Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Being a Student in Sport Sciences: A Metaphor Study

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 38, 5210 - 5227, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.841871

Öz

The purpose of this study was to discover the perceptions of university students studying undergraduate in sports sciences about education in this field through the metaphors they produce. For this purpose, the phenomenology pattern, as part of qualitative research approaches, was used in the research. 83 university students (Kastamonu University, Siirt University, Mehmet Akif Ersoy University and Karamanoğlu Mehmetbey University) who were selected according to maximum diversity sampling as part of purposeful sampling methods participated in the study. The personal information form and semi-structured forms developed by the researcher were used in the data collection phase. While analyzing the data, the metaphors created by the participants for the concept of “Sports sciences undergraduate student” were listed and categorized. In the analysis of the data; content analysis method was used. Metaphors obtained within the scope of the research; It indicated that being a student in the field of sports science was perceived as a process that requires effort, discipline and talent, has the opportunity to apply different sports branches, and contributes to being an instructive, leader and versatile individuals. In addition, it was seen that the participants evaluate this process as a pleasant education process in a valuable field, as well as emphasizing the problems of education and employment problems.

Kaynakça

  • Açıkada, C. (1992). Beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirmede müfredat programı sorunları. Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 3-13.
  • Açıkada, C. (1997). Türkiye'de spor eğitimi veren kurumlarin yeniden yapılanması ve hakemli çalışmaların gelişimi. Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 17-42.
  • Arun, A. C. (1990). Türkiye'de Cumhuriyet devrinde beden eğitimi öğretmeni yetiştirme çalışmaları ve aşamaları. Journal of Physical Education and Sports Studies, 1(1), 9-13.
  • Aydın, E. (2017). Besyo öğrencilerinin öğrenim gördükleri bölüm ile umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. Journal of International Social Research, 10(49), 263-267. doi: 10.17719/jisr.2017.1577
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. [S.B. Demir (Ed.), G. Hacıömeroğlu, (Çev.)]. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. ve Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications. https://tinyurl.com/y2gkmkma adresinden erişildi.
  • Çetinkaya, G. ve İmamoğlu, G. (2018). Üniversite spor eğitimli öğrencilerin liderlik yönelimlerinin farkli değişkenlere göre araştırılması. Journal of International Social Research, 11(59), 719-725. doi: 10.17719/jisr.2018.2681
  • Günay, N. (2013). Atatürk döneminde Türkiye’de beden eğitiminin gelişimi ve Gazi Beden Terbiyesi Bölümü. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 29(85), 72-100.
  • Güven, Ö. (1996). Türkiye'de Cumhuriyet döneminde beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştiren okulların eğitimini hazırlayıcı çalışmalar. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 70-82.
  • Hawkes, T. (2017). Metaphor (Vol. 24). Taylor & Francis.
  • Ilgar, E. A. ve Cihan, B. B. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 81-92.
  • Kesić, D. ve Muhić, Е. (2013). Sports in metaphor and metaphor in sports. Sport Logia, 9(1), 28-33. doi: 10.5550/sgia.130901.en.004K
  • Kırımoğlu, H. (2010). Türkiye'deki beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin istihdam sorunu açısından umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 18(1), 37-46.
  • Koç, Ş. (1992). Neden spor bilimleri fakültesi? Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 3(9), 11-16.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. doi: 10.1080/00228958.2005.10532066
  • Lincoln, Y. S. ve Guba E. G. (1985). Naturalistic İnquiry (Vol. 75). Sage. https://tinyurl.com/y3jm79so adresinden erişildi.
  • Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing Qualitative Research. London: Sage
  • Namlı, A. K. ve Temel, C. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programinin değerlendirilmesi ve program önerisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 321-351.
  • Namlı, A., Temel, C., & Güllü, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin ürettikleri metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 479-496.
  • Sağın, A. E. (2018). Öğretmen dönüşümü özelinde beden eğitimi öğretmenliği: Nereden? nereye? (Master's thesis, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Üstün, G., Dedekoç, Ş., Kavalalı, T., Öztürk, F., Sapcı, Y. ve Can, S. (2014). Üniversite son sınıf öğrencilerinin iş bulmaya ilişkin umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 200-221.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (t.y). İstatikler. 28.03.2020 tarihinde erişilmiştir.

Spor Bilimleri Alanında Öğrenci Olmak: Bir Metafor Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 38, 5210 - 5227, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.841871

Öz

Bu araştırmanın amacı, spor bilimleri alanında lisans öğrenimi görmekte olan üniversite öğrenicilerinin, bu alanda eğitim öğretim görmek konusundaki algılarını ürettikleri metaforlar yoluyla keşfetmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel araştırma yaklaşımla-rından fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmaya amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile seçilen 83 üniversite öğrencisi (Kastamonu Üniversitesi, Siirt Üniversitesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi ve Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi) katılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış formlar kullanılmıştır. Verilerin analizinde; içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi yapılırken “Spor bilimleri alanı lisans öğrencisi” kavramına yönelik, katılımcıların oluşturduğu metaforlar listelenerek, kategorilere ayrılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen metaforlar spor bilimleri alanında lisans öğrencisi olmanın; çaba, disiplin ve yetenek gerektiren, farklı sportif branşları uygulama olanağı bulunan, öğretici lider ve çok yönlü bireyler olmaya katkı veren bir süreç olarak algılandığına işaret etmektedir. Ayrıca katılımcıların bu süreci, değerli bir alanda keyifli eğitim öğretim süreci olarak değerlendirmelerinin yanı sıra eğitim öğretim yetersizlikleri ve istihdam sorunlarına da vurgu yaptıkları görülmektedir.

Kaynakça

  • Açıkada, C. (1992). Beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirmede müfredat programı sorunları. Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 3-13.
  • Açıkada, C. (1997). Türkiye'de spor eğitimi veren kurumlarin yeniden yapılanması ve hakemli çalışmaların gelişimi. Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 17-42.
  • Arun, A. C. (1990). Türkiye'de Cumhuriyet devrinde beden eğitimi öğretmeni yetiştirme çalışmaları ve aşamaları. Journal of Physical Education and Sports Studies, 1(1), 9-13.
  • Aydın, E. (2017). Besyo öğrencilerinin öğrenim gördükleri bölüm ile umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. Journal of International Social Research, 10(49), 263-267. doi: 10.17719/jisr.2017.1577
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. [S.B. Demir (Ed.), G. Hacıömeroğlu, (Çev.)]. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. ve Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications. https://tinyurl.com/y2gkmkma adresinden erişildi.
  • Çetinkaya, G. ve İmamoğlu, G. (2018). Üniversite spor eğitimli öğrencilerin liderlik yönelimlerinin farkli değişkenlere göre araştırılması. Journal of International Social Research, 11(59), 719-725. doi: 10.17719/jisr.2018.2681
  • Günay, N. (2013). Atatürk döneminde Türkiye’de beden eğitiminin gelişimi ve Gazi Beden Terbiyesi Bölümü. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 29(85), 72-100.
  • Güven, Ö. (1996). Türkiye'de Cumhuriyet döneminde beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştiren okulların eğitimini hazırlayıcı çalışmalar. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 70-82.
  • Hawkes, T. (2017). Metaphor (Vol. 24). Taylor & Francis.
  • Ilgar, E. A. ve Cihan, B. B. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 81-92.
  • Kesić, D. ve Muhić, Е. (2013). Sports in metaphor and metaphor in sports. Sport Logia, 9(1), 28-33. doi: 10.5550/sgia.130901.en.004K
  • Kırımoğlu, H. (2010). Türkiye'deki beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin istihdam sorunu açısından umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 18(1), 37-46.
  • Koç, Ş. (1992). Neden spor bilimleri fakültesi? Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 3(9), 11-16.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. doi: 10.1080/00228958.2005.10532066
  • Lincoln, Y. S. ve Guba E. G. (1985). Naturalistic İnquiry (Vol. 75). Sage. https://tinyurl.com/y3jm79so adresinden erişildi.
  • Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing Qualitative Research. London: Sage
  • Namlı, A. K. ve Temel, C. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programinin değerlendirilmesi ve program önerisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 321-351.
  • Namlı, A., Temel, C., & Güllü, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin ürettikleri metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 479-496.
  • Sağın, A. E. (2018). Öğretmen dönüşümü özelinde beden eğitimi öğretmenliği: Nereden? nereye? (Master's thesis, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Üstün, G., Dedekoç, Ş., Kavalalı, T., Öztürk, F., Sapcı, Y. ve Can, S. (2014). Üniversite son sınıf öğrencilerinin iş bulmaya ilişkin umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 200-221.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (t.y). İstatikler. 28.03.2020 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Senem Çeyiz 0000-0002-1000-0309

Seray Erbil Bu kişi benim 0000-0002-2186-7119

Hüseyin Can Yılmazoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Kabul Tarihi 3 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Çeyiz, S., Erbil, S., & Yılmazoğlu, H. C. (2021). Spor Bilimleri Alanında Öğrenci Olmak: Bir Metafor Çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 17(38), 5210-5227. https://doi.org/10.26466/opus.841871