Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teacher through the Eyes of Teachers and the Society: A Mixed Method Research

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 41, 3117 - 3143, 01.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.950478

Öz

The present study is a mixed methods research in which qualitative and quantitative data are collected at the same time. In this study, in which the metaphorical perceptions of teachers and individuals in different professions towards the concept of teacher were revealed, 263 participants were reached. The quantitative data in the study were collected by using Teacher Metaphor Scale. Teacher Metaphor Scale is a 5-likert type scale which has 19 items and three factors. In the qualita-tive part of the study, a form was developed by the researchers in order to collect data through metaphors. Data was collected online. According to the qualitative data, it was determined that the images of teachers regarding their metaphorical perception towards the concept of teacher were collected in different and more categories than individuals working in other professions. It has been revealed that the metaphorical perceptions of teachers as individuals from the profession are richer. Individuals working in other professions have developed less metaphorical images towards the concept of teacher. When the quantitative findings are examined, it has been revealed that the metaphorical perception levels of the teachers regarding the meanings they attribute to teachers are higher than the individuals working in other professions.

Kaynakça

  • Aktaş, B. Ç. and Tunca, N. (2018). Öğretmen metaforu ölçeği: Geçerlik–güvenirlik çalışması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 40-56.
  • Aslan, O. (2019). Velilerin ‘öğretmen’ kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 4(8), 78-95.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çermik H., Şahin A. and Doğan B. (2017). Sınıf öğretmen adaylarının meslek tercih algıları: Değişimin boylamsal çözümlemesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education.), 32(3), 643-658.
  • De Guerrero, M. C. M. and Villamil, O. S. (2001). Metaphor analysis in second/foreign language instruction: A sociocultural perspective. Revised version of paper presented at the annual meeting of the American Association of Applied Linguistics, in 24-27 Şubat 2001. St. Louis, MO.
  • Delice, A. (2014). Karma yöntem desen seçimi. Yüksel Dede, Selçuk Beşir Demir (Ed.) in Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (p.61-116). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • El-Sharif, A. (2016). A theoretical account on the study of metaphor in didactic discourse. Advances in Language and Literary Studies, 7(2), 100-112.
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1-15.
  • Kalyon, D. Ş. and Taşar, M. F. (2020). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin argüman yapıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 39-71.
  • Kıral, E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Lakoff, G. and Johnson, M. (1980). Conceptual metaphor in everyday language. The Journal Of Philosophy, 77(8), 453-486.
  • Lapasau, M., Setiawati, S., Mayasari, I. and Virgana (2020). Conceptual metaphors in modern ındonesian literature and their ımplication in language learning. In 1st International Conference on Folklore, Language, Education and Exhibition (ICOFLEX 2019), in December. (p.235-240). Atlantis Press.
  • Pektaş, M. and Kıldan, A. (2009). A comparison of “Teacher” metaphores generated by preservice teachers from different majors. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2) , 270-288.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LİSREL ile pratik veri analizi. (Genişletilmiş 2. Bs). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şeker, H., Deniz, S. and Görgen, İ. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42(42), 237-253.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Turan, M., Yıldırım, E. and Tıkman, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences, 11(4), 217-242.
  • Turhan, M. and Yaraş, Z. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin öğretmen, disiplin, müdür, sınıf kuralları, ödül ve ceza kavramlarına ilişkin metafor algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 129-145.
  • Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Genişletilmiş 11. bs). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. and Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 92-109.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. and Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.

Öğretmenlerin ve Toplumun Gözünden Öğretmen: Bir Karma Yöntem Araştırması

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 41, 3117 - 3143, 01.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.950478

Öz

Bu çalışma nitel ve nicel verilerin aynı zamanda toplandığı bir karma yöntem araştırmasıdır. Bu çalışmada Türkiye’de, öğretmen olarak ve diğer mesleklerde çalışan bireylere ulaşılmıştır. Öğretmenlerin ve farklı mesleklerdeki bireylerin öğretmen kavramına yönelik metaforik algılarının ortaya konduğu bu çalışmada 263 katılımcıya ulaşılmıştır. Çalışmanın nicel verileri Aktaş ve Tunca (2018) tarafından geliştirilen öğretmen metaphor ölçeği ile toplanmıştır. Öğretmen metaforu ölçeği, beşli likert tipinde 19 madddeden ve üç faktörden oluşmaktadır. Metafor ölçeği online olarak gönderilmiştir. Çalışmanın nitel kısmı için nitel veri toplama yöntemi olan mecazlar yoluyla verilerin toplanması için nitel veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından bir form geliştirilmiştir. Nitel verilere göre öğretmenlerin öğretmen kavramına yönelik metaforik algılının diğer mesleklerde çalışan bireylerden farklı ve daha fazla kategoride toplandığı belirlenmiştir. Meslekten birer birey olarak öğretmenlerin metaforik algılarının daha zengin olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer mesleklerde çalışan bireyler, öğretmen kavramına yönelik daha az metaforik imgeler geliştirmiştir. Nicel bulgular incelendiğinde öğretmenlerin öğretmenlere yükledikleri anlamlara ilişkin metaforik algılarının diğer mesleklerde çalışan bireylere göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, B. Ç. and Tunca, N. (2018). Öğretmen metaforu ölçeği: Geçerlik–güvenirlik çalışması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 40-56.
  • Aslan, O. (2019). Velilerin ‘öğretmen’ kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 4(8), 78-95.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çermik H., Şahin A. and Doğan B. (2017). Sınıf öğretmen adaylarının meslek tercih algıları: Değişimin boylamsal çözümlemesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education.), 32(3), 643-658.
  • De Guerrero, M. C. M. and Villamil, O. S. (2001). Metaphor analysis in second/foreign language instruction: A sociocultural perspective. Revised version of paper presented at the annual meeting of the American Association of Applied Linguistics, in 24-27 Şubat 2001. St. Louis, MO.
  • Delice, A. (2014). Karma yöntem desen seçimi. Yüksel Dede, Selçuk Beşir Demir (Ed.) in Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (p.61-116). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • El-Sharif, A. (2016). A theoretical account on the study of metaphor in didactic discourse. Advances in Language and Literary Studies, 7(2), 100-112.
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1-15.
  • Kalyon, D. Ş. and Taşar, M. F. (2020). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin argüman yapıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 39-71.
  • Kıral, E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Lakoff, G. and Johnson, M. (1980). Conceptual metaphor in everyday language. The Journal Of Philosophy, 77(8), 453-486.
  • Lapasau, M., Setiawati, S., Mayasari, I. and Virgana (2020). Conceptual metaphors in modern ındonesian literature and their ımplication in language learning. In 1st International Conference on Folklore, Language, Education and Exhibition (ICOFLEX 2019), in December. (p.235-240). Atlantis Press.
  • Pektaş, M. and Kıldan, A. (2009). A comparison of “Teacher” metaphores generated by preservice teachers from different majors. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2) , 270-288.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LİSREL ile pratik veri analizi. (Genişletilmiş 2. Bs). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şeker, H., Deniz, S. and Görgen, İ. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42(42), 237-253.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Turan, M., Yıldırım, E. and Tıkman, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences, 11(4), 217-242.
  • Turhan, M. and Yaraş, Z. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin öğretmen, disiplin, müdür, sınıf kuralları, ödül ve ceza kavramlarına ilişkin metafor algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 129-145.
  • Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Genişletilmiş 11. bs). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. and Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 92-109.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. and Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Tağrikulu 0000-0002-5221-6888

Ayça Cirit Gül 0000-0003-4765-1153

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Kabul Tarihi 17 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Tağrikulu, P., & Cirit Gül, A. (2021). Teacher through the Eyes of Teachers and the Society: A Mixed Method Research. OPUS International Journal of Society Researches, 18(41), 3117-3143. https://doi.org/10.26466/opus.950478