Bu çalışmanın amacı erken çocukluk dönemindeki çocuklarla çalışacak öğretmen adaylarının cinsiyetçi tutumlarını çeşitli demografik değişkenler açısından betimlemektir. İlişkisel tarama deseninde yürütülen bu nicel araştırma kolay ulaşılabilir örnekleme ile ulaşılan 550 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Örnekleme dâhil olan öğretmen adayları 2015-2016 eğitim öğretim yılında İç Anadolu Bölgesinde bir devlet üniversitesinin okul öncesi ve sınıf öğretmenliği programlarında okuyanlar arasından belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak “Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği” ve araştırmacıların geliştirdiği genel bilgi formu kullanılmıştır. Veri analizinde betimsel istatistikler, t testi, ANOVA ve Korelasyona başvurulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının cinsiyet, yerleşim türü, anne eğitim durumu, gelir ve doğdukları şehirde hâkim olan siyasi görüşe göre düşmanca cinsiyetçi tutumlarında anlamlı farklar olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının sınıf, yaş, baba eğitim durumu, aile çalışma durumu ve herhangi bir seminer ya da çalışmaya katılma durumlarına göre ise düşmanca cinsiyetçi tutumlarında anlamlı bir fark yoktur. Korumacı cinsiyetçi tutumlarda ise; sınıf, yaş ve ders/seminer/çalıştaya katılım durumuna göre anlamlı farklar vardır. Öğretmen adaylarının korumacı cinsiyetçi tutumlarında yerleşim türüne, anne ve baba eğitim durumuna ve aile çalışma durumuna göre anlamlı farklar görülmemiştir.
Erken Çocukluk Okul Öncesi Öğretmen Adayları Cinsiyetçilik Toplumsal Cinsiyet Öğretmen Eğitimi
Anadolu Üniversitesi
1506E526
This study aims to describe teacher candidates’ sexist attitudes based on various demographic variables. It is a quantitative research conducted with 550 early childhood teacher candidates. The research was designed as a correlational study and the participants were selected using convenience sampling. They were studying at a state university’s preschool and primary school teacher education program in the Central Anatolia Region during the 2015-2016 academic year. “Ambivalent Sexism Inventory” and a general information form were used as data collection instruments. For the data analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA, and correlation were utilized. According to the findings, there are significant differences in the candidates’ hostile sexist attitudes based on their gender, type of residence, maternal educational status, income, and their hometown’s dominant political view. On the other hand, there are no significant differences in the teacher candidates’ hostile sexist attitudes based on their class, age, parents’ education, family employment status, and participation in any seminar or study. Benevolent sexism is found to be significantly different based on teacher candidates’ class, age, and participation in lecture/seminar/workshop. Finally, the teacher candidates’ benevolent sexism does not significantly differ based on type of residence, maternal and paternal educational status, and family employment status.
Early Childhood Preschool Preservice Teachers Sexism Gender Teacher Education.
1506E526
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1506E526 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 39 |