Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Relationship between School Administrators' Quantum Leadership Behaviors and Teachers' Creative Thinking Tendencies

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 44, 7693 - 7720, 26.12.2021
https://doi.org/10.26466/opus.886390

Öz

In this study, the effect of quantum leadership levels of school administrators on creative thinking dispositions of teachers was examined. "Quantum Leadership Behavior Scale of School Administrators" and "Marmara Creative Thinking Disposition Scale" were used in the study. 284 teachers working at various levels and branches in Istanbul participated in the study, in which the relational scanning model was used. Descriptive statistics, t-test, one-way variance (ANOVA) and Pearson correlation analysis were used to analyze the data. In the findings of the research, school administrators often show quantum leadership behavior. Quantum leadership behaviors of school administrators do not show a significant difference according to the variables of teachers' gender, age, school level they work, graduation, working time at school, and working time with school principals. Teachers generally tend to think creatively. Significant positive relationships were found between quantum leadership and some dimensions of creative thinking dispositions. Quantum leadership can be suggested as a guide for the organization to get out of chaotic situations and transform uncertainties into opportunities by supporting teachers' creative thinking dispositions.

Kaynakça

  • Aydoğdu, N. ve Yüksel, İ. (2013). The relationship between prospective mathematics teachers’ beliefs and attitudes towards history of mathematics and their creativeness level. Journal of Research in Education and Teaching, 2(4), 186-194.
  • Başaran, S. D. ve Keleş, S. (2015). Who is innovative? Examination of teachers’ innovativeness level. Hacettepe University Journal of Education, 30(4), 106-118.
  • Burkus, D. (2014). The myths of creativity. San Francisco: Published by Jossey-Bass.
  • Clampitt, P. G., Williams, M. L. ve Korenak, A. (2000). Managing organizational uncertainty: Conceptualization and measurement. In international, communication, association conference.
  • Çoban, Ç. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Uşak.
  • Dean, J. (1995). Managing the primary school. (2nd ed.). New York: Routledge.
  • Deardorff, D. S. ve Williams, G. (2006). Synergy leadership in quantum organizations. New York: Fesserdorff Deming, W. E. (1996). Krizden çıkış (Çev.: C. Akaş). İstanbul: Arçelik.
  • Doğan, N. (2016). Creative thinking and creativity. Pegem Citation Index, 5, 167-198.
  • Durnacı, Ü. ve Ültay, N. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimleri. Turkish Journal of Primary Education, 5(2), 75-97.
  • Erçetin, Ş. Ş. (1999). Kuantum liderlik paradigması ile eğitim liderliğinin açıklanması. Cumhuriyet Döneminde Eğitim II, Talim ve Terbiye Dairesi. Ankara: MEB Yayinevi.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon (2. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2001 ). Yönetimde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın.
  • Erçetin, Ş. Ş., Potas, N., Açıkalın Ş. N., Turan, S. ve Bisaso, S.M. (2016). A Study for Developing a Viable Quantum Leadership Scale. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 3).
  • Erçetin, Ş. Ş., Çevik, M. S. ve Çelik, M. (2018). Okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(2), 109-124.
  • Ertürk Kayman, E.(2008). Türkiye’deki Mesleki Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP) içindeki yaygınlaştırıcı okul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fullan, M. (2001). Leading in a culture of change. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. İzmir: Nobel Yayınevi.
  • Kayman, E. A. ve Erçetin, Ş. Ş. (2011).The level of the trained school principals’ fullfillment of quantum leadership behaviors with strengthening vocational education and training (SVET) project in Turkey. Humanity & Social Sciences Journal, 6(1),16-21.
  • Keskinkılıç Kara, S. B. (2013).Yeni bilim ve liderlik. Akademik Bakış Dergisi, 34, 4.
  • Kılıçer, K. ve Odabaşı, H. F. (2010). Individual innovativeness scale (IS): The study of adaptation to Turkish, validity and reliability. Hacettepe University Journal of Education, 38(38), 150-164.
  • Korucu, A. T. ve Olpak, Y. Z. (2015). Examination of teacher candidates’ individual innovativeness properties from the different variables. Educational Technology: Thaeory and Practice, 5(1), 11- 127.
  • Korumaz, M. ve Tufan, M.(2020). Ortaokul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışları ile öğretmenlerin inisiyatif alma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 727-742.
  • Kozikoglu, İ. (2017). Prospective teachers' cognitive constructs concerning ıdeal teacher qualifications: A phenomenological analysis based on repertory grid technique. International Journal of Instruction, 10(3), 63-78.
  • Kozikoğlu, İ. ve Küçük, B. A. (2020). the investigation of the relationship between teachers’ creative thinking tendencies and individual ınnovativeness characteristics. Journal of Education and Future, 17, 25-37.
  • Mansfield, D. (2003). Complexity theory and educational leadership. Nottingham: National College for School Leadership.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, felsefi ve eğitsel temeller. Ankara: Pegem.
  • Overman, E. S. (1996). The new sciences of administration: Chaos and quantum theory. Public Administration Review, 56(5), 487-491.
  • Özgenel, M. ve Çetin, M. (2017). Marmara yaratıcı düşünme eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46, 113-132. DOI: 10.15285/maruaebd.335087.
  • Meral, S. E. ve Şahin, F. T.(2019). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı düşünme eğilimleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 311-331.
  • MEB (2018). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı fen bilimleri dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf. Erişim tarihi. 03.11.2018.
  • Shelton, C. D. ve Darling, J. R. (2004). From chaos to order: Exploring new frontiers in conflict management. Organization Development Journal, 22(3), 22-39.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2002). Dünyada eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu'nda (16-17 Mayıs 2002) sunulan bildiri.
  • Tetenbaum, T. J. (1998). Shifting paradigms: From Newton to Chaos. Organizational Dynamics, 26(4), 21-32.
  • Turan, S. (2017). Okul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışlarının örgütsel zekâ düzeyine etkisi (Zonguldak ili örneği). (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turan, S. ve Erçetin, Ş. Ş. (2017).The effect of schoolmanagers' quantum leadership behaviors on thelevel of organizational intelligence. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(6), 762-782.
  • Uzunçarşılı Soydaş, A. (2012). Halkla ilişkiler uygulamaları ve yönetim: Kuantum ve Kaos teorisi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(12), 657- 672.
  • Wheatley, M. J. (2006). Leadership and the New Science: Discovering order in a chaotic world (3rd ed.). San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
  • Yavaş, T. ve Polat, M. (2013). Eğitimde örgütsel gelişme ve kuantum örgütler. 8. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi - Bildiri Özetleri Kitabı. 74 - 76.
  • Yıldız, L., Zırhlıoğlu, G., Yalçınkaya, M. ve Güven, Ş. (2011). Creativity and problem solving skills of physical education teacher candidates. Yüzüncü Yıl University Journal of Education Faculty, 8, 18-36.

Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışları ve Öğretmenlerin Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 44, 7693 - 7720, 26.12.2021
https://doi.org/10.26466/opus.886390

Öz

Bu çalışmada, okul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışları ve öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmada “Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışları Ölçeği” ve “Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmaya İstanbul ilinden çeşitli kademelerde ve branşlarda görev yapan 284 öğretmen katılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularında, okul yöneticileri kuantum liderlik davranışını çoğu zaman göstermektedir. Okul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışları öğretmenlerin cinsiyet, yaş, çalıştıkları okul kademesi, mezuniyet, okulda çalışma süreleri, okul müdürleri ile çalışma süreleri değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmenler genellikle yaratıcı düşünme eğilimi göstermektedirler. Yaratıcı düşünme eğilimleri bakımından yenilik arama alt boyutunda ilkokulda çalışan öğretmenlerin yüksek puana, cesaret alt boyutunda ise ortaokulda çalışanların düşük puana sahip olduğu görülmüştür. Okuldaki çalışma süresi 11 yıl ve üzeri olan öğretmenlerin öz disiplin puanları yüksek, okul müdürü ile çalışma süresi 5 yıl ve üzeri olanların cesaret puanları daha yüksek bulunmuştur. Kuantum liderlik ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin bazı boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Eğitim örgütlerinin açık sistem özelliğine sahip olmaları yapısındaki karmaşıklığı arttırmaktadır. Öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimleri desteklenerek örgütün kaotik durumlardan çıkması ve belirsizliklerin fırsata dönüştürülmesi için kuantum liderlik bir yol gösterici olarak önerilebilir.

Kaynakça

  • Aydoğdu, N. ve Yüksel, İ. (2013). The relationship between prospective mathematics teachers’ beliefs and attitudes towards history of mathematics and their creativeness level. Journal of Research in Education and Teaching, 2(4), 186-194.
  • Başaran, S. D. ve Keleş, S. (2015). Who is innovative? Examination of teachers’ innovativeness level. Hacettepe University Journal of Education, 30(4), 106-118.
  • Burkus, D. (2014). The myths of creativity. San Francisco: Published by Jossey-Bass.
  • Clampitt, P. G., Williams, M. L. ve Korenak, A. (2000). Managing organizational uncertainty: Conceptualization and measurement. In international, communication, association conference.
  • Çoban, Ç. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Uşak.
  • Dean, J. (1995). Managing the primary school. (2nd ed.). New York: Routledge.
  • Deardorff, D. S. ve Williams, G. (2006). Synergy leadership in quantum organizations. New York: Fesserdorff Deming, W. E. (1996). Krizden çıkış (Çev.: C. Akaş). İstanbul: Arçelik.
  • Doğan, N. (2016). Creative thinking and creativity. Pegem Citation Index, 5, 167-198.
  • Durnacı, Ü. ve Ültay, N. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimleri. Turkish Journal of Primary Education, 5(2), 75-97.
  • Erçetin, Ş. Ş. (1999). Kuantum liderlik paradigması ile eğitim liderliğinin açıklanması. Cumhuriyet Döneminde Eğitim II, Talim ve Terbiye Dairesi. Ankara: MEB Yayinevi.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon (2. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2001 ). Yönetimde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın.
  • Erçetin, Ş. Ş., Potas, N., Açıkalın Ş. N., Turan, S. ve Bisaso, S.M. (2016). A Study for Developing a Viable Quantum Leadership Scale. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 3).
  • Erçetin, Ş. Ş., Çevik, M. S. ve Çelik, M. (2018). Okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(2), 109-124.
  • Ertürk Kayman, E.(2008). Türkiye’deki Mesleki Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP) içindeki yaygınlaştırıcı okul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fullan, M. (2001). Leading in a culture of change. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. İzmir: Nobel Yayınevi.
  • Kayman, E. A. ve Erçetin, Ş. Ş. (2011).The level of the trained school principals’ fullfillment of quantum leadership behaviors with strengthening vocational education and training (SVET) project in Turkey. Humanity & Social Sciences Journal, 6(1),16-21.
  • Keskinkılıç Kara, S. B. (2013).Yeni bilim ve liderlik. Akademik Bakış Dergisi, 34, 4.
  • Kılıçer, K. ve Odabaşı, H. F. (2010). Individual innovativeness scale (IS): The study of adaptation to Turkish, validity and reliability. Hacettepe University Journal of Education, 38(38), 150-164.
  • Korucu, A. T. ve Olpak, Y. Z. (2015). Examination of teacher candidates’ individual innovativeness properties from the different variables. Educational Technology: Thaeory and Practice, 5(1), 11- 127.
  • Korumaz, M. ve Tufan, M.(2020). Ortaokul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışları ile öğretmenlerin inisiyatif alma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 727-742.
  • Kozikoglu, İ. (2017). Prospective teachers' cognitive constructs concerning ıdeal teacher qualifications: A phenomenological analysis based on repertory grid technique. International Journal of Instruction, 10(3), 63-78.
  • Kozikoğlu, İ. ve Küçük, B. A. (2020). the investigation of the relationship between teachers’ creative thinking tendencies and individual ınnovativeness characteristics. Journal of Education and Future, 17, 25-37.
  • Mansfield, D. (2003). Complexity theory and educational leadership. Nottingham: National College for School Leadership.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, felsefi ve eğitsel temeller. Ankara: Pegem.
  • Overman, E. S. (1996). The new sciences of administration: Chaos and quantum theory. Public Administration Review, 56(5), 487-491.
  • Özgenel, M. ve Çetin, M. (2017). Marmara yaratıcı düşünme eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46, 113-132. DOI: 10.15285/maruaebd.335087.
  • Meral, S. E. ve Şahin, F. T.(2019). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı düşünme eğilimleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 311-331.
  • MEB (2018). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı fen bilimleri dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf. Erişim tarihi. 03.11.2018.
  • Shelton, C. D. ve Darling, J. R. (2004). From chaos to order: Exploring new frontiers in conflict management. Organization Development Journal, 22(3), 22-39.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2002). Dünyada eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu'nda (16-17 Mayıs 2002) sunulan bildiri.
  • Tetenbaum, T. J. (1998). Shifting paradigms: From Newton to Chaos. Organizational Dynamics, 26(4), 21-32.
  • Turan, S. (2017). Okul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışlarının örgütsel zekâ düzeyine etkisi (Zonguldak ili örneği). (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turan, S. ve Erçetin, Ş. Ş. (2017).The effect of schoolmanagers' quantum leadership behaviors on thelevel of organizational intelligence. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(6), 762-782.
  • Uzunçarşılı Soydaş, A. (2012). Halkla ilişkiler uygulamaları ve yönetim: Kuantum ve Kaos teorisi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(12), 657- 672.
  • Wheatley, M. J. (2006). Leadership and the New Science: Discovering order in a chaotic world (3rd ed.). San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
  • Yavaş, T. ve Polat, M. (2013). Eğitimde örgütsel gelişme ve kuantum örgütler. 8. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi - Bildiri Özetleri Kitabı. 74 - 76.
  • Yıldız, L., Zırhlıoğlu, G., Yalçınkaya, M. ve Güven, Ş. (2011). Creativity and problem solving skills of physical education teacher candidates. Yüzüncü Yıl University Journal of Education Faculty, 8, 18-36.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Münevver Çetin 0000-0002-1203-9098

Hilal Gurkan 0000-0002-6719-8440

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2021
Kabul Tarihi 13 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Çetin, M., & Gurkan, H. (2021). Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışları ve Öğretmenlerin Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(44), 7693-7720. https://doi.org/10.26466/opus.886390