Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Examination on Misconceptions in the Statements Regarding Velocity in the ÖSS Mathematics Test Questions

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 42, 5715 - 5730, 13.10.2021
https://doi.org/10.26466/opus.915505

Öz

The purpose of the study is to examine the questions about speed in the mathematics test of the Student Selection Examination (ÖSS) conducted by ÖSYM in terms of misconceptions. The study is a document review. Document analysis can be used alone to collect data in qualitative research. In the study, documents containing the mathematics test questions and solutions used in the Student Selection Examinations conducted by ÖSYM were analyzed according to the descriptive analysis approach. There are generally contradictory explanations and operations between the eight-question question statements chosen for the study and their solutions. Asking the questions according to the velocity quantity and solving them by acting as if the speed was asked, confirms this claim. It can be said that the words in the expressions of the questions about the velocity used by ÖSYM in the Student Selection Exams (2001-2009) are far from being scientific at a level that may lead to misconceptions and are used without thinking of "misconceptions". Teaching the quantities of distance, displacement, veloci-ty, and speed in physics lessons given to prospective mathematics teachers in undergraduate programs by showing them appropriate question examples as given in the introduction part of this study may prevent misconceptions about those quantities or making it difficult to maintain the existing ones.

Kaynakça

  • Anderson, B. (1986). The experiential gestalt of causation: A Common core to pupils’ preconceptions in science. European Journal of Science Education, 8(2), 155-171.
  • Arons, A. B. (1990). A guide to inroductory physics teaching. New York: John Wiley.
  • Bağcı Kılıç, G. (2001). Oluşturmacı fen öğretimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 7-22.
  • Borghi, L., De Ambrosis, A. and Massara, C. I. (1993). Understanding average speed: A study on students aged 11 to 12 years. Physics Education, 28, 33- 38.
  • Gunstone, R. and Watts, M. (1985). Force and Motion. In R. Driver, E. Guesene & A. Tiberghien (eds), Children’s ideas in Science. Milton Keynes. Philadelphia: Open University Press.
  • Gümüş, O., (2013). Konularına göre düzenlenmiş son 48 yılın matematik soruları ve çözümleri. Ankara: A Yayınları Matbaacılık Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti.
  • Güneş, B., Ateş, S., Eryılmaz, A., Yürük, N., Özdemir, Ö. F., Kanlı, U., Serin, G., Üstün, U., Aygün, M., Gülçiçek, Ç., Çekiç Toroslu, S. ve Damlı, V. (2017). Fizikte Kavram Yanılgıları (Ed.: Bilal Güneş). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Halliday, D., Resnick, R. and Walker, J., (2014). Fiziğin Temelleri-1. Dokuzuncu Baskıdan Çeviri (Çev.: Bülent Akınoğlu ve Murat Alev). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Mazur, E., (2015). Principles & Pratice Physics-1, 1th Edition (Çev. Ed.: Abdullah Verçin ve Ali Ulvi Yılmazer). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğit. Danış. Tic. Ltd. Şti.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative Research A Guide to Desing and Implementation. Tran. Ed.: S. Turan. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Lmt. Şti.
  • Osborne, R., Bell, B. and Gilbert, J. (1983). Science teaching and children’s ideas of the world. European Journal of Science Education, 5(1), 1-14.
  • ÖSYM, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2021, Şubat 1). ÖSYS geçmiş yıllarda çıkmış sorular. https://www.osym.gov.tr/TR,15045/osys-cikmis-sorular.html (Erişim tarihi: 01 Şubat 2021).
  • Rancière, J. (2015). Cahil hoca. Çev.: Savaş Kılıç. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Serway, R.A. and Beichner, R.J., (2010). Fen ve Mühendislik İçin Fizik-1, Beşinci Baskıdan Çeviri (Çev. Ed.: Kemal Çolakoğlu). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, On birinci Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş.
  • Yıldız, A., Büyükkasap, E. ve Günel, M. (2011). Öğretmen adaylarının dairesel hareketi anlama düzeyleri. Journal of Qafqaz University: Philology and pedagogy, 32, 97-103.
  • Yıldız, A. (2014). Öğretmen adaylarının “C=3.10⁸ m/s” sabitiyle ilgili görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 28 Autumn II, 28, 13-21. Doi:10.9761/JASSS2474.
  • Yıldız, A. (2016). A discussion on velocity–speed and their instruction. International Physics Conference at the Anatolian Peak, IOP Publishing. Journal of Physics: Conference Series 707(2016) 012040. p.1-7. Doi: http://dx.doi.org/10.1088/1742- 6596/707/1/012040.
  • Yıldız, A. (2017a). Sürat ve hız niceliklerinin öss matematik sorularında kullanılan anlamlarının tartışılması. Qualitative Studies (NWSAQS), 12(3), 25-30. Doi:10.12739/NWSA.2017.12.3.E0033.
  • Yıldız, A. (2017b). Öğretmen adaylarının skaler ve vektörel nicelikleri anlama düzeylerinin incelenmesi. Education Sciences (NWSAES), 12(3), 86-93. Doi:10.12739/NWSA.2017.12.3.1C0670.
  • Yıldız, A. (2017c). Bir dokümanda kütle için belirtilen bir kavram yanılgısı hakkında yapılan bir betimlemenin tartışılması. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(3), 203- 208. Doi: 10.26579/jocress-7.3.13.
  • Yıldız, A. (2018a). Elementary education students’ understanding levels of one dimensional motion and instructors’ predictions related to their responses. European Journal of Education Studies, 5(3), 26-36. Doi: 10.5281/zenodo.1438463.
  • Yıldız, A. (2018b). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin vektörler konusunu anlama düzeyleri ve öğretim elemanlarının onların cevaplarına dair tahminleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 8(1), 273-282. Doi: 10.26579/jocress-8.1.18.
  • Yıldız, A. (2020). Bilimsel çalışmaların başlığında yer alan araştırma ve inceleme sözcüklerinin doğru kullanılmasının tartışılması. The Journal of Academic Social Science, 111, 14-20. Doi:10.29228/ASOS.47160.
  • Young, H. D., Freedman, R. A. and Ford, A. L. (2009). Sears and Zemansk’s University Physics with Modern Physics, 12th Edition (Çev. ed.:Hilmi Ünlü). İstanbul: Pearson Education Yayıncılık Ltd. Şti.

Hızla İlgili ÖSS Matematik Testi Soru İfadelerinin Kavram Yanılgıları Açısından İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 42, 5715 - 5730, 13.10.2021
https://doi.org/10.26466/opus.915505

Öz

Çalışmanın amacı, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavlarındaki (ÖSS) matematik testinde yer alan hızla ilgili soru ifadelerini kavram yanılgıları açısından incelemektir. Çalışma, bir doküman incelemesidir. Doküman incelemesi, nitel araştırmalarda veri toplamak için tek başına kullanılabilir. Çalışmada ÖSYM'nin gerçekleştirdiği Öğrenci Seçme Sınavlarında kullanılan matematik testi sorularını ve çözümlerini içeren dokümanlar, betimsel analiz yaklaşımına göre incelenmiştir. Çalışma için seçilen sekiz soru ifadesi ile çözümleri arasında genelde çelişkiler oluşturan açıklama ve işlemler bulun-maktadır. Soruların hız niceliğine göre sorulması ve sürat niceliği sorulmuş gibi işlem yapılarak çözülmesi bu iddiayı doğrulamaktadır. ÖSYM’nin Öğrenci Seçme Sınavlarında (2001-2009) kullandığı hızla ilgili soruların ifadelerinde yer alan sözcüklerin kavram yanılgılarına yol açabilecek düzeyde bilimsellikten uzak ve “kavram yanılgıları” düşünülmeden kullanıldıkları söylenebilir. Matematik öğretmen adaylarına lisans programlarında verilen fizik derslerinde; yol, yer değiştirme, sürat ve hız niceliklerinin öğretimi bu çalışmanın giriş kısmında verildiği gibi uygun soru örnekleri üzerinde gösterilerek yapılması o niceliklerle ilgili kavram yanılgılarının oluşmasını veya var olanların sürdürülmesini zorlaştırarak engelleyebilir.

Kaynakça

  • Anderson, B. (1986). The experiential gestalt of causation: A Common core to pupils’ preconceptions in science. European Journal of Science Education, 8(2), 155-171.
  • Arons, A. B. (1990). A guide to inroductory physics teaching. New York: John Wiley.
  • Bağcı Kılıç, G. (2001). Oluşturmacı fen öğretimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 7-22.
  • Borghi, L., De Ambrosis, A. and Massara, C. I. (1993). Understanding average speed: A study on students aged 11 to 12 years. Physics Education, 28, 33- 38.
  • Gunstone, R. and Watts, M. (1985). Force and Motion. In R. Driver, E. Guesene & A. Tiberghien (eds), Children’s ideas in Science. Milton Keynes. Philadelphia: Open University Press.
  • Gümüş, O., (2013). Konularına göre düzenlenmiş son 48 yılın matematik soruları ve çözümleri. Ankara: A Yayınları Matbaacılık Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti.
  • Güneş, B., Ateş, S., Eryılmaz, A., Yürük, N., Özdemir, Ö. F., Kanlı, U., Serin, G., Üstün, U., Aygün, M., Gülçiçek, Ç., Çekiç Toroslu, S. ve Damlı, V. (2017). Fizikte Kavram Yanılgıları (Ed.: Bilal Güneş). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Halliday, D., Resnick, R. and Walker, J., (2014). Fiziğin Temelleri-1. Dokuzuncu Baskıdan Çeviri (Çev.: Bülent Akınoğlu ve Murat Alev). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Mazur, E., (2015). Principles & Pratice Physics-1, 1th Edition (Çev. Ed.: Abdullah Verçin ve Ali Ulvi Yılmazer). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğit. Danış. Tic. Ltd. Şti.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative Research A Guide to Desing and Implementation. Tran. Ed.: S. Turan. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Lmt. Şti.
  • Osborne, R., Bell, B. and Gilbert, J. (1983). Science teaching and children’s ideas of the world. European Journal of Science Education, 5(1), 1-14.
  • ÖSYM, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2021, Şubat 1). ÖSYS geçmiş yıllarda çıkmış sorular. https://www.osym.gov.tr/TR,15045/osys-cikmis-sorular.html (Erişim tarihi: 01 Şubat 2021).
  • Rancière, J. (2015). Cahil hoca. Çev.: Savaş Kılıç. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Serway, R.A. and Beichner, R.J., (2010). Fen ve Mühendislik İçin Fizik-1, Beşinci Baskıdan Çeviri (Çev. Ed.: Kemal Çolakoğlu). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, On birinci Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş.
  • Yıldız, A., Büyükkasap, E. ve Günel, M. (2011). Öğretmen adaylarının dairesel hareketi anlama düzeyleri. Journal of Qafqaz University: Philology and pedagogy, 32, 97-103.
  • Yıldız, A. (2014). Öğretmen adaylarının “C=3.10⁸ m/s” sabitiyle ilgili görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 28 Autumn II, 28, 13-21. Doi:10.9761/JASSS2474.
  • Yıldız, A. (2016). A discussion on velocity–speed and their instruction. International Physics Conference at the Anatolian Peak, IOP Publishing. Journal of Physics: Conference Series 707(2016) 012040. p.1-7. Doi: http://dx.doi.org/10.1088/1742- 6596/707/1/012040.
  • Yıldız, A. (2017a). Sürat ve hız niceliklerinin öss matematik sorularında kullanılan anlamlarının tartışılması. Qualitative Studies (NWSAQS), 12(3), 25-30. Doi:10.12739/NWSA.2017.12.3.E0033.
  • Yıldız, A. (2017b). Öğretmen adaylarının skaler ve vektörel nicelikleri anlama düzeylerinin incelenmesi. Education Sciences (NWSAES), 12(3), 86-93. Doi:10.12739/NWSA.2017.12.3.1C0670.
  • Yıldız, A. (2017c). Bir dokümanda kütle için belirtilen bir kavram yanılgısı hakkında yapılan bir betimlemenin tartışılması. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(3), 203- 208. Doi: 10.26579/jocress-7.3.13.
  • Yıldız, A. (2018a). Elementary education students’ understanding levels of one dimensional motion and instructors’ predictions related to their responses. European Journal of Education Studies, 5(3), 26-36. Doi: 10.5281/zenodo.1438463.
  • Yıldız, A. (2018b). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin vektörler konusunu anlama düzeyleri ve öğretim elemanlarının onların cevaplarına dair tahminleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 8(1), 273-282. Doi: 10.26579/jocress-8.1.18.
  • Yıldız, A. (2020). Bilimsel çalışmaların başlığında yer alan araştırma ve inceleme sözcüklerinin doğru kullanılmasının tartışılması. The Journal of Academic Social Science, 111, 14-20. Doi:10.29228/ASOS.47160.
  • Young, H. D., Freedman, R. A. and Ford, A. L. (2009). Sears and Zemansk’s University Physics with Modern Physics, 12th Edition (Çev. ed.:Hilmi Ünlü). İstanbul: Pearson Education Yayıncılık Ltd. Şti.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Yıldız 0000-0001-6241-2316

Yayımlanma Tarihi 13 Ekim 2021
Kabul Tarihi 2 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. (2021). Hızla İlgili ÖSS Matematik Testi Soru İfadelerinin Kavram Yanılgıları Açısından İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(42), 5715-5730. https://doi.org/10.26466/opus.915505