Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Parents’ Gender Perception in Toy Selection on Purchasing Choices

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 38, 5332 - 5353, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.891026

Öz

The toy is an object of play, but at the same time, it is a product that reflects gender roles and carries traces from social norms. Social perception, influences and directs consumption practices. For this reason, toy choice should be evaluated on a sociological basis. In this study, parents' gender attitudes towards toy shopping for their children will be evaluated and reflection of these attitudes on their consumption will be examined. The aim of the study, to analyze parents' attitudes towards gender indicators such as color and shape used by companies in toys and to determine gender perception and cultural codes that have an impact on these attitudes. Data collection scale, Gender roles attitude scale and purchase intention scale were used. The survey was applied online to people who have children between the ages of 0-6. The data analysis of this study was made with the SPSS program and it was determined that gender perception an effect on the toy purchase intention. Gender perceptions of parents' choice of toys differ significantly according to their demographics. It was determined that parents ' purchasing intentions differ significantly according to their demographics and educational status.

Kaynakça

  • Aksoy, P. ve Baran, G. (2017). Annelerin cinsiyet rollerine ilişkin özellikleri ile çocukların oyuncak tercihleri ve oynadıkları oyun türleri arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi , 5 (1) , 102-136.
  • Aydilek-Çiftçi, M ve Özgün, Ö. (2011) Okul öncesi dönemdeki çocukların oyuncak tercihlerinin ve akran etkileşimlerinin ebeveyn cinsiyet rolleri algısı bağlamında incelenmesi, E-Journal Of New World Sciences Academy 6(3), Article Number: 1c0438 .
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye'de kadınlık. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3 , 108-114 .
  • Çiftçi, M. (2011). Öğretmenlerin ve farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip anne-babaların cinsiyet rolleri algısının 60-72 ay arası çocukların oyuncak tercihleri ve akran etkileşimleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Davis, J.T.M., Hines, M. (t.y). How large are gender differences in toy preferences? A systematic review and meta-analysis of toy preference research. Archives of Sexual Behavior, 49, 373–394
  • Duffett, R. (2015). "Facebook advertising’s influence on intention-to-purchase and purchase amongst millennials", Internet Research, 25(4), 498-526.
  • Fagot B.I. ve Hagan R. (1991) Observations of parent reactions to sex-stereotyped behaviors: age and sex effects. Child Dev. 62(3), 617-28. doi: 10.1111/j.1467-8624.1991.tb01556.x. PMID: 1914629.
  • Freeman, N. K. (2007). Preschoolers’ perceptions of gender appropriate toys and their parents’ beliefs about genderized behaviors: Miscommunication, mixed messages, or hidden truths?. Early Childhood Education Journal, 34(5), 357-366.
  • Güder: (2014). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi.Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güder: Y. ve Alabay, E. (2016). 3-6 yaş arasındaki çocukların oyuncak tercihlerinin toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17( 2), 91-111.
  • Gündüz Kalan, Ö . (2010). Reklamda çocuğun toplumsal cinsiyet teorisi bağlamında konumlandırılışı: 'Kinder' reklam filmleri üzerine bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (38) , 75-89.
  • Güvenç, D. ve Demircili, E. (2018). Oyuncakların pazarlanmasında toplumsal cinsiyet. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 10(1),1-17.
  • John D. R (1999) Consumer socializastion of children: A retrospective look at twenty – five years research, Journal of Consumer Research, 26 (3), 183 -213.
  • Kahraman, P.B. ve Başal, H.A. (2011). Anne eğitim düzeyine göre çocukların cinsiyet kalıpyargıları ile oyun ve oyuncak tercihleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences. 6 (1),1344-1366.
  • Kuzu, Ç. (2015). Okul öncesi dönemdeki çocuklarin cinsiyet önyargilari ile oyuncak seçimi ve ebeveynlerin buna etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 8(39), 2246-2261.
  • Lee Burge, P. (1981). Parental child-rearing sex-role attitudes related to social issue sex-role attitudes and selected demographic variables. Home Economics Research Journal, 9(3), 193–199.
  • Lobel, T. E., ve Menashri, J. (1993). Relations of conceptions of gender-role transgressions and gender constancy to gender-typed toy preferences. Developmental Psychology, 29(1), 150-155.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Trans.): Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Nakip, M. (2013) Pazarlama Araştırma Teknikleri, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nakipan, A . (2013). Tüketici olarak çocuk ve ailenin satın alma kararlarına etkisi. Selçuk İletişim , 6 (4) , 126-137.
  • Raag, T., ve Rackliff, C. L. (1998). Preschoolers' awareness of social expectations of gender: Relationships to toy choices. Sex Roles 38(9-10), 685-700.
  • Sarıyer, N. ve Ayar, H. (2013). Filmlere yerleştirilen markaların çocuklar tarafından hatırlanması - Toy Story III filmi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 15 (1) , 79-99 .
  • The World Economic Forum, (2020). Küresel cinsiyet eşitsizliği endeksi verileri. 2.3.2020 tarihinde http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2020.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Todd, B., Barry, J.A. ve Thommessen: (2017). Preferences for 'gender-typed' toys in boys and girls aged 9 to 32 months. Infant and Child Development, 26(3), e1986.
  • Vatandaş, D. (2011). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal Of Sociological Studies , 35 , 29-56.
  • Yağan G. ve Güler Yıldız, T. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 424-446.
  • Yağan-G. ve Güler-Yıldız, T. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 31(2), 424-446.

Oyuncak Seçiminde Ebeveynlerin Cinsiyet Algısının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 38, 5332 - 5353, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.891026

Öz

Oyuncak, bir oyun nesnesi olmakla beraber aynı zamanda toplumsal cinsiyet rollerinin yansıtıldığı ve toplumsal normlardan izler taşıyan bir ürün mahiyetindedir. Toplumsal algı ebeveynlerin tüketim pratiklerini de etkileyerek oyuncak konusundaki satın alma davranışlarına yön vermektedir. Bu nedenle oyuncak seçiminin sosyolojik bir temelde de değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, ebeveynlerin çocukları için oyuncak alışverişi konusunda toplumsal cinsiyete dair tutumları değerlendirilecek ve bu tutumların tüketimlerine yansıması incelenecektir. Çalışmanın amacı; oyuncaklarda firmaların kullanmış oldukları renk şekil gibi cinsiyet göstergelerine karşı ebeveynlerin tutumlarını incelemek ve bu tutumlar üzerinde etkisi olan toplumsal cinsiyet algısını ve kültürel kodları belirlemektir. Veri toplama aracı olarak cinsiyet rolleri tutum ölçeği, satın alma niyeti ölçeği kullanılmıştır. Anket 0-6 yaş grubu arasında çocuğu olan kişilere online olarak uygulanmıştır. Çalışmanın veri analizi SPSS programı ile yapılmış ve toplumsal cinsiyet algısının oyuncak satın alma niyeti üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Ebeveynlerin oyuncak seçiminde cinsiyet algıları demografik özelliklerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Ebeveynlerin satın alma niyetlerinin demografik özelliklerine ve eğitim durumlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, P. ve Baran, G. (2017). Annelerin cinsiyet rollerine ilişkin özellikleri ile çocukların oyuncak tercihleri ve oynadıkları oyun türleri arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi , 5 (1) , 102-136.
  • Aydilek-Çiftçi, M ve Özgün, Ö. (2011) Okul öncesi dönemdeki çocukların oyuncak tercihlerinin ve akran etkileşimlerinin ebeveyn cinsiyet rolleri algısı bağlamında incelenmesi, E-Journal Of New World Sciences Academy 6(3), Article Number: 1c0438 .
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye'de kadınlık. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3 , 108-114 .
  • Çiftçi, M. (2011). Öğretmenlerin ve farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip anne-babaların cinsiyet rolleri algısının 60-72 ay arası çocukların oyuncak tercihleri ve akran etkileşimleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Davis, J.T.M., Hines, M. (t.y). How large are gender differences in toy preferences? A systematic review and meta-analysis of toy preference research. Archives of Sexual Behavior, 49, 373–394
  • Duffett, R. (2015). "Facebook advertising’s influence on intention-to-purchase and purchase amongst millennials", Internet Research, 25(4), 498-526.
  • Fagot B.I. ve Hagan R. (1991) Observations of parent reactions to sex-stereotyped behaviors: age and sex effects. Child Dev. 62(3), 617-28. doi: 10.1111/j.1467-8624.1991.tb01556.x. PMID: 1914629.
  • Freeman, N. K. (2007). Preschoolers’ perceptions of gender appropriate toys and their parents’ beliefs about genderized behaviors: Miscommunication, mixed messages, or hidden truths?. Early Childhood Education Journal, 34(5), 357-366.
  • Güder: (2014). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi.Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güder: Y. ve Alabay, E. (2016). 3-6 yaş arasındaki çocukların oyuncak tercihlerinin toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17( 2), 91-111.
  • Gündüz Kalan, Ö . (2010). Reklamda çocuğun toplumsal cinsiyet teorisi bağlamında konumlandırılışı: 'Kinder' reklam filmleri üzerine bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (38) , 75-89.
  • Güvenç, D. ve Demircili, E. (2018). Oyuncakların pazarlanmasında toplumsal cinsiyet. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 10(1),1-17.
  • John D. R (1999) Consumer socializastion of children: A retrospective look at twenty – five years research, Journal of Consumer Research, 26 (3), 183 -213.
  • Kahraman, P.B. ve Başal, H.A. (2011). Anne eğitim düzeyine göre çocukların cinsiyet kalıpyargıları ile oyun ve oyuncak tercihleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences. 6 (1),1344-1366.
  • Kuzu, Ç. (2015). Okul öncesi dönemdeki çocuklarin cinsiyet önyargilari ile oyuncak seçimi ve ebeveynlerin buna etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 8(39), 2246-2261.
  • Lee Burge, P. (1981). Parental child-rearing sex-role attitudes related to social issue sex-role attitudes and selected demographic variables. Home Economics Research Journal, 9(3), 193–199.
  • Lobel, T. E., ve Menashri, J. (1993). Relations of conceptions of gender-role transgressions and gender constancy to gender-typed toy preferences. Developmental Psychology, 29(1), 150-155.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Trans.): Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Nakip, M. (2013) Pazarlama Araştırma Teknikleri, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nakipan, A . (2013). Tüketici olarak çocuk ve ailenin satın alma kararlarına etkisi. Selçuk İletişim , 6 (4) , 126-137.
  • Raag, T., ve Rackliff, C. L. (1998). Preschoolers' awareness of social expectations of gender: Relationships to toy choices. Sex Roles 38(9-10), 685-700.
  • Sarıyer, N. ve Ayar, H. (2013). Filmlere yerleştirilen markaların çocuklar tarafından hatırlanması - Toy Story III filmi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 15 (1) , 79-99 .
  • The World Economic Forum, (2020). Küresel cinsiyet eşitsizliği endeksi verileri. 2.3.2020 tarihinde http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2020.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Todd, B., Barry, J.A. ve Thommessen: (2017). Preferences for 'gender-typed' toys in boys and girls aged 9 to 32 months. Infant and Child Development, 26(3), e1986.
  • Vatandaş, D. (2011). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal Of Sociological Studies , 35 , 29-56.
  • Yağan G. ve Güler Yıldız, T. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 424-446.
  • Yağan-G. ve Güler-Yıldız, T. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 31(2), 424-446.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Özer 0000-0002-5705-8575

Deniz Akgül 0000-0002-5143-7267

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Kabul Tarihi 21 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Özer, Ö., & Akgül, D. (2021). Oyuncak Seçiminde Ebeveynlerin Cinsiyet Algısının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(38), 5332-5353. https://doi.org/10.26466/opus.891026