Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Views of Teachers and Students on Disciplinary Practices in High Schools

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 40, 2530 - 2585, 01.08.2021
https://doi.org/10.26466/opus.868503

Öz

This research is a phenomenological study examining the views of teachers and studentson disciplinary practices in high schools in depth. The study was conducted with 18 teachers and 16 students in a vocational high school in the city center of Adana. The data were collected using a semistructured interview form, which was developed by the researchers, and analyzed by the content analysis method. As a result of the study, it was observed that the majority of the participants agreed that the methods of punishment, indirect warning, communication with the student, and raising awareness in the student were applied for disciplinary problems. While the most common methods used in achieving discipline were punishment and communication with the student, empathic listening, communication with the student and spending time with the student outside the course were perceived as more effective methods. The results indicated that teachers were perceived more adequately in managing disciplinary problems related to rudeness, indifference to the course, disrupting the course flow, and failure to fulfill responsibilities. Students' refusal to accept their own mistakes, parents' refusal to accept their children's mistakes, teachers' inability to communicate with students, the spread of behavior across the classroom, and the loss of classroom dominance were determined as the problems experienced in the disciplinary process. All of the participants emphasized the change and development of teachers for effective discipline, and teachers emphasized the need to collaborate with stakeholders. However, students emphasized teachers' professional development and student awareness-raising skills. According to the views of teachers and students, arrangements for students' needs in the school environment, functional innovations in the laws and regulations related to education are other ways to increase the effectiveness in the discipline.

Kaynakça

  • Ada, S. ve Ölçüm Çetin, M. (2006). Eğitim ve öğretim ortamında disiplin nedir?. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Ağrın, E. (2019). Bir ortaöğretim okulundaki disiplin uygulamalarının eleştirel bir çözümlemesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Akar, N. (2006). Ortaöğretim kurumlarında karşılaşılan disiplin sorunları ve eğitim yöneticilerinin çözüm yaklaşımları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Akpınar, B. ve Bengisoy, A. (2017). Rehber öğretmenlerin okul müdürlerinin rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri. Current Research in Education, 3(3) , 129-141.
  • Akpınar, B. ve Özdaş, F. (2013). Lise disiplin sorunlarının cinsiyet değişkeni açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 20-29.
  • Aküzüm, C. ve Nazlı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları, nedenleri ve bu sorunlarla baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. International e-Journal of Educational Studies,1(2), 88-102.
  • Aktaş, A. (2019). Sınıf yönetiminde sınıf içi disiplin sorunları ve çözüm yöntemleri konusunda yönetici ve öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures and student motivation. Journal of Educational Psychology,84(3), 261-271.
  • Andegiorgis, G. E. (2020). Counselling approaches used in solving students’ disciplinary problems in secondary schools in Keren sub-zone, Ansebaregion, Eritrea. Global Journal of Psychology Research: New Trends and Issues, 10(1), 95-101.
  • Arak, H. ve Arslan, N.Ö. (2008). Jacobs Kounin’e göre sınıf yönetimi teknikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 193-207.
  • Arens, A. K., A. J. S. Morin, R. and Watermann, R. (2015). Relations between classroom disciplinary problems and student motivation: Achievement as a potential mediator? Learning and Instruction, 39, 184–193.
  • Atıcı, M. ve Çekici, F. (2009). Ortaöğretimdeki öğretmen ve öğrencilerin istenmeyen davranışlarla baş etme konusundaki görüşlerinin karşılaştırılması. Educational Administration: Theory and Practice, 15(60), 495-522.
  • Aydın, B. (2006). Öğretmenlerin kendi sınıf disiplin sistemlerini oluşturması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 19-32.
  • Aydın, B. (2011). Rehber öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin çözüm önerileri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences,6(4), 2469-2481.
  • Bilir, A., Kuru, S. ve Tezcan, F. (2007). Muğla ili ortaöğretim okullarında disiplin uygulamalarına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 58-72.
  • Broeckelman-Post, M. A., Tacconelli, A., Guzmán, J., Rios, M., Calero, B. and Latif, F. (2016). Teacher misbehavior and its effects on student interest and engagement. Communication Education,65(2), 204-212.
  • Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: methods to facilitate cooperation and instruction. Longman Publishers USA, 10 Bank Street, White Plains, NY 10606-1951.
  • Cangelosi, J. S. (2016). Sınıf yönetimi stratejileri: Öğrencilerin işbirliği yapmalarını sağlama ve bu işbirliğini devam ettirme. (Çev. R. Hoş, M.Toprak) (7. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Çeviri tarihi 2016.
  • Canter, L. ve Canter, M. (2013). Assertive Discipline. Manning, M. L. And Bucher, K. T. (Ed.) (2013). Classroom Management: Models, Applications, and Cases (içinde). Pearson: Boston, Massachusetts.
  • Cemaloğlu, N. ve Kayabaşi, Y. (2007). Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyi ile sınıf yönetiminde kullandıkları disiplin modelleri arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 123-155.
  • Ceylan, M. ve Akar, B. (2010). Ortaöğretimde okul-aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,2, 43-64.
  • Charles, C. M. (2005). Building classroom discipline. San Diego State University.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (4. Baskı). Pearson Education Inc.
  • Cropley, A. (2002). Qualitive research methods: An introduction for students of psychology and education. University of Latvia. Zinatne.
  • Çankaya, İ. ve Çanakçı, H. (2011). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yolları. Turkish Studies, 6(2), 307-316.
  • Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin yetkinlik inançları ile depresyon, benlik saygısı, iç-dış kontrol odağı, sürekli öfke ve öfke ifade biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Çerçi, H.Y. (2009). Devlet okullarında görevli öğretmenlerin disiplin yaklaşımları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
  • Dedeoğlu, Ö. (2010). Meslek lisesi öğrencilerinin disipline aykırı davranışta bulunmalarında ailenin etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, F. (2013). Ortaokullarda öğrencilerin disiplinsiz davranışları ve bu davranışların sebepleri (Batman ili merkez ilçesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Durak, H. Y. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Öğretmenlerde tükenmişlik duygusunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 759-788.
  • Duran, C. (2011). Ortaöğretim okullarında okul yönetimine yansıyan disiplin sorunları ve okul yöneticilerinin çözüm yaklaşımları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Edwards, C. H. (2004). Classroom discipline and management, Newyork: John Wiley and Sons Publishes. Edwards, C. H. (2012). Classroom discipline and management. McMillan.
  • Erzurum, H. ve Kır, İ. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin kullandıkları disiplin türleri/types of discipline that primary school teachers practice. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 271-285.
  • Evertson, C. M. ve Emmer, E. T. (2012). Classroom management for elemantary school teachers (9.th . Ed.), (Çev. Ed. A. Aypay). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (Çeviri Editörleri: Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu). (2. Baskı). Anı Yayıncılık.Çeviri tarihi. 2011
  • Gordon T. (2019). Etkili öğretmenlik eğitimi (10. Baskı, Çev. S. Karakale). Profil Kitap.
  • Gökçen, E. (2018). Sınıf içi disiplini bozan davranışlara yönelik öğretmen görüşleri (Şanlıurfa ili örneği.). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Gökyer, N. ve Doğan, B. (2016). İstenmeyen öğrenci davranışları ve nedenlerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Fırat University Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi,26(1), 93-105.
  • Güçlü Yılmaz, F. (2015). Ergen suçları ergen suçlulara yönelik okul içindeki düzenlemeler ve Türk Ceza Kanunu karşılaştırması. Ankara Barosu Dergisi, 3, 334-354.
  • Güder, S. Y., Alabay, E. ve Güner, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları davranış problemleri ve kullandıkları stratejiler. Elementary Education Online, 17(1), 414-430.
  • Gümüş, A. (2013). Liselerde disiplin cezasına konu olan davranışların değerler perspektifinden incelenmesi (Üsküdar örneği/ 1980-2010). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gündüz, H. B. ve Konuk, S. (2016). İlkokul öğretmenlerin karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ile baş etme stratejileri. Yıldız Journal of Educational Research,1(1), 37-54.
  • Habash, S. H. (2010). Exploring the relationship between perceived teacher nonverbal immediacy and perceived teacher misbehaviors on student course retention in urban community colleges. University of California, Irvine and California State University, Long Beach.
  • Hanhan, A. (2012). Onarıcı disiplin modelinin liselerde akran istismarı ve şiddet üzerindeki etkilerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Hönicke, N. (2003). Jacob S. Kounin’e göre sınıf yönetimi teknikleri. (Çevirenler: Arak, H. ve Arslan, N.Ö.). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2). 193 – 207.
  • Humphreys, T. (1998). Disiplin nedir? Ne değildir? [A different kind of discipline]. (B. Celik, Trans.). Epsilon Yayıncılık.
  • Infantino, J. and Little, E. (2005). Students’ perceptions of classroom behaviour problems and the efectiveness of different disciplinary methods. Educational Psychology,25(5), 491–508.
  • İnce, B. (2011). Sınıfta istenmeyen davranışlara karşı öğretmenlerin disiplin uygulamalarıyla ilgili ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi (İstanbul ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Jenkins, A. and Ueno, A. (2017). Classroom disciplinary climate in secondary schools in England: What is therealpicture?.British Educational Research Journal, 43(1), 124-150. doi: 10.1002/berj.3255.
  • Jones, V. F. and Jones, L. S. (2007). Comprehensive classroom management, creating communities of support and solving problems (8th Ed.). Allyn and Bacon Company.
  • Kaçar, T. (2018). Ortaöğretim kurumlarında karşılaşılan disiplin sorunları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,11(58),524-534.
  • Kahveci, N. G. (2012). Genel liselerde karşılaşılan disiplin sorunlarının uzamsal incelenmesi: İstanbul’dan Bir İlçe Örneği. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 7(1), 64-92.
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 231-256.
  • Konti, F. (2011). Teachers and students perceptions towards teachers classroom management applications in primary schools. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 4093–4097.
  • Korkut-Owen, F. and Owen, D. (2008). Okul psikolojik danışmanlarının rol ve işlevleri: yöneticiler ve psikolojik danışmanların görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 41(1), 207-221.
  • Koutrouba, K. (2013). Student misbehaviour in secondary education: Greek teachers' views and attitudes. Educational Review, 65(1), 1-19.
  • Kök, M. (2007).Ortaöğretim kurumlarındaki öğretmen, rehber öğretmen ve yöneticilerinin ortaöğretim kurumları ödül ve disiplin yönetmeliğindeki ceza gerektiren davranışlar ile cezalara ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kyriacou, C. and Ortega Martín, J. L. (2010). Beginning secondary school teachers’ perceptions of pupil misbehaviour in Spain. Teacher development, 14(4), 415-426.
  • Livumbaze, A. G. (2017). Impact of students’ motivation and discipline on academic achievement in public secondary schools in Hamisi Sub-County, Kenya. European Journal of Education Studies, 3(1), 181-201.
  • Martin, G. and Pear, J. (2007). Behavior modification: What it is and how to do it (Eighthedition). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
  • Masekoameng, M. C. (2010). The impact of disciplinary problems on educator morale in secondary schools and implications for management. (Unpublished Doctoral dissertation). University of South Africa. Africa.
  • Maya, İ. (2004). Mesleki-teknik liselerde istenmeyen öğrenci davranışlarına gösterilen öğretmen tepkileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Merriam, S. (2013). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded source book. Sage Publication.
  • Ocak Karabay, Ş. ve Şahi̇n Ası, D. (2019). Okul öncesi öğretmenleri sınıftaki farklı durumlarla nasıl başa çıkıyorlar? Öğretmen bildirimlerine dayalı bir çalışma. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi,5(1) , 87-108.
  • Ocakçı, A. F. (2015). Ergenlik dönemi özellikleri. A. F. Ocakçı and F. Üstüner Top (Ed.), Yetişkinliğe bir adım kala ergen sağlığı içinde (s.1–7). Göktuğ Basım ve Yayın Dağıtım.
  • Ombira, D. and Aluko, O. J. (2011-2012). Challenges Facing Teachers in Enhancing Discipline among Secondary School Students in Kuria West, Migori County.Abstracts of Post graduate Research Projects/ Thesis, Mount Kenya University.
  • Öngören Özdemir, S. ve Tepeli, K. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Saldırgan Davranışlarla Baş Etme Stratejilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 51-70.
  • Öz, E. Z. (2012). Öğretmen, öğrenci ve ailelerin ilköğretim 2. kademede gözlenen disiplin problemleri ve baş etmede kullanılan stratejiler ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Öztürk A. (2016). Okul yöneticilerinin bakış açısından ilköğretim kurumlarında karşılaşılan disiplin sorunlarının incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Öztürk, Y. ve Gangal, M. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 593–608.
  • Pala, A. (2010). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemeye dönük disiplin modelleri. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13),171 – 179.
  • Pehlivan, F. (2017). Ortaokul ve liselerde yaşanan disiplin problemlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Pehlivan, F. ve Demirtaş, H. (2019). Ortaokul ve liselerde yaşanan disiplin problemlerinin çözümüne yönelik yönetsel uygulamalar. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 31-50.
  • PISA. (2011). PISA in focus 2011. 12.10. 2020. https://www.oecd.org/pisa/49012097.pdf. tarihinde erişildi.
  • Polat, S., Arslan, Y. ve Satıcı, A. (2016). Öğretmenlerin meslekî tutumları ile sınıf disiplin modeli tercihleri arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,36(3), 675-691.
  • Raby, R. (2012). School rules. Obedience, discipline and elusive democracy. University of Toronto Pres.
  • Saenz, M. (2011). Classroom management: An emphasis on positive discipline. (Unpublished doctoral dissertation). Fresno Pacific University, USA.
  • Sadık, F. ve İnal, U. (2011). Ortaöğretim kurumlarında karşılaşılan disiplin problemlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Adana ili örneği). 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1, 8-10 Eylül 2011, Burdur, Türkiye.
  • Salifu, I. and Agbenyega, J. S. (2012). Impact of disciplineissues on school effectiveness: The views of some Ghanaian Principals. MIE Journal of Educational Studies. Trends and Practic,2(1), 50-65.
  • Samue, A., Owusu, F., Prince, L. ve Gyamera, A. (2015). Managing school discipline: The students’ and teachers’ perception on disciplinary strategies. British Journal of Psychology Research, 3(2), 1-11.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirmelerine göre sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını değiştirmek ve düzeltmek amacıyla yararlanılan stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 167-187.
  • Sezer, Ş. (2018). The effects of teachers’ classroom management attitudes on students’ development: A phenomenological analysis. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33(2), 534-549.
  • Smith, C. J. and Laslett, R. (2002). Effective classroom management. Taylor and Francis Group.
  • Siyez, D. M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 67-80.
  • Sueb, R. (2013). Pre-service teachers’ classroom management in secondary school: managing for success in teaching and learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences,90, 670-676.
  • Sürücü, A. ve Ünal, A. (2018). Öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan öğretmen davranışlarının incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 255- 295. Doi: https://doi.org/10.26466/opus.404122
  • Tauber, R. T. (2007). Clasroom Management: Sound the oryand effective pratice.Greenwood Publishing Group, Westport.
  • Tekin İftar, E. (2014). Eğitim Psikolojisi. G. Can (Ed.), Klasik koşullanma ve edimsel koşullanma (s.165-186, 5. baskı). Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Temitayo, O., Nayaya, M. A. and Lukman, A. A. (2013). Management of disciplinary problems in secondary schools: Jalingo Metropolis in focus. Global Journal of Human Social Science, Linguistics and Education, 13(14), 7-19.
  • Temi̇z, S. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları öğrenci davranış problemleri, bu problemlerin öğretme-öğrenme sürecine etkileri ve bunları yönetme stratejileri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi,1(1), 1-10.
  • Tertemiz, N. (2012). Sınıf yönetimi. Leyla Küçükahmet (Ed.).13.Baskı. Pegem Akademi.
  • Toytok, E., ve Yıldırım, M. (2018). Meslek liselerinde disiplin sorunları ve nedenleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 1759-1778.
  • Tunç, B., İnandı, Y., Öksüz, F. ve Çal, S. (2013). Eğitimde çok bileşenli değerlendirme: Velilerin okul yöneticilerinin performans değerlendirmesine katılımı. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 90-99.
  • Tunç, B., Yıldız, S. ve Doğan, A. (2015). Meslek liselerinde disiplin sorunları, nedenleri ve çözümü bir durum analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15 (2), 384-403.
  • Tuzgöl Dost, M. ve Keklik, İ. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 389-407.
  • Tümkaya, S. (2005). Öğretmenlerin sınıf içi disiplin anlayışları ve tükenmişlikle ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 44, 549 – 568.
  • Uysal, H. Altun, S. A. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi öğretmenlerinin çocukların istenmeyen davranışları karşısında uyguladıkları stratejiler. İlköğretim Online, 9(3), 971-979.
  • Weber, W. A. (2003). Classroom management, J.M. Cooper (Ed.), Classroom Teaching Skills (6.Edition), 222–265, New York: Houghton Mifflin Company.
  • Wehby, J. H., Tally, B. B. and Falk, K. B. (2004). Identifying the relation between the function of student problem behavior and teacher instructional behavior. Assessment for effective intervention, 30(1), 41-51.
  • Wolfgang, C. H. (2001). Solving discipline and classroom management prob-lems: Methods and models for today's teachers. Wiley: Jossey-Basseduc.
  • Yahaya, A.,Ramli, J., Hashim, S., Ibrahim, M. A., Rahman, R. R. R. A. and Yahaya, N. (2009). Discipline problems among secondary school students in JohorBahru, Malaysia. European Journal of Social Sciences, 11(4), 659-675. Yavuzer, H. (2013). Ana-baba-çocuk. 24. Baskı. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, İ. (2010). Sınıf içi disiplin sorunları ile ana baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yılmaz, F. ve Babaoğlan, E. (2013). Sınıf öğretmenlerinin disiplini sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemleri (Şırnak İli Örneği). İlköğretim Online,12(1), 36-51.
  • Yücesoy, K. Ö. (2017). Liselerde öğrencilerin disiplinsiz davranışları ve sebepleri (Sarayköy örneği) (Tezsiz yüksek lisans projesi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Zachos, D. T., Delaveridou, A. and Gkontzou, A. (2016). Teachers and School “Discipline” in Greece: A Case Study. European Journal of Social Science Education and Research, 3(3), 8-19.

Liselerde Disiplin Uygulamalarına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 40, 2530 - 2585, 01.08.2021
https://doi.org/10.26466/opus.868503

Öz

Bu araştırma, liselerdeki disiplin uygulamalarına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerini derinlemesine inceleyen bir olgu bilim araştırmasıdır. Araştırma Adana il merkezindeki bir meslek lisesindeki 18 öğretmen ve 16 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda disiplin sorunları karşısında katılımcıların çoğunluğunun ceza verme, dolaylı olarak uyarma, öğrenci ile iletişim kurma ve öğrencide farkındalık oluşturma yöntemlerinin uygulandığı konusunda hem fikir oldukları görülmüştür. Disiplini sağlamada en sık kullanılan yöntemler ise cezalandırma, öğrenci ile iletişim kurma olmuş; öğrenci ile iletişime geçme, empatik dinleme ve ders dışında öğrenciyle zaman geçirme ise daha etkili yöntemler olarak algılanmıştır. Elde edilen sonuçlar öğretmenlerin kabalık, derse karşı ilgisizlik, ders akışını engelleme ve sorumluluklarını yerine getirmemeyle ilgili disiplin sorunlarını yönetmede daha yeterli algılandıklarını göstermiştir. Öğrencilerin kendilerinin, velilerin de çocuklarının hatalarını kabul etmemesi, öğretmenlerin öğrencilerle iletişim kuramamaları, davranışın sınıf geneline yayılması ve sınıfta hâkimiyetin kaybolması disiplin sürecinde yaşanan sorunlar olarak saptanmıştır. Katılımcıların tamamı etkili disiplin için öğretmenlerin gelişimi üzerinde durmuş, öğretmenler paydaşlarla işbirliği yapma gerekliliğini, öğrenciler ise öğretmenlerin öğrenci farkındalığını arttırma becerilerini vurgulamışlardır. Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre okul ortamında öğrenci ihtiyaçlarına yönelik düzenlemeler, eğitimle ilgili yasa ve yönetmeliklerde işlevsel yenilikler, öğrenci ve velilerin gelişimi desteklemek disiplinde etkililiği arttırmanın diğer yollarıdır.

Kaynakça

  • Ada, S. ve Ölçüm Çetin, M. (2006). Eğitim ve öğretim ortamında disiplin nedir?. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Ağrın, E. (2019). Bir ortaöğretim okulundaki disiplin uygulamalarının eleştirel bir çözümlemesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Akar, N. (2006). Ortaöğretim kurumlarında karşılaşılan disiplin sorunları ve eğitim yöneticilerinin çözüm yaklaşımları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Akpınar, B. ve Bengisoy, A. (2017). Rehber öğretmenlerin okul müdürlerinin rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri. Current Research in Education, 3(3) , 129-141.
  • Akpınar, B. ve Özdaş, F. (2013). Lise disiplin sorunlarının cinsiyet değişkeni açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 20-29.
  • Aküzüm, C. ve Nazlı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları, nedenleri ve bu sorunlarla baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. International e-Journal of Educational Studies,1(2), 88-102.
  • Aktaş, A. (2019). Sınıf yönetiminde sınıf içi disiplin sorunları ve çözüm yöntemleri konusunda yönetici ve öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures and student motivation. Journal of Educational Psychology,84(3), 261-271.
  • Andegiorgis, G. E. (2020). Counselling approaches used in solving students’ disciplinary problems in secondary schools in Keren sub-zone, Ansebaregion, Eritrea. Global Journal of Psychology Research: New Trends and Issues, 10(1), 95-101.
  • Arak, H. ve Arslan, N.Ö. (2008). Jacobs Kounin’e göre sınıf yönetimi teknikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 193-207.
  • Arens, A. K., A. J. S. Morin, R. and Watermann, R. (2015). Relations between classroom disciplinary problems and student motivation: Achievement as a potential mediator? Learning and Instruction, 39, 184–193.
  • Atıcı, M. ve Çekici, F. (2009). Ortaöğretimdeki öğretmen ve öğrencilerin istenmeyen davranışlarla baş etme konusundaki görüşlerinin karşılaştırılması. Educational Administration: Theory and Practice, 15(60), 495-522.
  • Aydın, B. (2006). Öğretmenlerin kendi sınıf disiplin sistemlerini oluşturması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 19-32.
  • Aydın, B. (2011). Rehber öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin çözüm önerileri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences,6(4), 2469-2481.
  • Bilir, A., Kuru, S. ve Tezcan, F. (2007). Muğla ili ortaöğretim okullarında disiplin uygulamalarına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 58-72.
  • Broeckelman-Post, M. A., Tacconelli, A., Guzmán, J., Rios, M., Calero, B. and Latif, F. (2016). Teacher misbehavior and its effects on student interest and engagement. Communication Education,65(2), 204-212.
  • Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: methods to facilitate cooperation and instruction. Longman Publishers USA, 10 Bank Street, White Plains, NY 10606-1951.
  • Cangelosi, J. S. (2016). Sınıf yönetimi stratejileri: Öğrencilerin işbirliği yapmalarını sağlama ve bu işbirliğini devam ettirme. (Çev. R. Hoş, M.Toprak) (7. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Çeviri tarihi 2016.
  • Canter, L. ve Canter, M. (2013). Assertive Discipline. Manning, M. L. And Bucher, K. T. (Ed.) (2013). Classroom Management: Models, Applications, and Cases (içinde). Pearson: Boston, Massachusetts.
  • Cemaloğlu, N. ve Kayabaşi, Y. (2007). Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyi ile sınıf yönetiminde kullandıkları disiplin modelleri arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 123-155.
  • Ceylan, M. ve Akar, B. (2010). Ortaöğretimde okul-aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,2, 43-64.
  • Charles, C. M. (2005). Building classroom discipline. San Diego State University.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (4. Baskı). Pearson Education Inc.
  • Cropley, A. (2002). Qualitive research methods: An introduction for students of psychology and education. University of Latvia. Zinatne.
  • Çankaya, İ. ve Çanakçı, H. (2011). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yolları. Turkish Studies, 6(2), 307-316.
  • Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin yetkinlik inançları ile depresyon, benlik saygısı, iç-dış kontrol odağı, sürekli öfke ve öfke ifade biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Çerçi, H.Y. (2009). Devlet okullarında görevli öğretmenlerin disiplin yaklaşımları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
  • Dedeoğlu, Ö. (2010). Meslek lisesi öğrencilerinin disipline aykırı davranışta bulunmalarında ailenin etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, F. (2013). Ortaokullarda öğrencilerin disiplinsiz davranışları ve bu davranışların sebepleri (Batman ili merkez ilçesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Durak, H. Y. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Öğretmenlerde tükenmişlik duygusunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 759-788.
  • Duran, C. (2011). Ortaöğretim okullarında okul yönetimine yansıyan disiplin sorunları ve okul yöneticilerinin çözüm yaklaşımları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Edwards, C. H. (2004). Classroom discipline and management, Newyork: John Wiley and Sons Publishes. Edwards, C. H. (2012). Classroom discipline and management. McMillan.
  • Erzurum, H. ve Kır, İ. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin kullandıkları disiplin türleri/types of discipline that primary school teachers practice. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 271-285.
  • Evertson, C. M. ve Emmer, E. T. (2012). Classroom management for elemantary school teachers (9.th . Ed.), (Çev. Ed. A. Aypay). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (Çeviri Editörleri: Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu). (2. Baskı). Anı Yayıncılık.Çeviri tarihi. 2011
  • Gordon T. (2019). Etkili öğretmenlik eğitimi (10. Baskı, Çev. S. Karakale). Profil Kitap.
  • Gökçen, E. (2018). Sınıf içi disiplini bozan davranışlara yönelik öğretmen görüşleri (Şanlıurfa ili örneği.). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Gökyer, N. ve Doğan, B. (2016). İstenmeyen öğrenci davranışları ve nedenlerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Fırat University Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi,26(1), 93-105.
  • Güçlü Yılmaz, F. (2015). Ergen suçları ergen suçlulara yönelik okul içindeki düzenlemeler ve Türk Ceza Kanunu karşılaştırması. Ankara Barosu Dergisi, 3, 334-354.
  • Güder, S. Y., Alabay, E. ve Güner, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları davranış problemleri ve kullandıkları stratejiler. Elementary Education Online, 17(1), 414-430.
  • Gümüş, A. (2013). Liselerde disiplin cezasına konu olan davranışların değerler perspektifinden incelenmesi (Üsküdar örneği/ 1980-2010). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gündüz, H. B. ve Konuk, S. (2016). İlkokul öğretmenlerin karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ile baş etme stratejileri. Yıldız Journal of Educational Research,1(1), 37-54.
  • Habash, S. H. (2010). Exploring the relationship between perceived teacher nonverbal immediacy and perceived teacher misbehaviors on student course retention in urban community colleges. University of California, Irvine and California State University, Long Beach.
  • Hanhan, A. (2012). Onarıcı disiplin modelinin liselerde akran istismarı ve şiddet üzerindeki etkilerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Hönicke, N. (2003). Jacob S. Kounin’e göre sınıf yönetimi teknikleri. (Çevirenler: Arak, H. ve Arslan, N.Ö.). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2). 193 – 207.
  • Humphreys, T. (1998). Disiplin nedir? Ne değildir? [A different kind of discipline]. (B. Celik, Trans.). Epsilon Yayıncılık.
  • Infantino, J. and Little, E. (2005). Students’ perceptions of classroom behaviour problems and the efectiveness of different disciplinary methods. Educational Psychology,25(5), 491–508.
  • İnce, B. (2011). Sınıfta istenmeyen davranışlara karşı öğretmenlerin disiplin uygulamalarıyla ilgili ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi (İstanbul ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Jenkins, A. and Ueno, A. (2017). Classroom disciplinary climate in secondary schools in England: What is therealpicture?.British Educational Research Journal, 43(1), 124-150. doi: 10.1002/berj.3255.
  • Jones, V. F. and Jones, L. S. (2007). Comprehensive classroom management, creating communities of support and solving problems (8th Ed.). Allyn and Bacon Company.
  • Kaçar, T. (2018). Ortaöğretim kurumlarında karşılaşılan disiplin sorunları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,11(58),524-534.
  • Kahveci, N. G. (2012). Genel liselerde karşılaşılan disiplin sorunlarının uzamsal incelenmesi: İstanbul’dan Bir İlçe Örneği. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 7(1), 64-92.
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 231-256.
  • Konti, F. (2011). Teachers and students perceptions towards teachers classroom management applications in primary schools. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 4093–4097.
  • Korkut-Owen, F. and Owen, D. (2008). Okul psikolojik danışmanlarının rol ve işlevleri: yöneticiler ve psikolojik danışmanların görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 41(1), 207-221.
  • Koutrouba, K. (2013). Student misbehaviour in secondary education: Greek teachers' views and attitudes. Educational Review, 65(1), 1-19.
  • Kök, M. (2007).Ortaöğretim kurumlarındaki öğretmen, rehber öğretmen ve yöneticilerinin ortaöğretim kurumları ödül ve disiplin yönetmeliğindeki ceza gerektiren davranışlar ile cezalara ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kyriacou, C. and Ortega Martín, J. L. (2010). Beginning secondary school teachers’ perceptions of pupil misbehaviour in Spain. Teacher development, 14(4), 415-426.
  • Livumbaze, A. G. (2017). Impact of students’ motivation and discipline on academic achievement in public secondary schools in Hamisi Sub-County, Kenya. European Journal of Education Studies, 3(1), 181-201.
  • Martin, G. and Pear, J. (2007). Behavior modification: What it is and how to do it (Eighthedition). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
  • Masekoameng, M. C. (2010). The impact of disciplinary problems on educator morale in secondary schools and implications for management. (Unpublished Doctoral dissertation). University of South Africa. Africa.
  • Maya, İ. (2004). Mesleki-teknik liselerde istenmeyen öğrenci davranışlarına gösterilen öğretmen tepkileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Merriam, S. (2013). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded source book. Sage Publication.
  • Ocak Karabay, Ş. ve Şahi̇n Ası, D. (2019). Okul öncesi öğretmenleri sınıftaki farklı durumlarla nasıl başa çıkıyorlar? Öğretmen bildirimlerine dayalı bir çalışma. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi,5(1) , 87-108.
  • Ocakçı, A. F. (2015). Ergenlik dönemi özellikleri. A. F. Ocakçı and F. Üstüner Top (Ed.), Yetişkinliğe bir adım kala ergen sağlığı içinde (s.1–7). Göktuğ Basım ve Yayın Dağıtım.
  • Ombira, D. and Aluko, O. J. (2011-2012). Challenges Facing Teachers in Enhancing Discipline among Secondary School Students in Kuria West, Migori County.Abstracts of Post graduate Research Projects/ Thesis, Mount Kenya University.
  • Öngören Özdemir, S. ve Tepeli, K. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Saldırgan Davranışlarla Baş Etme Stratejilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 51-70.
  • Öz, E. Z. (2012). Öğretmen, öğrenci ve ailelerin ilköğretim 2. kademede gözlenen disiplin problemleri ve baş etmede kullanılan stratejiler ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Öztürk A. (2016). Okul yöneticilerinin bakış açısından ilköğretim kurumlarında karşılaşılan disiplin sorunlarının incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Öztürk, Y. ve Gangal, M. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 593–608.
  • Pala, A. (2010). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemeye dönük disiplin modelleri. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13),171 – 179.
  • Pehlivan, F. (2017). Ortaokul ve liselerde yaşanan disiplin problemlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Pehlivan, F. ve Demirtaş, H. (2019). Ortaokul ve liselerde yaşanan disiplin problemlerinin çözümüne yönelik yönetsel uygulamalar. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 31-50.
  • PISA. (2011). PISA in focus 2011. 12.10. 2020. https://www.oecd.org/pisa/49012097.pdf. tarihinde erişildi.
  • Polat, S., Arslan, Y. ve Satıcı, A. (2016). Öğretmenlerin meslekî tutumları ile sınıf disiplin modeli tercihleri arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,36(3), 675-691.
  • Raby, R. (2012). School rules. Obedience, discipline and elusive democracy. University of Toronto Pres.
  • Saenz, M. (2011). Classroom management: An emphasis on positive discipline. (Unpublished doctoral dissertation). Fresno Pacific University, USA.
  • Sadık, F. ve İnal, U. (2011). Ortaöğretim kurumlarında karşılaşılan disiplin problemlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Adana ili örneği). 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1, 8-10 Eylül 2011, Burdur, Türkiye.
  • Salifu, I. and Agbenyega, J. S. (2012). Impact of disciplineissues on school effectiveness: The views of some Ghanaian Principals. MIE Journal of Educational Studies. Trends and Practic,2(1), 50-65.
  • Samue, A., Owusu, F., Prince, L. ve Gyamera, A. (2015). Managing school discipline: The students’ and teachers’ perception on disciplinary strategies. British Journal of Psychology Research, 3(2), 1-11.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirmelerine göre sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını değiştirmek ve düzeltmek amacıyla yararlanılan stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 167-187.
  • Sezer, Ş. (2018). The effects of teachers’ classroom management attitudes on students’ development: A phenomenological analysis. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33(2), 534-549.
  • Smith, C. J. and Laslett, R. (2002). Effective classroom management. Taylor and Francis Group.
  • Siyez, D. M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 67-80.
  • Sueb, R. (2013). Pre-service teachers’ classroom management in secondary school: managing for success in teaching and learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences,90, 670-676.
  • Sürücü, A. ve Ünal, A. (2018). Öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan öğretmen davranışlarının incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 255- 295. Doi: https://doi.org/10.26466/opus.404122
  • Tauber, R. T. (2007). Clasroom Management: Sound the oryand effective pratice.Greenwood Publishing Group, Westport.
  • Tekin İftar, E. (2014). Eğitim Psikolojisi. G. Can (Ed.), Klasik koşullanma ve edimsel koşullanma (s.165-186, 5. baskı). Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Temitayo, O., Nayaya, M. A. and Lukman, A. A. (2013). Management of disciplinary problems in secondary schools: Jalingo Metropolis in focus. Global Journal of Human Social Science, Linguistics and Education, 13(14), 7-19.
  • Temi̇z, S. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları öğrenci davranış problemleri, bu problemlerin öğretme-öğrenme sürecine etkileri ve bunları yönetme stratejileri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi,1(1), 1-10.
  • Tertemiz, N. (2012). Sınıf yönetimi. Leyla Küçükahmet (Ed.).13.Baskı. Pegem Akademi.
  • Toytok, E., ve Yıldırım, M. (2018). Meslek liselerinde disiplin sorunları ve nedenleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 1759-1778.
  • Tunç, B., İnandı, Y., Öksüz, F. ve Çal, S. (2013). Eğitimde çok bileşenli değerlendirme: Velilerin okul yöneticilerinin performans değerlendirmesine katılımı. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 90-99.
  • Tunç, B., Yıldız, S. ve Doğan, A. (2015). Meslek liselerinde disiplin sorunları, nedenleri ve çözümü bir durum analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15 (2), 384-403.
  • Tuzgöl Dost, M. ve Keklik, İ. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 389-407.
  • Tümkaya, S. (2005). Öğretmenlerin sınıf içi disiplin anlayışları ve tükenmişlikle ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 44, 549 – 568.
  • Uysal, H. Altun, S. A. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi öğretmenlerinin çocukların istenmeyen davranışları karşısında uyguladıkları stratejiler. İlköğretim Online, 9(3), 971-979.
  • Weber, W. A. (2003). Classroom management, J.M. Cooper (Ed.), Classroom Teaching Skills (6.Edition), 222–265, New York: Houghton Mifflin Company.
  • Wehby, J. H., Tally, B. B. and Falk, K. B. (2004). Identifying the relation between the function of student problem behavior and teacher instructional behavior. Assessment for effective intervention, 30(1), 41-51.
  • Wolfgang, C. H. (2001). Solving discipline and classroom management prob-lems: Methods and models for today's teachers. Wiley: Jossey-Basseduc.
  • Yahaya, A.,Ramli, J., Hashim, S., Ibrahim, M. A., Rahman, R. R. R. A. and Yahaya, N. (2009). Discipline problems among secondary school students in JohorBahru, Malaysia. European Journal of Social Sciences, 11(4), 659-675. Yavuzer, H. (2013). Ana-baba-çocuk. 24. Baskı. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, İ. (2010). Sınıf içi disiplin sorunları ile ana baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yılmaz, F. ve Babaoğlan, E. (2013). Sınıf öğretmenlerinin disiplini sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemleri (Şırnak İli Örneği). İlköğretim Online,12(1), 36-51.
  • Yücesoy, K. Ö. (2017). Liselerde öğrencilerin disiplinsiz davranışları ve sebepleri (Sarayköy örneği) (Tezsiz yüksek lisans projesi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Zachos, D. T., Delaveridou, A. and Gkontzou, A. (2016). Teachers and School “Discipline” in Greece: A Case Study. European Journal of Social Science Education and Research, 3(3), 8-19.
Toplam 107 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Sadık 0000-0002-6565-5679

Onur Yalçın 0000-0002-4219-9295

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 17 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Sadık, F., & Yalçın, O. (2021). Liselerde Disiplin Uygulamalarına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. OPUS International Journal of Society Researches, 18(40), 2530-2585. https://doi.org/10.26466/opus.868503