This research is a phenomenological study examining the views of teachers and studentson disciplinary practices in high schools in depth. The study was conducted with 18 teachers and 16 students in a vocational high school in the city center of Adana. The data were collected using a semistructured interview form, which was developed by the researchers, and analyzed by the content analysis method. As a result of the study, it was observed that the majority of the participants agreed that the methods of punishment, indirect warning, communication with the student, and raising awareness in the student were applied for disciplinary problems. While the most common methods used in achieving discipline were punishment and communication with the student, empathic listening, communication with the student and spending time with the student outside the course were perceived as more effective methods. The results indicated that teachers were perceived more adequately in managing disciplinary problems related to rudeness, indifference to the course, disrupting the course flow, and failure to fulfill responsibilities. Students' refusal to accept their own mistakes, parents' refusal to accept their children's mistakes, teachers' inability to communicate with students, the spread of behavior across the classroom, and the loss of classroom dominance were determined as the problems experienced in the disciplinary process. All of the participants emphasized the change and development of teachers for effective discipline, and teachers emphasized the need to collaborate with stakeholders. However, students emphasized teachers' professional development and student awareness-raising skills. According to the views of teachers and students, arrangements for students' needs in the school environment, functional innovations in the laws and regulations related to education are other ways to increase the effectiveness in the discipline.
Discipline Disciplinary Problems High School Student Teacher
Bu araştırma, liselerdeki disiplin uygulamalarına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerini derinlemesine inceleyen bir olgu bilim araştırmasıdır. Araştırma Adana il merkezindeki bir meslek lisesindeki 18 öğretmen ve 16 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda disiplin sorunları karşısında katılımcıların çoğunluğunun ceza verme, dolaylı olarak uyarma, öğrenci ile iletişim kurma ve öğrencide farkındalık oluşturma yöntemlerinin uygulandığı konusunda hem fikir oldukları görülmüştür. Disiplini sağlamada en sık kullanılan yöntemler ise cezalandırma, öğrenci ile iletişim kurma olmuş; öğrenci ile iletişime geçme, empatik dinleme ve ders dışında öğrenciyle zaman geçirme ise daha etkili yöntemler olarak algılanmıştır. Elde edilen sonuçlar öğretmenlerin kabalık, derse karşı ilgisizlik, ders akışını engelleme ve sorumluluklarını yerine getirmemeyle ilgili disiplin sorunlarını yönetmede daha yeterli algılandıklarını göstermiştir. Öğrencilerin kendilerinin, velilerin de çocuklarının hatalarını kabul etmemesi, öğretmenlerin öğrencilerle iletişim kuramamaları, davranışın sınıf geneline yayılması ve sınıfta hâkimiyetin kaybolması disiplin sürecinde yaşanan sorunlar olarak saptanmıştır. Katılımcıların tamamı etkili disiplin için öğretmenlerin gelişimi üzerinde durmuş, öğretmenler paydaşlarla işbirliği yapma gerekliliğini, öğrenciler ise öğretmenlerin öğrenci farkındalığını arttırma becerilerini vurgulamışlardır. Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre okul ortamında öğrenci ihtiyaçlarına yönelik düzenlemeler, eğitimle ilgili yasa ve yönetmeliklerde işlevsel yenilikler, öğrenci ve velilerin gelişimi desteklemek disiplinde etkililiği arttırmanın diğer yollarıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 40 |