Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of The Course Design Based on ASSURE Instructional Design Model on Success in Mental Addition in the Second Grade

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 39, 485 - 520, 01.07.2021
https://doi.org/10.26466/opus.846504

Öz

In this study, a lesson design was developed based on the ASSURE Instructional Design Model for “Mental Addition” at the second-grade level, and the effect of the developed lesson design on success of students was investigated. For this purpose, the students' success in separating tens and units, part-whole relationship, rounding to the nearest tens, and counting were examined while doing the mental calculation. In addition, it was examined whether the lesson design made a difference in terms of achieving the acquisitions of mental addition. The mixed-method in which quantitative and qualitative data were studied together was preferred in the study. The convergent parallel design was used as a mixed research design. The study was carried out with 41 students attending 2-B (control group/ n = 20) and 2-D (experimental group/n = 21) classes of a primary school in a central town of Kütahya. An achievement test and an interview form developed by the first researcher were used in the collection of quantitative and qualitative data. As a result of the research, it was concluded that the instruction designed based on ASSURE Instructional Design Model has positively affected the students’ success in mental addition.

Kaynakça

  • Akay, Y. (2017). İlkokul 4.Sınıf matematik dersinde oluşturulan öğretim tasarımına dayalı uygulamaların etkililiği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Alkan, V., Şimşek, S. ve Armağan Erbil, B. (2019). Karma yöntem deseni: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırma Dergisi, 7(2), 558-581.
  • Ateş, M. (2017). Yapılandırmacı 7E modeline göre düzenlenmiş öğretim etkinliklerinin Türkçe dersindeki başarıya ve öğrenmedeki kalıcılığa etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 335-346.
  • Baran, B. (2010). Experiences from the process of designing lessons with ınteractive whiteboard: Assure as a road map. Contemporary Educational Technology, 1(4), 367-380.
  • Bayezit, B. (2019). Ortaokul 6. sınıf hacim konusunun öğretiminde teknoloji entegrasyonuna yönelik bir öğretim tasarımının geliştirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Buttler S. (2019). Teaching Math Every Day. 21.11.2019 tarihinde http://www.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/article_view.aspx?ArticleID=229 adresinden erişildi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Creswell, J. W. ve Plano, Clark. V. L. (2020). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (Çev. Dede ve S. B. Demir s.85). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çavuş Erdem, Z. ve Duran, H.(2015). Yetişkinlerin zihinden hesaplama becerilerinin özellikleri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Bilgisayar ve Matematik Dergisi, 6(3), 463-482.
  • Çekirdekçi, S. (2015). İlkokul 4. sınıf öğrencileri için sayı hissi testinin geliştirilerek öğrencilerin sayı hislerinin incelenmesi (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çetin, H. ve Öztürk, Ş. (2020). İlkokul matematik öğretim programının sayı duyusu temel bileşenlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 4(2), 163-180.
  • Çetinkaya, M. ve Taş, E. (2016). Web destekli ve etkinlik temelli ölçme değerlendirme materyali geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Duran, M., Doruk, M. ve Kaplan, A. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin zihindhesaplama yaparken kullandıkları stratejiler. İlköğretim Online, 15(3), 742-760.
  • Esmer, E. (2018). Öğretim tasarımında bir model: Dick and Carey ve Carey. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 274-284.
  • Eren, F., Aktürk, A.O, Demirer, F. ve Şahin, İ. (2010). Bilişim teknolojileri dersinde ASSURE modeline göre hazırlanmış ders materyalinin akademik başarı ve derse karşı tutum ve bilgisayar öz yeterliliğine etkisi. International Computer and Instructional Technologies Symposium Proceedings kitabı içerisinde, Konya.
  • Fidan, N. ve Duman, T. (2014). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşımın gerektirdiği niteliklere sahip olma düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 143-159.
  • Göksu, İ., Özcan, K.V., Çakır R. ve Göktaş, Y. (2014). Türkiye’de öğretim tasarımı modelleriyle ilgili yapılmış çalışmalar. İlköğretim Online, 13(2), 694-709.
  • Gündüzalp, C. ve Yıldız, E.P. (2020). ASSURE modeli ile tasarlanmış bir dersin öğrencilerin bilgi iletişim teknolojileri kullanımına yönelik tutum ve bilgisayar kaygı düzeylerine etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 24(83), 107-137.
  • Kabaran, H. ve Tertemiz, N. (2018). İlkokul ikinci sınıf öğrencilerinin doğal sayılarla toplama ve çıkarma işlemi gerektiren esnek problem çözümlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1837-1857.
  • Karakış, H. (2014). İlköğretim 4. sınıf “kesirler” ünitesi için geliştirilen bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci başarı ve tutumuna etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Karaduman, B., Sezgin Memnun, D. ve Çakır, C. (2019). ASSURE Öğretim Tasarım Modeli ile olasılık kavramının öğretimine yönelik bir öneri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), PROCEEDINGS ICES-2019, 456-468.
  • Keleş, E., Fiş-Erümit, S., Özkale, A. ve Aksoy, N. (2016). Öğretim tasarımcıları için bir yol haritası: Öğretim tasarım modellerinin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 105-139.
  • Lubinsk, C.A. and Otto, A.D. (1997). Literature ande algebraic reasoning. In, D. Thiessen (Ed.), Exploring Estimation Through Children’s Literature (p.81-90). the United States of America.
  • MEB (2005). İlköğretim Okulu Matematik Dersi (1-5. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2018). İlköğretim Okulu Matematik Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Ocak, M.A. (2015). Öğretim tasarımı: Kuram, modeller ve uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Olkun, S., Altun, A., Göçer Şahin, S. ve Akkurt Denizli, Z. (2015). Temel sayı yeterliliklerindeki eksiklikler ilköğretim öğrencilerinde düşük matematik başarısına neden olabilir. Eğitim ve Bilim, 40(177), 141-159.
  • Özdemir, E. ve Uyangör, S. (2011) Matematik eğitimi için bir öğretim tasarımı modeli.e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 1786-1796.
  • Öztürk, N. (2017). Fen Öğretiminde 5E/7E öğrenme modelleri. H. G. Hastürk (Edt.), Teoriden Pratiğe Fen Bilimleri Öğretimi kitabı içerisinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şentürk, C. (2010). Yapılandırmacı yaklaşım ve 5E öğrenme döngüsü modeli. Eğitime Bakış, 6(17), 58-61.
  • Uysal, Ö. ve Gürcan, A. (2004). ASSURE Modeli ile öğretim tasarımı ve örnek bir uygulama. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı'nda sunulmuş bildiri, Malatya.
  • Van de Walle, J., Karp, K.S. ve Bay-Williams, J.M. (2016). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (S. Durmuş, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yazgan, Y., Bintaş, J. ve Altun, M. (2002). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin zihinden hesap ve tahmin becerilerinin geliştirilmesi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 17.09.2016 tarihinde http://www.old.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Matematik/Bildiri/ t259 d.pdf adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2.sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Whitin, D.J. (1994). Exploring Estimation Through Children’s Literature. T., Diane (Edt), Exploring mathematics through literature articles and lessons for prekindergarten through grade 8. içinde (s.21-28). United States of America.

ASSURE Öğretim Tasarım Modeline Dayalı Ders Tasarımının İlkokul İkinci Sınıfta Zihinden Toplama İşlemindeki Başarıya Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 39, 485 - 520, 01.07.2021
https://doi.org/10.26466/opus.846504

Öz

Bu araştırmada, ASSURE Öğretim Tasarım Modeli ile ilkokul ikinci sınıfta “Zihinden Toplama İşlemi” konusuna yönelik ders tasarımı geliştirilmiş, geliştirilen bu ders tasarımının öğrencilerin "Zihinden Toplama İşlemi" konusundaki başarısına etkisi incelenmiştir. Bu amaçla öğrencilerin zihinden toplama işlemi yaparken onluk ve birlikleri ayırma, parça-bütün ilişkisi, en yakın onluğa yuvarlama, üzerine saymaya yönelik başarılarına bakılmıştır. Ayrıca ders tasarımının zihinden toplama işlemine ait kazanımları gerçekleştirme yönünden farklılık oluşturup oluşturmadığına bakılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel verilerin birlikte çalışıldığı yakınsayan paralel desen tercih edilmiştir. Çalışma, Kütahya ili Merkez ilçedeki bir ilkokulun 2-B (kontrol grubu/n=20) ve 2-D (deney grubu/n=21) sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 41 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Nicel ve nitel verilerin toplamasında birinci araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi ve görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ASSURE Öğretim Tasarım Modeli ile tasarlanan öğretimin öğrencilerin zihinden toplama işlemindeki başarılarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ASSURE Öğretim Tasarım Modeli ile planlanan dersin öğrencilerin onluk ve birlikleri ayırma, parça-bütün ilişkisi kurma, en yakın onluğa yuvarlama ve üzerine saymada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Zihinden toplam işlemi kazanımlarına yönelik öğrencilerin en fazla onluk ve birlikleri ayırma ve en yakın onluğa yuvarlama stratejilerini tercih ettikleri yapılan görüşmeler neticesinde tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akay, Y. (2017). İlkokul 4.Sınıf matematik dersinde oluşturulan öğretim tasarımına dayalı uygulamaların etkililiği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Alkan, V., Şimşek, S. ve Armağan Erbil, B. (2019). Karma yöntem deseni: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırma Dergisi, 7(2), 558-581.
  • Ateş, M. (2017). Yapılandırmacı 7E modeline göre düzenlenmiş öğretim etkinliklerinin Türkçe dersindeki başarıya ve öğrenmedeki kalıcılığa etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 335-346.
  • Baran, B. (2010). Experiences from the process of designing lessons with ınteractive whiteboard: Assure as a road map. Contemporary Educational Technology, 1(4), 367-380.
  • Bayezit, B. (2019). Ortaokul 6. sınıf hacim konusunun öğretiminde teknoloji entegrasyonuna yönelik bir öğretim tasarımının geliştirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Buttler S. (2019). Teaching Math Every Day. 21.11.2019 tarihinde http://www.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/article_view.aspx?ArticleID=229 adresinden erişildi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Creswell, J. W. ve Plano, Clark. V. L. (2020). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (Çev. Dede ve S. B. Demir s.85). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çavuş Erdem, Z. ve Duran, H.(2015). Yetişkinlerin zihinden hesaplama becerilerinin özellikleri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Bilgisayar ve Matematik Dergisi, 6(3), 463-482.
  • Çekirdekçi, S. (2015). İlkokul 4. sınıf öğrencileri için sayı hissi testinin geliştirilerek öğrencilerin sayı hislerinin incelenmesi (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çetin, H. ve Öztürk, Ş. (2020). İlkokul matematik öğretim programının sayı duyusu temel bileşenlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 4(2), 163-180.
  • Çetinkaya, M. ve Taş, E. (2016). Web destekli ve etkinlik temelli ölçme değerlendirme materyali geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Duran, M., Doruk, M. ve Kaplan, A. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin zihindhesaplama yaparken kullandıkları stratejiler. İlköğretim Online, 15(3), 742-760.
  • Esmer, E. (2018). Öğretim tasarımında bir model: Dick and Carey ve Carey. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 274-284.
  • Eren, F., Aktürk, A.O, Demirer, F. ve Şahin, İ. (2010). Bilişim teknolojileri dersinde ASSURE modeline göre hazırlanmış ders materyalinin akademik başarı ve derse karşı tutum ve bilgisayar öz yeterliliğine etkisi. International Computer and Instructional Technologies Symposium Proceedings kitabı içerisinde, Konya.
  • Fidan, N. ve Duman, T. (2014). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşımın gerektirdiği niteliklere sahip olma düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 143-159.
  • Göksu, İ., Özcan, K.V., Çakır R. ve Göktaş, Y. (2014). Türkiye’de öğretim tasarımı modelleriyle ilgili yapılmış çalışmalar. İlköğretim Online, 13(2), 694-709.
  • Gündüzalp, C. ve Yıldız, E.P. (2020). ASSURE modeli ile tasarlanmış bir dersin öğrencilerin bilgi iletişim teknolojileri kullanımına yönelik tutum ve bilgisayar kaygı düzeylerine etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 24(83), 107-137.
  • Kabaran, H. ve Tertemiz, N. (2018). İlkokul ikinci sınıf öğrencilerinin doğal sayılarla toplama ve çıkarma işlemi gerektiren esnek problem çözümlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1837-1857.
  • Karakış, H. (2014). İlköğretim 4. sınıf “kesirler” ünitesi için geliştirilen bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci başarı ve tutumuna etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Karaduman, B., Sezgin Memnun, D. ve Çakır, C. (2019). ASSURE Öğretim Tasarım Modeli ile olasılık kavramının öğretimine yönelik bir öneri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), PROCEEDINGS ICES-2019, 456-468.
  • Keleş, E., Fiş-Erümit, S., Özkale, A. ve Aksoy, N. (2016). Öğretim tasarımcıları için bir yol haritası: Öğretim tasarım modellerinin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 105-139.
  • Lubinsk, C.A. and Otto, A.D. (1997). Literature ande algebraic reasoning. In, D. Thiessen (Ed.), Exploring Estimation Through Children’s Literature (p.81-90). the United States of America.
  • MEB (2005). İlköğretim Okulu Matematik Dersi (1-5. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2018). İlköğretim Okulu Matematik Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Ocak, M.A. (2015). Öğretim tasarımı: Kuram, modeller ve uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Olkun, S., Altun, A., Göçer Şahin, S. ve Akkurt Denizli, Z. (2015). Temel sayı yeterliliklerindeki eksiklikler ilköğretim öğrencilerinde düşük matematik başarısına neden olabilir. Eğitim ve Bilim, 40(177), 141-159.
  • Özdemir, E. ve Uyangör, S. (2011) Matematik eğitimi için bir öğretim tasarımı modeli.e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 1786-1796.
  • Öztürk, N. (2017). Fen Öğretiminde 5E/7E öğrenme modelleri. H. G. Hastürk (Edt.), Teoriden Pratiğe Fen Bilimleri Öğretimi kitabı içerisinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şentürk, C. (2010). Yapılandırmacı yaklaşım ve 5E öğrenme döngüsü modeli. Eğitime Bakış, 6(17), 58-61.
  • Uysal, Ö. ve Gürcan, A. (2004). ASSURE Modeli ile öğretim tasarımı ve örnek bir uygulama. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı'nda sunulmuş bildiri, Malatya.
  • Van de Walle, J., Karp, K.S. ve Bay-Williams, J.M. (2016). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (S. Durmuş, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yazgan, Y., Bintaş, J. ve Altun, M. (2002). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin zihinden hesap ve tahmin becerilerinin geliştirilmesi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 17.09.2016 tarihinde http://www.old.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Matematik/Bildiri/ t259 d.pdf adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2.sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Whitin, D.J. (1994). Exploring Estimation Through Children’s Literature. T., Diane (Edt), Exploring mathematics through literature articles and lessons for prekindergarten through grade 8. içinde (s.21-28). United States of America.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Çibir 0000-0002-5439-1436

Yeliz Yazgan 0000-0002-8417-1100

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Kabul Tarihi 1 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Çibir, A., & Yazgan, Y. (2021). ASSURE Öğretim Tasarım Modeline Dayalı Ders Tasarımının İlkokul İkinci Sınıfta Zihinden Toplama İşlemindeki Başarıya Etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(39), 485-520. https://doi.org/10.26466/opus.846504