x̄=2.80) ile emekliliği psikososyal açıdan planlama alt boyutu bulunmaktadır. Bu alt boyutta öğretmenlerin mevcut ve gelecekte sahip olacakları rollerin değerlendirilmesi yapılmaktadır.
Araştırma sonucunda; finansal planlama alt boyutunda medeni durum, okul türü, branş, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre, yaşam tarzı planlama alt boyutunda yaş ve ev sahibi olma durumu değişkenlerine göre, psikososyal planlama alt boyutunda cinsiyet, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre, sağlık planlama alt boyutunda ise yaş, okul türü, branş, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çocuk sayısı değişkenine göre, Emekliliği Planlama Süreci alt boyutlarından hiçbirinde anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Yüksek Lisans tezinden üretilmiştir.
Bu araştırma, 40 yaş ve üstü öğretmenlerin emekliliği planlama sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Ordu ilindeki 2018-2019 eğitim-öğretim yılında okulların farklı kademelerinde görev yapmakta olan 40 yaş ve üstü öğretmenler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği kullanılmıştır. Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği, Finansal Planlama, Yaşam Tarzı Planlama, Psikososyal Planlama ve Sağlık Planlama olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin toplam bir boyutu bulunmamaktadır. Tüm değerlendirmeler dört ayrı alt boyut üzerinden yapılmaktadır. Tüm alt boyutların aritmetik ortalamaları “3”e çok yakındır. Ölçek alt boyut ortalamalarının tümü 2.61-3.40 ortalamalar arasında bulunan “benim için doğru olup olmadığından emin değilim” ölçeğinde yer almıştır. Elde edilen bu sonuçtan genel olarak öğretmenlerin emekliliği planlamada orta düzeyde bulundukları anlaşılmıştır. Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği alt boyutlarının aritmetik ortalamaları sıralandığında, emekliliği planlamada ilk sırayı sağlık boyutu yer almıştır (x̄=3.15). Bu alt boyutu (x̄=3.14) ile yaşam tarzını planlama alt boyutu çok yakından izlemiştir. Üçüncü sırada (x̄=2.96) ile emekliliği finansal açıdan planlama alt boyutu bulunmaktadır. Son sırada ise (x̄=2.80) ile emekliliği psikososyal açıdan planlama alt boyutu bulunmaktadır. Bu alt boyutta öğretmenlerin mevcut ve gelecekte sahip olacakları rollerin değerlendirilmesi yapılmaktadır.
Araştırma sonucunda; finansal planlama alt boyutunda medeni durum, okul türü, branş, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre, yaşam tarzı planlama alt boyutunda yaş ve ev sahibi olma durumu değişkenlerine göre, psikososyal planlama alt boyutunda cinsiyet, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre, sağlık planlama alt boyutunda ise yaş, okul türü, branş, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çocuk sayısı değişkenine göre, Emekliliği Planlama Süreci alt boyutlarından hiçbirinde anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 10 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: Eğitim ve Toplum Özel sayısı |