Public relations are important in local governments in order to inform citizens about their daily activities, to get their views on new projects and to inform them about their fields of activity. In accordance with the requirements of the age, the media where public relations activities are carried out in local governments have also differentiated and the use of social media has become widespread. The aim of the study is to reveal the frequency of using social media in the public relations activities of metropolitan municipalities during the Covid-19 pandemic period. The study is important in terms of evaluating the use of social media by public institutions in order to inform and guide the public. In the study, the shares of metropolitan municipalities on Twitter between the process on March 13th – June 01st 2020 were transformed into data suitable for NCapture extensions Nvivo program, and these data were analyzed and classified under certain categories. In addition, the “WordCloud” views of the three most shared municipalities were created and analyzed. In the result of the analysis, it was seen that all metropolitan municipalities have actively used the social media, "Retweet from the Mayor" and "Corporate Activity" categories have been mentioned more in the posts, as well as all the municipalities has shared post with the coronavirus theme in the related process. WordCloud views also gave coherent results with the severity of the categories. As a result, the assumptions that metropolitan municipalities actively use social media as a communication and public relations tool and that they often include the coronavirus theme are supported.
Public Relations Local Governments Metropolitan Municipalities Twitter Covid-19
Vatandaşları günlük faaliyetlerinden haberdar etmek, yeni projeler hakkında vatandaşların görüşlerini almak ve faaliyet alanları ile ilgili konularda bilgilendirmek için yerel yönetimlerde halkla ilişkiler önem taşımaktadır. Çağın gereklerine uygun olarak yerel yönetimlerde halkla ilişkiler faaaliyetlerinin yürütüldüğü mecralar da farklılaşmış ve sosyal medya kullanımı yaygınlaşmıştır. Bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemi döneminde büyükşehir belediyelerinin halkla ilişkiler faaliyetlerinde sosyal medya kullanma sıklıklarını ortaya koymaktır. Çalışma halkı bilgilendirmek ve yönlendirmek adına kamu kurumlarının sosyal medyayı kullanımlarının değerlendirilmesi açısından önem arz etmektedir. Araştırmada büyükşehir belediyelerinin pandemi dönemini kapsayan 13 Mart – 01 Haziran 2020 tarih aralığında Twitter üzerinden yaptıkları paylaşımlar, NCapture uzantısıyla Nvivo programına uygun verilere dönüştürülmüş ve bu veriler nitel bir çerçevede analiz edilerek belirli kategoriler altında sınıflandırılmıştır. Ayrıca en fazla paylaşım yapan üç belediyenin “WordCloud” görünümleri oluşturulmuş ve incelenmiştir. Analiz sonucunda sosyal medyayı tüm büyükşehir belediyelerinin aktif olarak kullandığı, paylaşımlarda “Başkandan Retweet” ve “Kurumsal Faaliyet” kategorilerine daha çok yer verildiği ve bunun yanında tüm belediyelerin koronavirüs temasıyla ilgili paylaşımlar yaptığı görülmüştür. WordCloud görünümler ise kategorilerin ağırlıkları ile uyumlu sonuçlar vermiştir. Sonuç olarak büyükşehir belediyelerinin sosyal medyayı iletişim ve halkla ilişkiler aracı olarak aktif bir şekilde kullandıkları ve koronavirüs temasına sıklıkla yer verdikleri varsayımları desteklenmiştir.
Halkla İlişkiler Yerel Yönetimler Büyükşehir Belediyeleri Twitter Covid-19
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 17 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 43 |